نحوه انتخاب پرینتر

چاپگرها يکي از قطعات جانبي کامپيوتر هستند که امروزه از اهميت خاصي برخوردار مي‌باشند و تقريباً کارايي بالايي در کاربردهاي مختلف دارند. معمولاً اکثر مردم به يک چاپگر براي استفاده شخصي در محيط کار و يا منزل نياز دارند. ولي اکثر افراد در هنگام خريد، به علت کثرت مدل‌هاي مختلف چاپگر، دچار سردرگمي مي‌شوند و نمي‌توانند چاپگر مناسب خود را انتخاب نمايند.
در مرحله اول، نوع چاپگر انتخابي بستگي به کاري دارد که شما مي‌خواهيد با چاپگر خود انجام دهيد. مانند چاپ متن و تصاوير گرافيکي سياه و سفيد و يا رنگي، اين عامل باعث تغيير در نوع چاپگر انتخابي شما مي‌شود. مثلاً اگر شما به چاپ تعداد زيادي صفحات متني احتياج داريد، آن وقت براي شما يک چاپگر ليزري تک رنگ مناسب است. ولي براي تصاوير گرافيکي و عکس، ديگر نمي‌توانيد از يک چاپگر ليزري سياه و سفيد استفاده کنيد و نياز به يک چاپگر رنگي جوهرافشان يا ليزري داريد تا بهترين کارايي را به دست آوريد.

براساس نوع مصرف و کارايي، چاپگرها به 5 نوع مختلف تقسيم مي‌شوند:

1 - چاپگرهاي جوهرافشان ‌‌‌‌ inkjet) )
2 - چاپگرهاي ليزري سياه و سفيد‌‌‌‌monochrome printer) )
3 - چاپگرهاي ليزري رنگي ‌‌‌‌Laser color) )
4 - چاپگرهاي چند کاره ‌‌‌‌Multifunction) )
5 - چاپگرهاي قابل حمل Portable Printer) )

1 - چاپگرهاي جوهرافشان inkjet) )
چاپگرهاي جوهر افشان به وسيله پاشيدن قطرات ريز جوهر روي يک صفحه کاغذ از طريق منافذ ريزي که در هد وجود دارد، باعث به وجود آوردن تصاوير سياه و سفيد و رنگي در حد کيفيت مناسب مي‌شود. رنگ‌هاي اصلي در چاپگرهاي جوهر افشان، به سه رنگ اصلي تقسيم مي‌شود:
cyan(آبي)، magenta (قرمز) و‌‌ (yellow) زرد که به همراه آن‌ها يک رنگ سياه نيز وجود دارد که براي توليد تصوير با رنگ مشکي به کار مي‌رود. بعضي از چاپگرهاي جوهرافشان، از ترکيب سه رنگ اصلي، رنگ مشکيِ مرکبي به وجود مي‌آورند که براي نوشتن متن چندان مناسب نيست و رنگ آن به صورت مشکي متمايل به سبز يا آبي مي‌باشد. در سري قديم چاپگرهاي جوهرافشان، کارتريج‌هاي سه رنگ اصلي به يکديگر متصل بودند و در صورت تمام شدن يکي از رنگ‌ها شما مجبور به تعويض هر سه رنگ بوديد. ولي امروزه در چاپگرهاي جوهرافشان، اين سه رنگ از يکديگر جدا شده‌اند. معمولاً اکثر چاپگرهاي جوهر افشان از چهار رنگ اصلي تشکيل شده‌اند. ولي شما براي چاپ حرفه‌اي عکس، به يک چاپگر با شش رنگ مجزا احتياج داريد که علاوه بر سه رنگ اصلي و رنگ مشکي، داراي يک رنگ قرمز روشن و آبي روشن ‌باشد که در ايجاد تصاوير با رنگ‌هاي طبيعي‌تر تأثيرگذار است. سرعت چاپ در چاپگرهاي جوهر افشان در حدود 6/2 صفحه در دقيقه است. اين حالت براي چاپ متن مي‌باشد و در چاپ تصاوير، سرعت چاپ يک چاپگر جوهر افشان، در حدود 3/2 صفحه در دقيقه مي‌باشند. در کل چاپگرهاي جوهر افشان يک قيمت معقول را به شما ارائه مي‌دهند و براي مصارف عمومي، يک انتخاب مناسب است. به ياد داشته باشيد که چاپگرهاي جوهرافشان فقط براي مصارف عمومي کاربرد ندارد، بلکه مدل‌هاي حرفه‌اي اين چاپگرها را مي‌توان در محيط‌هاي عکاسي و جاهاي حرفه‌اي نيز به کاربرد. چاپگرهاي جوهرافشان، قيمتي بين 150 تا 1200 دلار دارند که باعث افزايش طيف انتخاب براي کاربران مي‌شود.آموزش تعميرات پرينتر


