سیر تحول تبلت ها

برخلاف گذشته که کوشش های زود هنگامی برای انتقال محاسبات کامپیوتری به بخش Tablet انجام می گرفت، امروزه مدل های مختلفی از Tablet ها به بازار آمده اند که در این فضا باقی خواهند ماند. موج جدید این ابزار بدیع، بسیار سریع و پرشتاب است و گزینه های تازه ای را ارائه می کند. خود مفهوم Tablet PC چیز جدیدی نیست، اما تعریف آن از ریشه تغییر پیدا کرده است. چیزی که قبلاً به آن Tablet می گفتیم، فقط یک لپ تاپ با یک صفحه لمسی بود که باز و بسته می شد، یک ماشین سنگین که حمل و استفاده از آن به عنوان یک لپ تاپ دشوار بود. این سیستم هیبرید در جایی قرار می گرفت که وضعیت تکنولوژی، ما را از تلاش های قبلی برای ساخت کامپیوترهای Tablet یا slate(لوحی) به آن رهنمون می شد. به واسطه پیشرفت های انجام گرفته در تکنولوژی گوشی های هوشمند و تأثیر تیم طراحی کمپانی Apple، کارها به سمت پیشرفت، تغییر مسیر داده اند. وقتی سال گذشته iPad وارد بازار شد، منتقدان به سرعت و با شتاب آن را یک iPhone غول آسای بدون تلفن نامیدند.
این توصیه در مورد نوعی تکنولوژی صحبت می کرد که ابعاد جذاب آن را امکان پذیر می ساخت اما قضاوت درستی در مورد آن نداشت. در واقع، iPad تمام چیزهایی را که ما فکر می کردیم در مورد تبلت ها می دانیم تغییر داده بود، و سایر تولید کنندگان سخت افزار با عرضه دامنه وسیعی از ابزار مشابه اما متفاوت (و در برخی از موارد ارزان تر ) و گوگل با سیستم Android خود به سرعت در حال دنبال کردن موفقیت Apple هستند.
تبلت های امروزی دقیقاً همان چیزی هستند که اسم آن ها اشاره می کند: یک لوح باریک که با صفحه نمایش بزرگ آن قابل شناسایی است واین صفحه نمایش، بر کل این وسیله احاطه دارد. این سیستم های بلند و باریک، عموماً حداکثر ۷۵۰ گرم وزن دارند و تعداد اندکی از آن ها (در مقایسه با یک کتاب معمولی)، فضای کمی بیش تر را در کیف شما اشغال می کنند.
اما نکته مهم تر: نرم افزار تبلت ها تغییر پیدا کرده است. به جای کوشش برای اجرای تمام و کمال نسخه های ویندوز که به توان پردازشی زیادی نیاز دارد و برای استفاده در یک نمایش گر لمسی بهینه سازی نشده است، اکثر مدل های جدید تبلت که این روزها عرضه می شوند یک سیستم عامل موبایل سبک و مبتنی بر استفاده از نمایش گر لمسی نظیر Apple iOS یا Google Android را اجرا می کنند.
در سال ۲۰۱۱، ما شاهد ظهور تبلت های بسیار متنوع و گوناگون و جدیدی هستیم که برخی از آن ها ساخت تولید کنندگان عمده و مهم تلفن و کامپیوتر است که البته از نظر سایز بسیار متفاوت خواهند بود.