نتوانیم هیچ برنامه ای را نصب کنیم

موضوعی که قصد دارم در ابتدای این مقاله شرح دهم . ایده جالبی به نظر می رسد شما همین بعدازظهر ، جدیدترین و بهترین برنامه تدوین ویدئویی را تهیه کرده اید و تمام روز را به این فکر کرده اید که ویدئوهای خانگی شما با استفاده از این برنامه عالی چه شکل و شمایلی پیدا خواهند کرد . هر چند هر بار که سعی می کنید این نرم افزار را نصب کنید ، کامپیوتر شما پیغام های خطای جدیدی نمایش می دهد که باعث می شود این ایده جدید شما در استفاده از نرم افزار به یک کابوس تبدیل شود . در حالی که منشاء بروز این خطاهای نصب بسیار متنوع است ، ما در این مقاله به برخی از رایج ترین این خطاها و چگونگی برطرف کردن آن ها می پردازیم .

کمبود منابع

یک مشکل وجود دارد که شما می توانید حتی قبل از خرید هر نوع نرم افزاری بر آن فائق آیید . بیش تر اوقات ، شما می توانید مشکلات مربوط به نصب یک برنامه جدید را در ناکافی بودن منابع کامپیوتری جستجو کنید . بیش تر تولید کنندگان نرم افزار ، الزامات سیستمی محصولات خود را درست بر روی بسته بندی نرم افزارهای خود درج می کنند اما چنان چه شما ندانید که آن ها واقعاً چه هستند یا کامپیوتر شما دارای چه منابعی می باشد این ها اطلاعات سودمندی نخواهند بود .

اجازه دهید نگاهی به منابع سیستم شما بیندازیم . در ویندوز XP ، بر روی Start و سپس Control Panel کلیک کنید و سپس بر روی System دبل کلیک کنید . در پنجره ای که ظاهر می شود . بر روی سربرگ System کلیک کنید . تحت سرفصل اصلی System شما سیستم عامل فعلی خود و همچنین Service Pack ی را که در حال حاضر نصب شده است مشاهده می کنید . در یک چهارم پائین سمت راست این پنجره شما اطلاعاتی در مورد سرعت پردازنده و حافظه موجود بر روی سیستم را پیدا می کنید . به تمام این اطلاعات توجه داشته باشید زیرا اگر مشخصات سیستم شما با الزامات لیست شده توسط تولید کننده سازگار نباشد . در نتیجه نرم افزار به طور صحیح بر روی سیستم شما کار نخواهد کرد .

برخی از بسته های نرم افزاری همچنین دارای نیازمندی های ویژه ای برای کارت ویدئویی شما هستند . در حالی که هنوز در پنجره System Properties هستید ، می توانید این موضوع را با کلیک کردن بر روی سربرگ Hardware و سپس کلیک بر روی دکمه Device Manager چک کنید . برای دیدن نوع کارت ویدئویی خود ، بر روی علامت (+) که در کنار آیکون display adapter قرار گرفته کلیک کنید (شما همچنین می توانید این اطلاعات را با دبل کلیک بر روی آیکون Display در Control Panel و سپس کلیک بر روی سربرگ settings مشاهده کنید . کارت ویدئویی شما باید تحت سرفصل Display ، لیست شده باشد) .

یک نکته دیگر در مورد نیازمندی های سیستمی این است که تولید کنندگان اغلب حداقل نیازمندیها ونیازمندی های توصیه شده را لیست می کنند . اگرچه ممکن است نرم افزار با حداقل نیازمندی ها کار کند . احتمالاً اطمینان یافتن از این که سیستم شما دارای نیازمندی های توصیه شده توسط تولید کننده هست ایده خوبی است زیرا برنامه هایی که شما نصب می کنید در صورتی که سیستم مجبور نباشد از هر ذره از منابع استفاده کند . بهتر و راحت تر اجرا می شوند .

آیا مجوز دارید ؟

یک مشکل رایج دیگر که کاربران هنگام نصب نرم افزارهای جدید (مخصوصاً بر روی کامپیوترهای جدیدتر) با آن مواجه می شوند . به طور عمده از چیزی به نام مجوز یا Permission ناشی می شود کامپیوترهایی که ویندوز 2000 یا NT یا XP را اجرا می کنند همه با یک کلمه عبور Administrator پیکربندی شده اند که کاربران عادی نمی توانند به برخی از قسمت های کامپیوتر دسترسی پیدا کنند شما باید بدانید وقتی پیغام خطای Please Contact your system administrator را دریافت می کنید مشکل به مجوزهای کاربری مربوط می شود . البته شما احتمالاً یک stystem administrator ندارید و به احتمال زیاد از کامپیوتر خود در منزل استفاده می کنید نه در محیط کار بنابراین چرا کامپیوتر شما از شما می خواهد به کسی مراجعه کنید که وجود خارجی ندارد ؟

سر و کله زدن با مجوزهای کاربری گاهی اوقات دشوار است . اما اولین قدم اطمینان یافتن از این نکته است که شما با استفاده از حساب Administrator کامپیوتر به آن Logon کنید . برای انجام این کار بر روی دکمه Start و سپس بر روی LOGOFF username کلیک کنید وقتی سیستم مجدداً برگشت پروفایل administrator را انتخاب و سپس کلمه عبور را که باید در زمان نصب ویندوز setup شده باشد تایپ کنید . پس از این که به عنوان Administrator به سیستم وارد شدید سعی کنید برنامه را دوباره نصب کنید شما نباید هیچ پیغام خطایی در مورد تماس گرفتن با کسی دریافت کنید .

