بوق های کامپیوتر

اگر در هنگام روشن کردن رایانه صدای بوقهای ممتد یا چند بوق منقطع را شنیدید، به آسانی از کنار آنها نگذرید؛ چون رایانه سعی دارد چیز مهمی به شما بگوید. آموزش تعمیرات کامپیوتر

شنیدن تک بوقی کوتاه پیش از بوت شدن سامانه به معنای این است که همه چیز خوب است و مشکلی در قطعات سامانه وجود ندارد، اما شنیدن هر صدایی غیر از تک بوقی کوتاه (یعنی بوقهای ممتد و منقطع) بیانگر ایرادی اساسی در سامانه است. با توجه به استانداردهای متفاوتی که کارخانه های ساخت BIOS از آنها استفاده می کنند، نمی توان راهکار خاصی در مورد اینکه هر علامت به چه معناست به دست آورد و هر کدام از BIOSها منظور خاصی از به صدا در آوردن بوقهای متفاوت دارند که الزاماً با یکدیگر یکسان نیست.

برای نمونه، در بعضی از سامانه های Dell ، به صدا درآمدن تک بوق و سپس دو بوق پشت سر هم به معنای نبودن کارت گرافیک یا درست کار نکردن آن است. مثلاً ممکن است کارت درست جا نخورده باشد.

با مراجعه به دفترچه راهنمای مادربورد یا سایت اینترنتی کارخانه سازنده BIOS، می توانید در مورد الگوی چگونگی بوق زدن آن اطلاعات خوبی تهیه کنید. اگر نتوانستید از این منابع اطلاعات خوبی به دست آورید، می توانید به سایت ذکر شده در آن مراجعه کنید تا با انواع الگوی بوق زدن BIOS در نمونه های مختلف آشنا شوید.