مضرات تبلت خریدن برای بچه زیر 6 سال

استفاده از اين نوع وسايل به شکل راه رفتن روي لبه تيغ است در عين اينکه کودک را نبايد آزاد گذاشت نبايد زياد هم محدودش کرد اين است که بايد تعادلي وجود داشته باشد تا کودک رشد و تکامل طبيعي خود را در طول کودکي ونوجواني طي کند.
يک روانشناس با اشاره به اينکه فيلم‌ها و بازي‌هاي خشن کودکان را مستعد بزهکاري در بزرگسالي مي‌کند گفت: والدين بايد تا جايي که ممکن ‌است از خريدن تبلت به ‌عنوان اسبا‌ب‌بازي در سنين دبستان خودداري کنند زيرا تبلت و ساير وسايل ديجيتالي محاسن و معايبي دارد که معايب آن در‌ اين سنين بيشتر است.
با بيان اينکه کودکاني که فيلم‌ها و بازي‌هاي خشن تماشا مي‌کنند پرخاشگري را مي‌آموزند گفت: اين کودکان 10 ‌سال بعد مستعد بزهکاري مي‌شوند.
وي در خصوص انواع بازيهايي که کودکان به آن تمايل دارند گفت: بايد ديد که تبلت به‌ عنوان اسباب ‌بازي براي کودک خريداري شده است يا نوعي ابزار براي مدرسه است. اگر اين وسيله به ‌عنوان اسباب‌بازي تهيه شده باشد، اين بازيها بايد متناسب با سن کودک باشد.
فروزنده افزود: بر ‌اين اساس والدين بايد تا جايي که ممکن ‌است از خريدن تبلت به ‌عنوان اسبا‌ب‌بازي در سنين دبستان خودداري کنند. تبلت و ساير وسايل ديجيتالي محاسن و معايبي دارد که معايب آن در‌ اين سنين بيشتر است.
اين دکتراي روانشناسي با تاکيد بر اينکه والدين بايد فرزند خود را قانع ‌کنند که تبلت مناسب سن او نيست گفت: مرحله‌ اول صحبت‌کردن پيرامون وسايل مورد نياز و مناسب هر سن و گام بعدي جانشين‌ کردن وسايل و ابزار ديگر است.
فروزنده گفت: «درک زمان» مفهومي است که بر اساس آن وقتي فردي به کاري مشغول است بايد بتواند بگويد چه‌مدتي آن کار را انجام داده است. کودکان دبستاني توانايي «درک‌زمان» را ندارند، برخي والدين از‌اين مسأله شکايت دارند که وقتي فرزندشان با تبلت بازي مي‌کند و آنها از ‌آن مي‌پرسند که چند ساعت است که با تبلت بازي مي‌کني کودک قادر به پاسخگويي نيست.
اين دکتراي روانشناسي يادآور شد: تفکر انتزاعي در حدود سن 14سالگي به‌ وجود مي‌آيد و در ‌اين زمان است که فرد مي‌تواند تصويري از «درک‌زمان» داشته باشد. کودکان دبستاني به دليل اينکه در اين محدوده‌ي سني قرار ندارند قادر به درک زمان نيستند.
وي گفت: هر سني اقتضاي خاص خودش را دارد. کودک در سنين دبستان دوره‌ حساس رشد جسمي خود را سپري مي‌کند که بهتر است به جاي عدم تحرک و استفاده از ابزار ديجيتال، به جنب ‌و جوش بپردازد.
جنب ‌و جوش در سنين دبستان اساس عدم ابتلا به اختلالات يادگيري است
فروزنده با بيان اينکه جنب ‌و جوش در اين سنين، اساس عدم ابتلا به اختلالات يادگيري است گفت: علاوه بر اين مشکلات چشمي و ستون فقرات در کمين کودکان و نوجواناني است که با وسايل ديجيتال به ويژه تبلت و کامپيوتر بازي مي‌کنند.
وي تصريح کرد: برخي بازي‌ها اعتيادآور است و افراد بزرگسال را نيز گرفتار مي‌کند. اعتياد به کامپيوتر نياز به ترک دارد منتهي به دليل اينکه اعتياد مجاز محسوب مي‌شود کسي خطر آن را احساس نمي‌کند. اين خطر زماني محسوس است که کودک با مشکلاتي مانند پرخاشگري در رفتار نسبت به اطرافيانش مواجه مي‌شود.
فروزنده گفت: والدين براي تشويق کودکان دبستاني به او قول خريدن تبلت، کامپيوتر يا گوشي تلفن همراه را ندهند زيرا اين وسايل متناسب با سن کودک نيست حتي اگر کودک شاگرد ممتاز شود نمي‌توان دليل قانع ‌کننده‌اي براي اختصاص تبلت به او باشد.
اين دکتراي روانشناسي خاطر نشان کرد: بهترين نوع تشويق را خود کودک مي‌تواند تعيين کند. مي‌توان در اين رابطه از او پرسيد که دوست داريد براي شما چه جايزه‌اي بخرم در صورتي ‌که کودک وسايلي مانند تبلت را نام برد بايد با توضيحات قانع‌کننده او را از نظرش برگردانيم.
وي گفت: در‌ حال ‌حاضر برخي نوجوانان در دوره‌ي دبيرستان هستند که از تلفن همراه استفاده نمي‌کنند و اين نشأت گرفته از تربيت والدين آنهاست زيرا ضرورتي براي استفاده از اين وسيله در‌ اين سنين وجود ندارد.
فروزنده يادآور شد: شيوه‌ کنترل منطقي که بر اساس آن مي‌توان فرزند را متقاعد کرد که چه وسيله‌اي براي او لازم است ممکن ‌است به والدين کمک کند تا در تربيت فرزندان موفق باشند.
وي افزود: بهترين جانشين براي تبلت و رايانه، پازل و مهارت‌هاي حرکتي است. والدين بدانند که هيچ چيزي جاي تحرک و جنب ‌و جوش را نمي‌گيرد.
اين دکتراي روانشناسي در پايان گفت: کودکان در سنين دبستان بايد مهارتي مانند موسيقي يا ژيمناستيک را ياد بگيرند تا در دوره‌ي‌ بعدي با ارائه‌ي آن مهارت تشويق شوند. اين موجب مي‌شود تا اعتماد به نفس آنها افزايش يابد. براي آشنايي بيشتر در مورد آموزش تعميرات تبلت مي‌توانيد به اين لينک مراجعه نماييد.
منبع: سايت دکتر سلام