روش اتصال هارد دیسک‌ها

رابط‌هاي بسياري براي اتصال هارد ديسک‌ها به مادربورد (Motherbord) وجود دارد، تا چند سال پيش، بيشتر هارد ديسک‌هاي موجود در بازار از تکنولوژي ATA «اتصال با تکنولوزي پيشرفته» استفاده مي‌کردند، اين اتصال شامل يک سوکت ?? پين است که کنترل هارد ديسک را در اختيار مادربورد قرار مي‌دهد. بعد از مدتي، ATA صاحب برادر دوقلويي به نام Parallel ATA شد. پس از آن ATA به دفعات، دچار بازبيني‌ها و ارتقاهاي متعددي شد که امکان افزايش سرعت و حجم را در آنها ممکن مي‌ساخت. يکي از اين بازبيني‌ها و ارتقاها Ultra ATA نام داشت که امکان جابجايي اطلاعات را با سرعت ??? مگابيت بر ثانيه مهيا مي ساخت.
اتصال ATA در ميان عموم به IDE هم مشهور است، اما همان نام ATA (اتصال با تکنولوژي پيشرفته) توصيف دقيق‌تري براي اين رابط است. اگر درون کامپيوترتان را نگاهي انداخته باشيد ممکن است اين نوع رابط را ديده باشيد. تشخيص اين رابط بسيار آسان است، کابل‌هاي نواري و عريضي که فضاي زيادي را اشغال کرده‌اند، همان کابلهاي ATA هستند.
رابط ديگري که در هارد ديسک‌ها استفاده مي‌شود، رابط SCSI (اسکازي) هستند که در زمان حکومت ATA/IDE، بيشتر براي مقاصد تجاري و يا سيستم‌هاي ويژه استفاده مي‌شدند.
هاردهاي اسکازي سرعت بسيار بالايي داشتند و از حجم بسياري بالايي مي‌توانست پشتيباني کند ولي قيمت بسيار بالاي آنها باعث ‌شد که کمتر به کامپيوترهاي روميزي خانگي وارد شود؛ از طرفي رابط‌هاي ATA سرعت و حجم کمتري داشتند، و نياز به تنظيمات Master/Slave داشتندتا اينکه با ظهور SATA بسياري از اين مشکل‌ها رفع شد.

در چند سال اخير استاندارد SATA براي هارد ديسک‌ها استفاده مي‌شود که دنيايي کاملا متفاوت از ATA است. اين رابط‌ها از اولين ابزارهايي بودند که به سرعت ?.? گيگابيت بر ثانيه دست يافتند و هم اکنون با سرعت ? گيگابيت بر ثانيه کار مي‌کنند. البته چيزي نمانده که به سرعت ? گيگابيت بر ثانيه هم دست پيدا کنند. اين کابل‌ها نازک‌ترند و جاي کمتري از کيس را اشغال مي‌کنند، که اين امر باعث مرتب‌تر بودن داخل کيس و گردش هواي بهتر در آن مي‌شود. با استفاده از اين استاندارد، ديگر نيازي به تنظيمات پيچيده و گيج‌کننده نيست و کار با آن بسيار راحت‌تر است. امروزه برخي از ابزارهاي external هم از نوع خاصي از SATA با نام eSATA استفاده مي‌کنند، حرف e در eSata مخفف همان external يا بيروني است که امکان استفاده از سرعت بالاي SATA را بصورت پرتابل و بيروني فراهم مي‌کند. چيزي نمانده که eSATA هم به استانداردي شبيه USB و با سرعت بسيار بالاتر از آن تبديل گردد.
نکته:
زمان جستجوي بالا، چيزي کاملا متفاوت با زمان انتقال بالا است. اولي نشان‌دهنده? مدت زماني است که اطلاعات مورد نظر در هارد پيدا مي‌شود و دومي نشان دهنده? مدت زماني است که اين اطلاعات به مقصد منتقل مي‌گردند. اگر بخواهيم اين موضوع را به شکل ساده توضيح دهيم، يک هارد با رابطِ کم سرعت و زمان جستجوي سريع براي جاهايي که تکه‌هاي کوچک اطلاعاتي را مرتبا جابجا مي کنند، بهتر است و هاردي با رابط پرسرعت و زمان جستجوي کندتر بدرد کساني مي‌خورد که هميشه حجم بالايي از اطلاعات را انتقال مي‌دهند.
اين مطلب نکاتي را در مورد آموزش تعميرات هارد ارائه مي دهد.