2 - چاپگرهاي ليزري سياه و سفيد (تک رنگ)
چاپگرهاي ليزري تک رنگ همانند سيستم الکتروستاتيکي که در دستگاه فتوکپي وجود دارد، عمل چاپ را انجام مي‌دهند که اين عامل باعث افزايش سرعت و کارايي چاپگر مي‌گردد. يک دستگاه چاپگر ليزري سياه و سفيد صفحات متني با کيفيت بسيار مناسبي را در مدت زمان کوتاهي به چاپ مي‌رساند. سرعت اين نوع چاپگر در چاپ متون در حدود 6 تا 8 صفحه در دقيقه در حالت تمام صفحه است. سرعت چاپ تصاوير گرافيکي سياه و سفيد نيز در اين چاپگر در حدود 2 تا 5 صفحه در دقيقه است. چاپگرهاي ليزري سياه و سفيد، بهترين انتخاب براي چاپ صفحات متني در تعداد بالا است. به خصوص در موقعي به تأثير کارايي چاپگرها ليزري پي مي‌بريد که نياز به چاپ متن با اندازه فونت کوچک‌تر از 10 داشته باشيد. در اين موقع به‌طور واضح به تأثير چاپگر ليزري سياه و سفيد در چاپ متن‌هاي ريز پي خواهيد برد. از ويژگي‌هاي جالب استفاده از چاپگرهاي ليزري تک، رنگ قيمت پايين براي هر صفحه چاپ است که در کل باعث کاهش هزينه تعويض و با شارژ کارتريج مي‌شود. همچنين استفاده از کاغذهاي معمول مي‌تواند باعث کاهش هزينه کاغذ مصرفي در طولاني مدت گردد.
در کل يک چاپگر ليزري، بهترين انتخاب براي يک دفتر کار يا محيط اداري بزرگ است که نياز به چاپ متن‌هاي زياد در طول روز دارند.
چاپگرهاي ليزري قيمتي در حدود 300 تا 2000 دلار دارند که برحسب مصرف و کارايي‌اي که دارند، قيمت‌ آن‌ها تغيير مي‌کند.

3 - چاپگرهاي رنگي ليزري
بهترين انتخاب براي چاپ تصاوير گرافيکي و عکس، يک چاپگر رنگي ليزري است که به جاي استفاده از جوهر، از تونرهاي‌CMYK براي چاپ استفاده مي‌کند. اين چاپگرها باعث ايجاد تصاوير گرافيکي و عکس با کيفيت فوق‌العاده مي‌شود که نياز عکاسان و گرافيست‌هاي حرفه‌اي را برآورده‌‌مي‌کند. اين چاپگرها در چاپ متن نيز داراي قدرت چاپ مناسبي هستند و متن‌هاي ريز را به خوبي چاپ مي‌کنند. يکي از ويژگي‌هاي جالب اين چاپگرها، سرعت بالاي آن‌ها در چاپ تصاوير و متن‌هاست که تقريباً با هيچ‌کدام از انواع چاپگرها قابل مقايسه نيست. يک چاپگر ليزري رنگي، قدرت چاپ 6 تا 8 صفحه متن تمام صفحه و 1 تا 3 صفحه تصاوير گرافيکي يا عکس را در دقيقه دارد.
شايد يکي از نقاط ضعف اين چاپگرها قيمت بالاي آن‌ها باشد که براي اکثر افراد خريد اين چاپگر را مشکل نموده است. ولي به ياد داشته باشيد که هميشه در کنار قيمت بالا، امکانات و ويژگي‌هايي وجود دارد که ضعف قيمت بالاي آن دستگاه را مي‌پوشاند. در کل هزينه‌اي که براي چاپ هر صفحه تصوير گرافيکي يا عکس در چاپگرهاي ليزري به دست مي‌آيد، در مقايسه با يک چاپگر جوهرافشان، در سطح پايين‌تري قرار دارد. اين عامل باعث کاهش هزينه تعويض مجدد تانر مي‌شود.
در کل چاپگرهاي ليزري براي مصارف حرفه‌اي کاربرد زيادي دارد. ولي استفاده يا خريد آن‌ها در محيط منزل و براي کارهاي عمومي چندان جالب به نظر نمي‌رسد.

4 - چاپگرهاي چند کاره ‌ Multi Function
در کارهاي اداري، وجود يک چاپگر چند منظوره تأثير بسيار زيادي بر روي سرعت کار دارد و شما مي‌توانيد در جايي کمتر، چاپگر، اسکنر، و دستگاه فکس خود را به صورت يکجا داشته باشيد. با دستگاه ‌‌(MFD"s (multi Function devices شما به راحتي مي‌توانيد ترکيبي از تمام وسايل بالا را در يک دستگاه داشته باشيد که در کل اين دستگاه نسبت به خريد تک‌تک وسايل هم از قيمت ارزان‌تري برخوردار است و هم جاي کمتري را در محيط کاري به خود اختصاص مي‌دهد. اما ايرادات اين دستگاه چيست؟ يکي از ايرادات دستگاه‌ MFD"s اين است که در صورتي که يک مشکل در يکي از اجزاي اين دستگاه به وجود آيد، وسايل ديگر را تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد. مثلاً اگر چاپگر شما دچار اشکال شود و کار نکند، ديگر فکس و دستگاه کپي شما نيز کار نخواهد کرد و تقريباً دستگاه شما به‌طور کامل از کار مي‌افتد. دومين ايراد اين دستگاه، عدم امکان ارتقاي ويژگي‌هاي اين دستگاه است و شما از يک سري امکانات ثابت و غيرقابل تغيير برخوردار هستيد که اين عامل براي بعضي از کاربران چندان خوشايند نيست. در کل اين دستگاه براي مصارف عمومي و يا اداري کوچک کاربرد دارد و استفاده آن در محيط‌هاي اداري بزرگ مناسب نيست. زيرا بعد از مدتي با مشکلات زيادي در اين دستگاه روبه‌رو خواهند شد. به خاطر اين‌که اين دستگاه براي کاربردهاي حرفه‌اي و سنگين طراحي نشده است. قيمت اين دستگاه در حدود 250 تا 1000 دلار مي‌باشد که نسبت به امکانات و کارايي دستگاه مناسب است.

