رفع عیب کندی کامپیوتر

آیا کامپیوتر شما عملکرد عجیبی را از خود نشان می دهد ؟ آیا سرعت آن کاهش پیدا کرده است ؟ آیا چند دقیقه بطور طبیعی کار می کند در حالیکه بطور ناگهانی قفل می شود ؟ بهتر است خودتان را برای برطرف نمودن اینگونه مسائل آماده کنید ، زیرا آنها مشکلاتی هستند که تعمیرکاران کامپیوتر و یا متخصصین بخش پشتیبانی تلفنی ندرتاً به رفع آنها می پردازند . این افراد معمولاً چیزهائی را تعمیر می کنند که بطور آشکار صدمه دیده باشد ، اما یک کامپیوتر کند یا نامنظم در اکثر موارد با مشکلی مواجه است که یک صدمه کامل یا آشکار به حساب نمی آید . نهایتاً ، با وجود آنکه به نظر می رسد تقریباً هر چیزی می تواند باعث کندی عملکرد یک کامپیوتر و یا ظهور رفتارهای عجیب و غریب شود ، ریشه این مشکلات در اغلب موارد به چند موضوع خاص مربوط می شوند . حتی اگر خودتان نمی توانید مشکل را برطرف نمائید . غالباً می توانید مشکل را محدودتر کنید تا شخص دیگری بتواند آن را برطرف کند . آموزش تعمیرات کامپیوتر

مشکل غیرمنتظره یا مسئله قدیمی

اگر ناگهان متوجه رفتار غیرعادی کامپیوتر خود شده اید ، به یاد بیاورید که آیا اخیراً تغییراتی را بر روی آن اعمال کرده اید یا خیر . آیا به تازگی یک سخت افزار یا نرم افزار جدید را بر روی آن نصب کرده اید ؟ آیا رفتار عجیب کامپیوتر شما همزمان با اضافه شدن مولفه جدید آغاز شده است ؟ در این صورت ، عضو جدید می تواند مظنون شماره یک شما باشد و پیروی از راهنمائیهای زیر در رفع مشکل به شما کمک خواهد کرد .

اگر نرم افزار جدید دارای یک مولفه همیشه فعال (نظیر یک ناظر فعالیتهای ویروسی یا یک Scheduler) باشد می تواند باعث کند شدن یک سیستم گردد . اما حتی نرم افزارهائی که فاقد چنین مولفه ای باشند نیز گهگاه می توانند مشکلاتی را بوجود آورند . سعی کنید نرم افزار جدید را Uninstall نمائید (ابتدا با استفاده از uninstaller خود برنامه) . شما همچنین می توانید نرم افزار مورد نظر را با استفاده از Add Or Remove Programs در پانل کنترل ویندوز ، Uninstall نمائید . پس از حذف برنامه ، سیستم خود را مجدداً بوت کرده و بررسی نمائید که آیا کامپیوترتان هوز کند است یا خیر .

سخت افزار جدید نیز می تواند یک سیستم را کند نماید ، خصوصاً اگر از یک درایور قدیمی تر استفاده کنید . معمولاً وقتی دقیقاً از مستندات نصب سخت افزار جدید خود پیروی می کنید ، احتمالاً از نرم افزار یا درایورهائی استفاده خواهید نمود که تولید کننده بر روی دیسک نصب محصول خود منتشر کرده است و این درایورها در اغلب موارد قدیمی هستند . ابتدا سعی کنید جدیدترین نسخه های درایورها و هر یک از نرم افزارهای همراه سخت افزار خود را از سایت وب تولید کننده آن بارگذاری و نصب نمائید . این ارتقائها غالباً باگها و یا مشکلاتی که می توانند بر عملکرد سیستم تاثیر بگذارند را برطرف می سازند .

اگر سیستم هنوز کند است ، سخت افزار جدید را از سیستم جدا نمائید . اگر این قطعه یک ارتقاء برای یک سخت افزار موجود به حساب می آید . سخت افزار قدیمی را مجدداً نصب نمائید . اگر سیستم شما به وضعیت عادی برگشت ، سخت افزار جدید معیوب است و یا کاملاً با PC شما سازگار نیست . استفاده از یک محصول جایگزین که توسط فروشنده دیگری ارائه شده است را در نظر بگیرید .

بررسی سخت افزار : مقدمات

با وجود آنکه کند شدن سیستم بیشتر به نرم افزارهای آن مربوط می شود ، اما اگر از عملکرد صحیح سخت افزار خود اطمینان نداشته باشید ، هیچ سرنخی از یک مشکل نرم افزاری گمراه کننده را در اختیار نخواهید داشت . قطعات اصلی که باید به بررسی آنها بپردازید عبارتند از RAM , CPU و درایو دیسک سخت . امروزه برنامه های تشخیصی بسیاری در دسترس کاربران قرار دارند ، اما استفاده از Ultimate Boot CD که بصورت یک بارگذاری رایگان از www . ultimatebootcd.com قابل بارگذاری می باشد ، احتمالاً ساده ترین راه ممکن خواهد بود . اگر تصمیم به بارگذاری این نرم افزار کاربردی و Burn آن بر روی یک دیسک گرفتید ، نرم افزار Burning شما باید توانائی ضبط فایلهای ISO Image را داشته باشد .

