همه چیز درباره پرینتر

چاپگر (PRINTER):

چاپگرها يكي از قطعات جانبي كامپيوتر هستند كه امروزه از اهميت خاصي برخوردار مي‌باشند و تقريباً كارايي بالايي در كاربردهاي مختلف دارند. معمولاً اكثر مردم به يك چاپگر براي استفاده شخصي در محيط كار و يا منزل نياز دارند. ولي اكثر افراد در هنگام خريد، به علت كثرت مدل‌هاي مختلف چاپگر، دچار سردرگمي مي‌شوند و نمي‌توانند چاپگر مناسب خود را انتخاب نمايند.
در مرحله اول، نوع چاپگر انتخابي بستگي به كاري دارد كه شما مي‌خواهيد با چاپگر خود انجام دهيد. مانند چاپ متن و تصاوير گرافيكي سياه و سفيد و يا رنگي، اين عامل باعث تغيير در نوع چاپگر انتخابي شما مي‌شود. مثلاً اگر شما به چاپ تعداد زيادي صفحات متني احتياج داريد، آن وقت براي شما يك چاپگر ليزري تك رنگ مناسب است. ولي براي تصاوير گرافيكي و عكس، ديگر نمي‌توانيد از يك چاپگر ليزري سياه و سفيد استفاده كنيد و نياز به يك چاپگر رنگي جوهرافشان يا ليزري داريد تا بهترين كارايي را به دست آوريد.
براساس نوع مصرف و كارايي، چاپگرها به 5 نوع مختلف تقسيم مي‌شوند:
1 - چاپگرهاي جوهرافشان ‌‌‌‌(inkjet)
2 - چاپگرهاي ليزري سياه و سفيد‌‌‌‌(monochrome printer)
3 - چاپگرهاي ليزري رنگي ‌‌‌‌(Laser color)
4 - چاپگرهاي چند كاره(Multifunction)
5 - چاپگرهاي قابل حمل ‌‌ (Portable Printer)


در ادامه سعي داريم به طور اختصاري توصيفي كوتاه در مورد اين چاپگرها ارائه ‌دهيم:


1 - چاپگرهاي جوهرافشان ‌‌‌‌(inkjet)
چاپگر جوهرافشان مخصوص چاپ عكس
چاپگرهاي جوهر افشان به وسيله پاشيدن قطرات ريز جوهر روي يك صفحه كاغذ از طريق منافذ ريزي كه در هد وجود دارد، باعث به وجود آوردن تصاوير سياه و سفيد و رنگي در حد كيفيت مناسب مي‌شود. رنگ‌هاي اصلي در چاپگرهاي جوهر افشان، به سه رنگ اصلي تقسيم مي‌شود:
cyan(آبي)، magenta (قرمز) و‌‌ yellow ( زرد ) كه به همراه آن‌ها يك رنگ سياه نيز وجود دارد كه براي توليد تصوير با رنگ مشكي به كار مي‌رود. بعضي از چاپگرهاي جوهرافشان ، از تركيب سه رنگ اصلي، رنگ مشكيِ مركبي به وجود مي‌آورند كه براي نوشتن متن چندان مناسب نيست و رنگ آن به صورت مشكي متمايل به سبز يا آبي مي‌باشد . در سري قديم چاپگرهاي جوهرافشان، كارتريج‌هاي سه رنگ اصلي به يكديگر متصل بودند و در صورت تمام شدن يكي از رنگ‌ها شما مجبور به تعويض هر سه رنگ بوديد. ولي امروزه در چاپگرهاي جوهرافشان، اين سه رنگ از يكديگر جدا شده‌اند. معمولاً اكثر چاپگرهاي جوهر افشان از چهار رنگ اصلي تشكيل شده‌اند. ولي شما براي چاپ حرفه‌اي عكس، به يك چاپگر با شش رنگ مجزا احتياج داريد كه علاوه بر سه رنگ اصلي و رنگ مشكي، داراي يك رنگ قرمز روشن و آبي روشن ‌باشد كه در ايجاد تصاوير با رنگ‌هاي طبيعي‌تر تأثيرگذار است. سرعت چاپ در چاپگرهاي جوهر افشان در حدود 6/2 صفحه در دقيقه است. اين حالت براي چاپ متن مي‌باشد و در چاپ تصاوير، سرعت چاپ يك چاپگر جوهر افشان، در حدود 3/2 صفحه در دقيقه مي‌باشند. در كل چاپگرهاي جوهر افشان يك قيمت معقول را به شما ارائه مي‌دهند و براي مصارف عمومي، يك انتخاب مناسب است. به ياد داشته باشيد كه چاپگرهاي جوهرافشان فقط براي مصارف عمومي كاربرد ندارد، بلكه مدل‌هاي حرفه‌اي اين چاپگرها را مي‌توان در محيط‌هاي عكاسي و جاهاي حرفه‌اي نيز به كاربرد.