5 - چاپگرهاي قابل حمل ‌‌‌‌ Portable Printer) )
اگر شما از افرادي هستيد که دائماً در حال مسافرت هستيد، حتماً به چاپگرهاي قابل حمل نياز پيدامي‌کنيد. چاپگرهاي قابل حمل امروزه يکي از پرطرفدارترين چاپگرها در کشورهاي اروپايي و امريکايي هستند. اين چاپگرها اندازه بسيار کوچک در حد يک کيف دستي مردانه دارند که به راحتي مي‌توان آن را به جاهاي مختلف حمل کرد. از ويژگي‌هاي جالب اين چاپگر، وزن کم آن است که در حدود 5 پوند وزن دارد و به راحتي با باتري کار مي‌کند. معمولاً اين چاپگرها از تکنولوژي‌ چاپگرهاي جوهرافشان و يا روش تانرهاي حرارتي (ريبون) استفاده مي‌کند. استفاده از ريبون بر اثر فشار و گرمايي که به آن واردمي‌شود، باعث انتقال رنگ به کاغذ و در نتيجه ايجاد تصوير مي‌گردد. اما مشکلاتي هم در استفاده از چاپگرهاي قابل حمل وجود دارد که در اين ميان مي‌توان به کيفيت پايين‌تر از چاپگرهاي جوهر افشان محصول در بازار، سرعت چاپ پايين، افزايش قيمت چاپ در هر صفحه (عموماً چاپ متن و تصاوير رنگي در هر صفحه براي دستگاه‌هاي قابل حمل بالاتر خواهد بود براي اين‌که تانک‌هاي اين چاپگرها نسبت به چاپگرهاي جوهرافشان کوچک‌تر بوده و نمي‌توانند تعداد زيادي صفحه را به چاپ برساند)، و عدم وجود منابع تأمين صفحه برخلاف چاپگرهاي ديگر اشاره کرد که در مورد اين اشکال اخير بايد به صورت تک‌تک ورق‌ها را به چاپگر واردکنيد (درست است که ما به اين حالت به عنوان ايراد نگاه مي‌کنيم، ولي واقعاً قراردادن سيني نگاهدارنده براي يک چاپگر در حد اندازه کيف مردانه، کار چندان ساده‌اي نيست).
انرژي موردنياز براي چاپگرقابل حمل، از باتري تأمين مي‌شود. اگر شما به چاپ تعداد زيادي صفحه نياز داريد که يک باتري استاندارد (‌‌NiCad (Nickel Cadmium مي‌تواند در حدود 90 صفحه چاپگر را در حالت شارژ کامل پشتيباني کند؛ بدون آن‌که نياز به شارژ دوباره داشته باشد و اگر مي‌خواهيد مدت زمان چاپ شما از اين مقدار هم بيشتر شود، مي‌توانيد از باتري‌هاي سري (‌‌‌‌Ni-MH (Nickel metal Hydride استفاده کنيد که مي‌تواند مدت طولاني‌تري انرژي براي چاپگر تأمين کند.
تعدادي از چاپگرهاي قابل حمل داراي يک بورد اختياري اسکنر مي‌باشند که با اضافه کردن آن، مي‌توان از آن به عنوان يک اسکنر قابل حمل استفاده نمود. يکي ديگر از ويژگي‌هاي جالب اين چاپگر، وجود يک پورت‌ infrared است که به شما اجازه مي‌دهد اطلاعات خود را بين چاپگر و کامپيوتر بدون نصب هيچ‌گونه رابطي انتقال دهيد. همچنين اين ويژگي به شما امکان مي‌دهد اطلاعات مورد نظر خود را از‌ PDA و نوت‌بوک به چاپگر انتقال دهيد. (بايد بدانيد که کامپيوتر شما بايد داراي دستگاه‌ infrared باشد تا شما بتوانيد از اين امکان استفاده نماييد.) چاپگرهاي قابل حمل قيمتي در حدود 150 تا 500 دلار دارند که تقريباً تمام کاربران مي‌توانند به راحتي آن را خريداري‌کند و در مسافرت‌هاي خود مورد استفاده قرار دهند.