آشنایی با مواد مصرفی در دستگاه فتوکپی

اين مطلب مي تواند نکاتي در مورد آموزش تعميرات فتوکپي ارائه دهد. مواد مصرفي در دستگاه نقش بسزايي دارد و بدون آنها امکان فعاليت دستگاه وجود ندارد مواد مصرفي دستگاه فتوکپي شامل :
_ کاغذ
- تونر
- دولوپر
مي باشند البته درام نيز جزء مواد مصرفي محسوب مي گردد زيرا بر حسب کارکرد بعد از مدت زمان معين نياز به تعويض دارد ولي آن را در فصل مربوط به خود توضيح مي دهيم .
کاغذ (paper)‌:
کاغذ در دستگاه فتوکپي بايد داراي استاندارد و شرايط مناسب باشد و در غير اينصورت ممکن است در حين کپي در دستگاه گير کند به طور کلي کاغذ مورد استفاده در دستگاه بر پايه دو سايز کاغذ به نام هاي A4 و B5 مي باشد .
کاغذ A4 : به کاغذي گفته مي شود که داراي ابعاد (29/7 × 21/3 سانتي مي تر باشد .
کاغذ B4 : به کاغذي گفته مي شود که داراي ابعاد (25×35) سانتي متر باشد .
ديگر سايزهاي مورد استفاده در دستگاه فتوکپي با نام هاي :
A3 : کاغذA3 ابعادش برابر با ابعاد دو کاغذ A4 که پهلوي هم قرار بگيرند مي باشد .
A5: کاغذ A5 ابعادش برابر با نصف A4 مي باشد .
کاغذ فتوکپي اگر به صورت طولي با افقي در دستگاه از آن استفاده گرد د حرف R به آخر آن اضافه مي شود به طور مثال اگر کاغذ به صورت طولي يا افقي در دستگاه استفاده کنيد به آن A4R گفته مي شود .
ولي اگر کاغذ به صورت عرضي در دستگه استفاده شود به همان نام سايز خواهد بود به طوري که اگر کاغذ A4 به صورت عرضي در دستگاه استفاده شود همان نام A4 خواهد بود .
ويژگي هاي کاغذ دستگاه فتوکپي
1-کاغذ سفيد باشد و چروک نداشته باشد .
2-داراي کمترين تار و پود کاغذ باشد به طور مثال کاهي نباشد .
3-يک متر مربع آن 80 گرم وزن داشته باشد و اصطلاحاً 80 گرمي باشد .
4-لبه هاي کاغذ خوب برش داده شده باشد و ناصاف نباشد .
5-فقط از سايزهاي استاندارد و کاغذ در دستگاه استفاده مي کنيم و آنها را به دلخواه برش ندهيم .
6-رطوبت نداشته باشد کاغذهاي موجود در بازار که در بسته قرار دارند داراي يک لفافه رطوبت گير مي باشند که در صورت لزوم رطوبت آنها را جذب مي نمايد .
7-کاغذهاي داخل بسته را قبل از استفاده بيرون نياوريد يرا ممکن است چروکيده و يا مرطوب شوند و در دستگاه گير کنند .
يک قست ديگر که دستگاه کپي با سند در ارتباط است صفحه اي شيشه اي است ميز اسناد ناميده مي شود . که در ادامه مطب به آن مي پردازيم .


ميز اسناد (orginal table)
يا صفحه شيشه اي بالاي دستگاه فتوکپي محل قراردادن سند ارژينال مي باشد که در قسمت چپ صفحه شيشه محل قراردادن سايزهاي مختلف کاغذ به وضوح مشخص است در وسط آن و در سمت چپ شيشه علامت مثلث قرار دارد که وسط سند يا اورژينال را در مقابل آن قرار مي دهيم .

تونر و دولوپر :(Tonet and Developer)
تونر و دولوپر جز مواد مصرفي دستگاه هاي فتوکپي مورد استفاده قرار مي گيرند و در هنگام عمليات کپي برداري توسط دستگاه فتوکپي با يکديگر مخلوط مي شوند .

-تونر :
تونر يا همان جوهر و ماده ي رنگي تصوير کپي است و جنس آن از مشتقات کربن است . شکل ظاهري تونر از ذرات و سياه رنگ پلاستيکي تشکيل شده است . تونر به عنوان مواد مصرفي دستگاه فتوکپي تاريخ مصرف دوساله دارد و در قوطي هاي پلاستيکي در بازار عرضه مي شود در بعضي از دستگاه فتوکپي ممکن است قوطي تونر به عنوان تانک تونر نيز مورد استفاده قرار گيرد .

-دولوپر : دولوپر يا پودر سنگين در هنگام کپي برداري با تونر مخلوط مي شود دولوپر از مشتقات آهن مي باشد و شکل ظاهري آن مانند براده آهن است . دولوپر نيز در قوطي هاي آلومينومي در بازار عرضه مي شود و تاريخ مصرف آن دوساله است .
براي کسب بهترين نتيجه از دستگاه کپي بايد از مواد مصرفي و استاندارد استفاده نمود تا کيفيت و طول عمر دستگاه افزايش پيدا نمايد . و از بکار بردن مواد مصرفي متفرقه خودداري کنيد .
شرايط نگهداري از مواد مصرفي :
1- در محل خشک و تميز نگهداري شوند .
2-قبل از زمان استفاده بسته آن را باز نکنيد .
3-محيط نگهداري بايد داراي دماي ثابت و مناسب باشد .
مواد مصرفي به دور از تابش مستقيم نور خورشيد باشند زيرا ممکن است معيوب شوند و در هنگام کپي برداري کيفيت کپي را کم رنگ نمايند .