بررسی فناوری چاپ بدون نیاز به جوهر

آموزش تعميرات پرينتر-در جهاني که استفاده از کاغذ بشدت رو به کاهش است، شايد بتوان منسوخ شدن چاپ را پيش‌بيني کرد. اما اين اتفاق شايد هرگز نيفتد، زيرا خواندن از روي صفحه نمايش رايانه موجب خستگي چشم مي‌شود و مردم ترجيح مي‌دهند به جاي اين کار، کتاب يا روزنامه در دست بگيرند که اين موضوع باعث ماندگاري و بقاي فناوري چاپ مي‌شود. از طرف ديگر ما مي‌توانيم اين کار را بدون جوهر انجام دهيم.
بگذاريد با اين واقعيت روبه‌رو شويم که جوهر کثيف، گران و هزينه بر است. آيا بهتر نيست آن را حذف کنيم؟ بعضي از فناوري‌هاي قديمي و جديد فرصتي براي اين کار فراهم کرده‌اند. البته اين که آيا اين روند واقعا بدون جوهر است يا نه، بستگي به تعريف شما از جوهر دارد.

جوهر واقعي از يک رنگ (dye) يا رنگدانه (pigment) تشکيل شده است که مي‌تواند آلي يا غيرآلي باشد. يک رنگ (dye) ماده رنگي است که در يک حلال مايع حل مي‌شود، در حالي که يک رنگدانه (pigment) از مواد بسيار لطيف و گاهي اوقات از مواد پودري تشکيل مي‌شود. ذرات رنگي حل نمي‌شوند و بيشتر در مايع معلق هستند. حلال و مايع که رنگ يا رنگدانه را نگه مي‌دارد مي‌تواند آب باشد يا حتي روغن‌ يا الکل‌

بسياري از روش‌ها از شيوه هاي سنتي و قديمي گرفته تا گونه هاي جديد و مدرن به ما اجازه حذف جوهر را مي‌دهد. روش هاي قديمي چاپ از قبيل حکاکي به چيزي مانند جوهر نياز ندارد. براي حکاکي از ابزاري جهت ايجاد نقش يا کندن کلمات يا تصاوير روي يک سطح سخت استفاده مي‌شود. بنابراين، آنقدر که اين ابزار براي ساخت يک لوح مناسب است مطمئنا براي کاغذهاي رايج امروزي مناسب نخواهد بود؛ در نتيجه، اين فرآيندي غير عملي، سخت و گران است. فناوري ديگري که نياز به جوهر ندارد، چاپ روي ورق فلزي داغ است. از ورقه فلزي به عنوان سطحي استفاده مي‌کنند که با حرارت و فشار روي آن عمل چاپ انجام مي‌شود. با اين که اين نوع چاپ بسيار جذاب است، اما براي توليد انبوه روشي مناسب نيست.

اما فناوري جديد به ما اجازه چاپي راحت و ارزان بدون نياز به يک قطره جوهر را مي‌دهد. اين متد پيشرفته و جديد که نيازي به جوهر ندارد چيست؟ به خواندن اين مطلب ادامه دهيد تا جواب اين سوال را پيدا کنيد.