ارتباط افزايش حافظه اصلی با سرعت کامپيوتر

آموزش تعميرات لپ تاپ-آيا سرعت اجراي برخي برنامه ها بر روي کامپيوتر شما پائين است؟ براي حل مشکل بدنبال چه راهکاري هستيد؟ آيا فکر مي کنيد اگر حافظه کامپيوتر خود را افزايش دهيد، سرعت اجراي برنامه ها بهبود پيدا مي نمايد؟ با مطالعه ايـن مطلب شايد پاسخ به سوالات فوق، مشخص گردد.
افزايش حافظه اصلي کامپيوتر (RAM)، باعث افزايش سرعت برخي عمليات در کامپيوتر مي شود (واقعيتي انکار ناپذير). RAM يکي از مهمترين عناصر سخت افزاري موجود در کامپيوتر است که سيستم هاي عامل براي مديريت بهينه آن جايگاهي خاص را در نظر مي گيرند. زماني که يک برنامه کامپيوتري نظير يک واژه پرداز و يا برنامه اي نظير مرورگرهاي وب را اجراء مي نمائيد، ريزپردازنده موجود در کامپيوتر، فايل اجرائي حاوي برنامه را از محل استقرار دائم (هارد ديسک) به درون حافظه اصلي کامپيوتر، مستقر مي نمايد (فرآيند معروف Loading ). حجم فايل اجرائي برخي از برنامه ها نظير Word و يا Excel به پنج مگابايت و بيشتر هم مي رسد. ريزپردازنده، همچنين در اين زمينه تعداد زيادي فايل هاي DLL مشترک (dynamic link libraries ) (بخش هائي از کدهاي به اشتراک گذاشته شده توسط چندين برنامه) را به درون حافظه منتقل مي نمايد. (دراين موارد مقالات متعددي در سايت ميکرو رايانه وجود دارد، به فهرست مقالات رجوع کنيد) فايل هاي DLL ممکن است بين بيست تا سي مگابايت ظرفيت داشته باشند. در ادامه ريزپردازنده، فايل هاي حاوي داده مورد نياز يک برنامه را که ممکن است چندين مگابايت باشند را نيز در حافظه مستقر مي نمايد (ميزان داده مستقر شده در حافظه به نوع برنامه و عملياتي که انجام مي دهد، بستگي دارد). با توجه به موارد فوق، يک برنامه معمولي به فضائي معادل چندين مگابايت (مثلا" بين ده تا سي مگابايت) به منظور اجراء نياز خواهد داشت .

فرض کنيد که نرم افزارهاي زير بر روي کامپيوتر شما در حال اجراء مي باشند :

يک واژه پرداز (مثل Word)
يک صفحه گسترده (مثل Excel)
يک برنامه گرافيکي
سه تا چهار پنجره فعال ويندوز

علاوه بر برنامه هاي فوق، سيستم عامل خود به تنهائي فضاي زيادي را اشغال خواهد کرد. برنامه هاي فوق به فضائي بين يکصد تا يکصد و پنجاه مگابايت نياز خواهند داشت، ولي ممکن است کامپيوتر شما صرفا" داراي مثلا" شصت و چهار مگابايت حافظه باشد.

فضاي اضافي توسط مدير حافظه مجازي (VMM) ايجاد مي گردد. VMM با جستجو در حافظه، محلي را که در آن لحظه مورد نياز نمي باشد را پيدا نموده و بخش هاي فوق را در يک فايل Swap بر روي هارد ديسک ذخيره مي نمايد. مثلا" در صورتي که برنامه پست الکترونيکي (نظير outlook ) فعال شده باشد و به مدت زمان مشخصي (مثلا" 45 دقيقه) از آن استفاده نمي گردد، VMM، تمامي عناصر تشکيل دهنده فايل اجرائي مربوط به برنامه پست الکترونيکي را بهمراه فايل هاي DLL و داده بر روي هارد ديسک منتقل مي نمايد. به فرآيند فوق، Swapping out برنامه گفته مي شود. در ادامه و زماني که بر روي برنامه پست الکترونيکي کليک مي گردد، VMM، مجددا" تمامي اطلاعات مربوط به برنامه را از هارد ديسک خوانده و آنان را با برنامه ديگري که موجود در حافظه مي باشد و از آن استفاده نمي گردد، جايگزين مي نمايد. با توجه به اين واقعيت که سرعت هارد ديسک نسبت به RAM کمتر مي باشد، فرآيند "جايگزيني اطلاعات " زمان خاص خود را داشته و عموما اين فرآيند با تاخير انجام مي شود .
در صورتي که کامپيوتر شما داراي حجم اندک حافظه باشد (مثلا" شانزده مگابايت)، VMM همواره و با فرکانس بيشتري اقدام به عمليات جايگزيني اطلاعات نموده و سرعت کامپيوتر بطرز کاملا" محسوسي کاهش خواهد يافت. در صورتي که کامپيوتر شما داراي 256 مگابايت حافظه مي باشد، VMM داراي فضاي لازم بوده و فرآيند جايگزيني با فرکانس کمتري انجام شده و کاهش سرعت کامپيوتر چندان محسوس نخواهد بود.

برخي از برنامه ها (نظير فتوشاپ، اکثر کمپايلرها، اکثر برنامه هاي ويرايش فيلم و انيميشن) نيازمند حجم بسيار بالائي از حافظه به منظور انجام عمليات خود مي باشند. در صورتي که اين نوع برنامه ها را بر روي کامپيوتري که داراي حجم اندکي از حافظه است، اجراء نمائيد، فرآيند جايگزيني بطور دائم انجام و سرعت اجراي اين نوع برنامه ها، مطلوب نخواهد بود. با افزودن حافظه به سيستم و بهينه سازي فرآيند جايگزيني (و يا حذف آن)، برنامه هاي فوق با سرعت بالائي اجراء مي گردند .
منبع: ميکرو رايانه