اینورتر چیست؟

اينورتر يا مبدل برق دستگاه الکترونيکي است که جريان مستقيم (DC) را به جريان متناوب (AC) تبديل مي کند. جريان AC تبديل شده مي توانند بر اساس نياز در هر ولتاژ و فرکانسي باشد که بوسيله ترانسفورماتورهاي مناسب و مدارها کنترل مي شود.
اينورترها قطعات متحرک ندارند و در طيف گسترده اي از ابزارهاي کاربردي استفاده مي شوند، از منبع تغذيه کامپيوتر گرفته تا ابزار بزرگ حمل و نقل فله. اينورترها معمولا براي تامين جريان AC از منابع DC مانند پانل هاي خورشيدي يا باتري مورد استفاده قرار مي گيرند.
اينورتر نوسان ساز الکترونيکي قدرت بالا است. دليل اين نام گذاري آن است که اين دستگاه عمل عکس مبدل برق AC به DC متداول را انجام مي دهد.

هشدار
برخي از اينورتر هاي با توان پايين دراري هشداري مبني بر عدم استفاده از آنها براي روشن کردن لامپهاي فلورسنت معمولي هستند. دليل اين هشدار اين است که خازن تصحيح توان به صورت موازي با لامپ وصل شده است. با برداشتن خازن مشکل رفع خواهد شد.

کاربرد هاي اينورتر چيست؟
منبع تغذيه
اينورتر برق DC را از منابعي مانند باتري، پانل هاي خورشيدي، يا سلولهاي سوختي به برق AC تبديل مي کند. برق خروجي را مي توان به هر ولتاژي که لازم باشد تبديل کرد.
ميکرو اينورترها مستقيما جريان را از پانل هاي خورشيدي به جريان متناوب تبديل مي کنند.

منابع برق اضطراري
استفاده از باتري و اينورتر بعنوان منبع تغذيه اضطراري (يو پي اس) جهت تامين برق AC زماني که برق اصلي در دسترس نيست. وقتي که برق اصلي مجددا برقرار شد ، از يکسو کننده براي شارژ کردن باتري ها استفاده مي شود.

گرمکن القائى
از اينورتر ها براي بالا بردن فرکانس برق اصلي جهت استفاده در گرمکن القائى استفاده مي شود. براي اينکار ابتدا برق اصلي با به DC تبديل کرده و سپس بوسيله اينورتر برق DC را به AC با فرکانس بالاتر تبديل مي کنند.

انتقال انرژي به روش HVDC
در انتقال برق به روش HVDC (انتقال مقدار زيادي انرژي در مسافت‌هاي زياد و با تلفات کم)، ابتدا برق AC به برق DC با ولتاژ بالا تبديل شده و به مکان ديگري منتقل مي شود. سپس در محل دريافت، به کمک اينورتر آن را به برق AC تبديل مي کنند.

درايو فرکانس متغير
درايو فرکانس متغير يا VFD يک سيستم براي کنترل کردن سرعت چرخش يک موتور AC با کنترل کردن فرکانس برق اعمال شده به موتور الکتريکي است. اينورتر وظيفه کنترل برق را بعهده مي گيرد. در اغلب موارد ، درايو فرکانس متغير شامل يک يکسوساز است به طوري که برق DC مورد نياز اينوتر از برق AC اصلي تامين مي شود. از آنجا که در اينجا اينورتر يک عنصر اصلي است، بعضي اوقات درايو فرکانس متغير به نام درايو اينورتر يا کلا اينورتر ناميده مي شود. آموزش تعميرات بردهاي الکترونيکي

درايوهاي الکتريکي وسيله نقليه
در حال حاضر از اينورتر جهت کنترل قدرت کشش موتور در برخي وسايل نقليه برقي مانند قطار برقي و همچنين برخي از خودروهاي الکتريکي و هيبريدي مانند تويوتا Prius استفاده مي شود. به طور خاص پيشرفت هاي مختلف انجام شده در تکنولوژي اينورترها به خاطر کاربرد آنها در وسايل نقليه برقي است. در وسايل نقليه مجهز به ترمز احيا کننده، اينورتر همچنين انرژي خود را از موتور (که در اين جا به عنوان يک ژنراتور عمل مي کند) گرفته و آن را در باتري ها ذخيره مي کند.