2 - چاپگرهاي ليزري سياه و سفيد (تك رنگ)
چاپگرهاي ليزري تك رنگ همانند سيستم الكتروستاتيكي كه در دستگاه فتوكپي وجود دارد، عمل چاپ را انجام مي‌دهند كه اين عامل باعث افزايش سرعت و كارايي چاپگر مي‌گردد. يك دستگاه چاپگر ليزري سياه و سفيد صفحات متني با كيفيت بسيار مناسبي را در مدت زمان كوتاهي به چاپ مي‌رساند. سرعت اين نوع چاپگر در چاپ متون در حدود 6 تا 8 صفحه در دقيقه در حالت تمام صفحه است. سرعت چاپ تصاوير گرافيكي سياه و سفيد نيز در اين چاپگر در حدود 2 تا 5 صفحه در دقيقه است. چاپگرهاي ليزري سياه و سفيد، بهترين انتخاب براي چاپ صفحات متني در تعداد بالا است. به خصوص در موقعي به تأثير كارايي چاپگرها ليزري پي مي‌بريد كه نياز به چاپ متن با اندازه فونت كوچك‌تر از 10 داشته باشيد. در اين موقع به‌طور واضح به تأثير چاپگر ليزري سياه و سفيد در چاپ متن‌هاي ريز پي خواهيد برد. از ويژگي‌هاي جالب استفاده از چاپگرهاي ليزري تك، رنگ قيمت پايين براي هر صفحه چاپ است كه در كل باعث كاهش هزينه تعويض و با شارژ كارتريج مي‌شود. همچنين استفاده از كاغذهاي معمول مي‌تواند باعث كاهش هزينه كاغذ مصرفي در طولاني مدت گردد.
در كل يك چاپگر ليزري، بهترين انتخاب براي يك دفتر كار يا محيط اداري بزرگ است كه نياز به چاپ متن‌هاي زياد در طول روز دارند.


3 - چاپگرهاي رنگي ليزري
بهترين انتخاب براي چاپ تصاوير گرافيكي و عكس، يك چاپگر رنگي ليزري است كه به جاي استفاده از جوهر، از تونرهاي‌CMYK براي چاپ استفاده مي‌كند. اين چاپگرها باعث ايجاد تصاوير گرافيكي و عكس با كيفيت فوق‌العاده مي‌شود كه نياز عكاسان و گرافيست‌هاي حرفه‌اي را برآورده‌‌مي‌كند. اين چاپگرها در چاپ متن نيز داراي قدرت چاپ مناسبي هستند و متن‌هاي ريز را به خوبي چاپ مي‌كنند. يكي از ويژگي‌هاي جالب اين چاپگرها، سرعت بالاي آن‌ها در چاپ تصاوير و متن‌هاست كه تقريباً با هيچ‌كدام از انواع چاپگرها قابل مقايسه نيست. يك چاپگر ليزري رنگي، قدرت چاپ 6 تا 8 صفحه متن تمام صفحه و 1 تا 3 صفحه تصاوير گرافيكي يا عكس را در دقيقه دارد.
شايد يكي از نقاط ضعف اين چاپگرها قيمت بالاي آن‌ها باشد كه براي اكثر افراد خريد اين چاپگر را مشكل نموده
است. ولي به ياد داشته باشيد كه هميشه در كنار قيمت بالا، امكانات و ويژگي‌هايي وجود دارد كه ضعف قيمت بالاي آن دستگاه را مي‌پوشاند. در كل هزينه‌اي كه براي چاپ هر صفحه تصوير گرافيكي يا عكس در چاپگرهاي ليزري به دست مي‌آيد، در مقايسه با يك چاپگر جوهرافشان، در سطح پايين‌تري قرار دارد. اين عامل باعث كاهش هزينه تعويض مجدد تانر مي‌شود.
در كل چاپگرهاي ليزري براي مصارف حرفه‌اي كاربرد زيادي دارد. ولي استفاده يا خريد آن‌ها در محيط منزل و براي كارهاي عمومي چندان جالب به نظر نمي‌رسد.  نکات بالا مي تواند کمک به آموزش تعميرات پرينتر بکند.