بررسی کامل تمامی دلایلی که باعث کاهش سرعت کامپیوتر میشوند

در ابتدا همه چيز به خوبي پيش مي رود: سيستم به سرعت راه اندازي مي شود ، برنامه ها با سرعتي قابل قبول اجراء مي شوند و همه شواهد نشاندهنده يک انتخاب مناسب است. پس از گذشت مدت زماني ، مشکلات شروع مي شود: سرعت سيستم در زمان راه اندازي همچون گذشته نمي باشد. آموزش تعمير لپ تاپ

کامپيوتر,ويندوز,مودم,اموزش نصب نرم افزار,آموزشکامپيوتر,اموزش عمومي کامپيوتر,نرم افزارهاي اموزشي,آموزش کامل سخت افزار,آموزش ترفندهاي کامپيوتر,اموزش کامپيوتر به کودکان,اموزش کامل کامپيوتر,آموزش نصب سخت افزار,اموزش نرم افزارکتاب آموزش سخت افزار,بررسي کامل تمامي دلايلي که باعث کاهش سرعت کامپيوتر ميشوند - آکاايران
، برنامه ها با سرعتي قابل قبول اجراء نمي شوند و واژه "هنگ" جايگاهي خاص را در زندگي روزمره کاربران پيدا مي کند. به دنبال بروز اينگونه مشکلات، سوالات متعددي براي کاربران مطرح مي گردد: چرا سرعت سيستم کاهش پيدا کرده است ؟ چرا سيستم بدفعات با مشکل مواجه مي شود و مجبور مي شويم آن را Reset نمائيم و در نهايت اين که آيا زمان ارتقاء کامپيوتر فرارسيده است؟ تائيد اين موضوع شايد ناگوارترين خبر! براي افرادي باشد که قرار است هزينه ارتقاء را پرداخت نمايند چراکه آنان به خوبي مي دانند وارد معرکه اي مي گردند که امکان خروج از آن به اين آساني وجود نخواهد داشت و هر از چند گاهي نيز تکرار خواهد شد. کاهش کارائي‌ يک کامپيوتر مي تواند دلايل متعددي داشته باشد. در اين ترفند سعي خواهيم کرد به برخي از مهمترين آنها اشاره نمائيم با اين اميد که بتوان براي حل مشکل و بهبود کارائي سيستم از روش هائي استفاده نمود که هزينه ريالي و زماني کمتري را در برداشته باشد.

وجود Spyware و يا ويروس بر روي کامپيوتر
ويروس ها و Spyware، از جمله تهديدات امنيتي مهم در دنياي کامپيوتر مي باشند که مي توانند بطرز کاملاً مشهودي کارآئي کامپيوتر را تحت تاثير قرار داده و آن را کاهش دهند. اولين اقدام مناسب در اين رابطه، بررسي سيستم با استفاده از نرم افزارهاي آنتي ويروس و آنتي Spyware بهنگام شده است. با استفاده از برنامه هاي فوق مي توان اينگونه کدهاي مخرب را تشخيص و در ادامه آنها را حذف نمود. در صورتي که استفاده از برنامه هاي آنتي ويروس و آنتي Spyware موفقيت آميز نباشد، مي توان اقدامات تکميلي زير را انجام داد:
1. شناسائي و توقف پردازه هاي مشکوک در حال اجرا از طريق Windows Task Manager
2. شناسائي و غيرفعال کردن سرويس هاي مشکوک از طريق Management Console
3. شناسائي و غيرفعال کردن سرويس ها و آيتم هائي که در زمان راه اندازي سيستم از طريق System Configuration Utility اجرا مي شوند
4. جستجو و حذف آيتم ها و سرويس هاي مشکوک که اطلاعات آنها در ريجستري درج شده است.
5. شناسائي و حذف فايل هاي مشکوک
6. نصب و استفاده از چندين نرم افزار تشخيص Spyware و ساير ابزارهاي موجود به منظور حذف اينگونه برنامه هاي مخرب
در صورت عدم موفقيت آميز بودن موارد اشاره شده، ويندوز را با Safe mode فعال و مجدداً عمليات فوق را تکرار نمائيد.