اخبار قدیمی

مشکلات مربوط به نصب برنامه ها همیشه زمانی که شما یک نرم افزار کاملاً جدید را نصب می کنید اتفاق می افتند . هر چند وقتیک بار برنامه ای که شما برای مدت ها از آن استفاده کرده اید ، یک پیغام کاملاً تازه که مربوط به نصب می شود می دهد .

مشکل این جا است که بسیاری از انواع نرم افزارهای جدید در صورتی که نسخه قدیمی همان نرم افزار بر روی سیستم نصب باشد به درستی نصب نمی شوند اگر چه این خطا می تواند ناامید کننده و آزار دهنده باشد اما به سادگی قابل حل شدن است بر روی Start , setting و سپس Control Panel کلیک کنید. پس از آن بر روی آیکون Add or Remove Programs دبل کلیک کنید .

لیستی از نرم افزارهایی که در حال حاضر بر روی سیستم شما نصب شده اند باید ظاهر شود . دراین لیست نرم افزاری را که قصد نصب آن را دارید پیدا کنید (به عنوان مثال ، اگر می خواهید جدیدترین نسخهAdobe Flash Player را نصب کنید . برای یافتن این نام لیست را چک کنید . وقتی آن را پیدا کردید بر روی نام نرم افزار کلیک کنید و سپس بر روی دکمه Change/Remove کلیک کنید کامپیوتر شما نسخه قدیمی نرم افزار را uninstall می کند . گاهی اوقات ویندوز از شما می خواهد برای تکمیل فرآیند نصب کامپیوتر را از نو راه اندازی کنید . وقتی کامپیوتر از نو بوت شد به عنوان Administrator به آن وارد شوید و سعی کنید نرم افزار را دوباره نصب کنید.

گر اشکال نرم افزار نباشد
ما اساساً در مورد مشکلات نصب نرم افزار صحبت کردیم اما مجموعه دیگری از مشکلات می توانند باعث سردرگمی کاربران متوسط خانگی شوند . به عنوان مثال فرض کنیم شما به جای خرید جدیدترین و بهترین بسته نرم افزاری تدوین ویدئویی یک قطعه سخت افزاری جدید مثل یک درایو DVD-R برای کامپیوتر خود تهیه کرده اید و تمام دستورات لازم برای نصب آن را مو به مو اجرا کرده اید اما وقتی کامپیوتر خود را روشن می کنید قطعه جدید کار نمی کند دلایل متعددی برای این که چرا یک قطعه جدید سخت افزاری کار نمی کند وجود دارد اما در این جا ما فقط به صورت کلی وعام به این مشکلات اشاره می کنیم . اولین دلیل که شبیه مشکل مربوط به نرم افزار است به نیازمندی ها و الزامات سیستمی ارتباط پیدا می کند بسته بندی سخت افزار جدید راچک کنید و اطمینان پیدا کنید که کامپیوتر شما با حداقل نیازمندی ها یا نیازمندی های سفارش شده ای که تولید کننده قید کرده مطابقت داشته باشد. اگر الزامات سیستم شما قدیمی باشند مطمئن شوید که کامپیوتر شما دارای درایورهای مناسب سخت افزار جدید می باشد . این درایورها معمولاً در بسته سخت افزار جدید واغلب بر روی CD عرضه می شوند برای نصب مجموعه درایورهای مناسب این CD را اجرا کنید . همچنین ، وب سایت سازنده سخت افزار نیز ممکن است برای رفع این اشکال به شما کمک کند و در عین حال به شما امکان دانلود درایورهای جدید را بدهد . حال که درایورها بر روی سیستم شما نصب شده اند . همه چیز باید به همان ترتیبی که سازنده تبلیغ کرده است کار کند هر چیزی اگر چنین نبود ممکن است بخواهید تعارض سخت افزاری را نیز چک کنید این خطا زمانی ظاهر می شود که بیش از یک وسیله از یک منبع کامپیوتری استفاده کنند . برای این که متوجه موضوع شوید ، Manager Device را باز کنید و ببینید آیا قطعات سخت افزاری با هم تعارض دارند یا خیر برای حل این مشکلات با سازنده سخت افزار تماس بگیرید یا به بخش How To Install … just about Anything سایت smartcomputering .com / techsupport مراجعه کنید .