وقتی CD مربوطه را آماده کردید ، کامپیوتر خود را با آن راه اندازی نمائید . پس از بارگذاری برنامه ، کار را با یک آزمایش CPU آغاز کنید و اجازه دهید که حداقل برای 30 دقیقه اجرا شود. سپس ، آزمایش RAM را آغاز کرده و اجازه دهید سیستم شما در طول شب مورد آزمایش قرار گیرد . Memtest86+ یک ابزار آزمایشی بسیار مشهور است . اگر کامپیوتر شما توانست این آزمایشها را با موفقیت پشت سر بگذارد ، یک معاینه از درایو دیسک سخت خود را انجام دهید . CD Ultimate Boot همچنین حاوی آخرین یوتیلیتها از تولید کنندگان مختلف درایو دیسک سخت است . یوتیلیتی که با درایو دیسک سخت شما انطباق دارد را اجرا کرده و اجازه دهید هر دو آزمایش Thorough , Quick (که به ترتیب تقریباً 20 دقیقه و چند ساعت طول می کشند) را انجام دهد .

بعضی از کامپیوترها با یک پارتیشن تشخیصی (diagnostic partition) ارائه می شوند که می توانید با فشار یک کلید معین در طول فرآیند بوت به آن دسترسی پیدا کنید . شما می توانید اطلاعات بیشتر در این زمینه را در دفترچه راهنمای سیستم خود پیدا کنید . با اینحال اگر در طول چند ثانیه اول فرآیند بوت به نمایشگر کامپیوتر خود نگاه کنید . احتمالاً پیامی را در قسمت پائین صفحه خواهید دید که عبارتی مانند Press F8 For Boot Menu یا Press F10 For Diagnostics را نشان می دهد . اگر چنین پیامی را مشاهده کردید ، کلید ذکر شده را فشار داده و گزینه ای که به نرم افزار تشخیصی مربوط می شود را انتخاب نمائید . تمایز این ابزارهای تشخیصی در آن است که اختصاصاً برای سخت افزار شما طراحی شده اند (برخلاف یوتیلیتیهای عمومی) و می توانند به سرعت بسیاری از مشکلات سخت افزاری سیستم شما را برطرف نمایند .

بررسی سخت افزار : خنک کنندگی سیستم

شاید نیازی نباشد که بگوئیم قطعات داخلی PC شما حرارت تولید می کنند اما آیا می دانید در صورتیکه CPU کامپیوتر شما بیش از حد داغ شود چه اتفاقی خواهد افتاد ؟ مهندسین باهوش شرکتهای اینتل و AMD به این موضوع فکر کرده اند و اکثر پردازنده های مدرن (نه تمام آنها) وقتی Thermistor داخلی آنها (یک حرارت سنج در ابعاد ترانزیستوری) تشخیص می دهد که سیستم بیش از حد گرم شده است ، سرعت خود را کاهش می دهند . پس از چند دقیقه فعالیت در یک سرعت پائینتر به منظور کاهش دمای CPU ، پردازنده مجدداً سرعت خود را به سطح کامل افزایش می دهد .

ممکن است این سناریو در سیستمی که بطور صحیح کار می کند هیچگاه روی ندهد ، اما اگر پنکه خنک کننده CPU یا یکی از پنکه های کیس متوقف شود (یا سرعت چرخش آن کاهش پیدا کند) و یا حرارت گیر یک پردازنده زیر گرد و غبار مدفون گردد . این سناریو دقیقاً همان چیزی است که روی خواهد داد . با وجود آنکه پردازنده تنها از خود در برابر سوختن محافظت می کند ، اما از دیدگاه کاربر به نظر می رسد که سیستم یک چرخه از عملکرد عادی و سپس کاهش سرعت (و تکرار این رویه) را آغاز می نماید .

باز کردن PC و تمیز نمودن تمام گرد و غباری که در داخل آن جمع شده است . کاری است که باید حداقل هر یکسال یکبار انجام دهید . بنابراین اگر PC شما عملکرد غیرعادی دارد ، پاکسازی آن باید در بالای فهرست اقدامات شما قرار گیرد . در حالیکه سیستم خود را باز کرده اید ، حرارت گیر پردازنده را با یک قوطی هوای فشرده و یا یک برس کوچک تمیز نمائید . اگر پنکه ها با چربی پوشیده شده اند ، تیغه های آنها را ثابت نگهداشته و از هوای فشرده برای پاکسازی آنها استفاده کنید . پس از پاکسازی بخشهای مختلف ، کامپیوتر خود را در حالیکه هنوز باز است روشن کرده و مطمئن شوید که تمام پنکه های آن فعال هستند . اگر پنکه ای در داخل سیستم شما وجود دارد که عمل نمی کند و یا سر و صدای زیادی را تولید می نماید ، احتمالاً باید تعویض شود .