حرارت و دماي پردازنده
پردازنده هاي جديد حرارت بسيار بالائي را توليد مي نمايند و به همين دليل است که تمامي آنها به نوع خاصي از عناصر خنک کننده نياز دارند. ماشين هائي که از آنها براي بازي هاي کامپيوتري و يا ساير فعاليت هاي سنگين استفاده مي گردد، مي بايست از سيستم هاي خنک کننده بيشتري استفاده نمايند. در صورت افزايش حرارت پردازنده، سرعت سيستم کاهش و رفتار آن تصادفي مي گردد. مادربردهاي جديد قادر به مانيتورينگ حرارت پردازنده بوده و مي توانند وضعيت آن را با استفاده از پتانسيل هاي موجود در BIOS گزارش مي نمايند.
فن پردازنده ممکن است به دلايل متعددي با مشکل مواجه گردد:
1. عدم چرخش مناسب و يکنواخت فن به دليل وجود گرد و خاک
2. بروز مشکل براي موتور فن
3. بروز مشکل براي ياطاق هاي فن
در برخي حالات با گوش دادن به صداي کامپيوتر مي توان از وضعيت عملکرد فن پردازنده آگاه گرديد. در صورت بروز مشکل براي فن (خصوصاً ياطاق هاي آن)، سروصداي سيستم غيرعادي و حتي ممکن است باعث ايجاد لرزش در کيس گردد. در بسياري از موارد شايد نيازي به تعويض فن نباشد و بتوان با استفاده از هواي فشرده گرد و خاک آن را پاک و زمينه استفاده مجدد از آن را فراهم نمود (با در نظر گرفتن اين واقعيت که عمرمفيد فن کاهش يافته است). به منظور مانيتورينگ آخرين وضعيت فن و حرارت پردازنده، مي توان از نرم افزارهاي متعددي استفاده نمود.

استفاده از حافظه هاي نامناسب
حافظه اصلي يا همان RAM به دلايل متعددي مي تواند باعث بروز مشکل در سيستم گردد:
1. پائين بودن سرعت RAM نسبت به سرعت بهنيه ماشين
2. وجود اشکالات جزئي در RAM که صرفاً در موارد خاص خود را نشان خواهد داد.
3. افزايش غيرقابل قبول حرارت RAM
در گذشته اي نه چندان دور، خريد حافظه جديد براي کامپيوتر کار ساده اي بود و صرفاً لازم بود خريداران نسبت به سرعـتي که مادربرد از آن حمايت مي نمايد و حداکثر حافظه قابل قبولي که مي توان در يک اسلات مادربرد قرار داد، آگاهي داشته باشند. امروزه حافظه هائي با فناوري هاي متفاوت و سرعت هاي مختلف ارائه شده است. برخي مادربردها به منظور نيل به حداکثر توانمندي خود، نوع خاصي از حافظه را تجويز نموده و در مقابل ساير حافظه ها از خود مقاومت نشان مي دهند. مثلاً يک مادربرد ممکن است از حافظه هاي ECC RAM حمايت نمايد ولي همچنان قادر به استفاده از حافظه هاي non-ECC RAM باشد و يا ممکن است از حافظه هاي PC3200 DIMMs و PC2700 حمايت نمايد.در چنين مواردي، تنظميات BIOS مي بايست تغيير داده شود. در صورت استفاده از حافظه اي که قادر به تامين حداکثر مشخصات سيستم نمي باشد، کارآئي سيستم کاهش خواهد يافت.
وجود اشکالات جزئي در تراشه هاي RAM مي تواند ناپايداري و کاهش سرعت سيستم را به دنبال داشته باشد. برخي از تراشه هاي RAM به دليل کيفيت پائين ممکن است سرعت سيستم را کاهش داده و يا باعث نمايش صفحه معروف Blue Screen موسوم به "صفحه مرگ" گردند.
در گذشته، کاربران نگران داغ شدن تراشه هاي RAM نبودند چراکه آنها حرارت بالائي را توليد نمي کردند. هم اينک اين وضعيت تغيير يافته و از انواع جديدي از حافظه هاي RAM خصوصاً SDRAM استفاده مي گردد. در صورتي که تراشه هاي RAM نصب شده بر روي سيستم حرارت بالائي را توليد مي نمايند، مي بايست يک فن جداگانه براي خنک کردن حافظه خريداري گردد. در صورتي که مادربرد از فن حافظه حمايت نمي نمايد، مي توان يک کارت فن جداگانه را تهيه و آن را در يکي از اسلات هاي PCI نصب نمود.
برخي مادربردها به کاربران امکان استفاده از حافظه هائي با سرعت هاي متفاوت را مي دهند ولي به صورت پيش فرض با حافظه اي که داراي پائين ترين سرعت است کار خواهند کرد.

ايجاد مشکل براي هارد ديسک
قبل از بروز مشکلات حاد و غيرقابل جبران براي هارد ديسک، مي توان از علائم و نشانه هاي متعددي به منظور تشخيص و پيشگيري از بروز يک فاجعه استفاده نمود. اين موضوع به نوع مشکل ايجاد شده (مکانيکي، الکترونيکي، منطقي) بستگي خواهد داشت.
از علائم اوليه زير مي توان به منظور تشخيص مشکل يک هارد ديسک استفاده نمود:
1. کند بودن سرعت دستيابي بر روي درايو آسيب ديده
2. مشاهده تعداد قابل توجهي از سکتورهاي بد در زمان استفاده از برنامه هائي نظير scandisk و chkdsk
.3 مشاهده بدون دليل Blue Screen
منبع: اکاايران