راهنمای انتخاب و خرید هارد دیسک های اکسترنال

آموزش تعميرات هارد- امروزه حجم برنامه ها و اطلاعات بسيار زياد شده است به طوري که براي جابه جايي اطلاعات دچار مشکل مي شويم. در حال حاضر حافظه هاي فلش با ظرفيت بالاتر از eh028 گيگابايت پيدا نمي شود و از قيمت بالايي هم ظرفيت هاي 8 گيگابايتي برخورد دارند. وسايل ذخيره سازي همانند DVD ها هم به همان ظرفيت چها گيگابايتي قناعت کرده اند. و از فناوري هاي جديد چون Blu-Ray و يا HD DVD نيز خبري نيست. بنابراين بهترين گزينه براي انتقال قايل هاي حجيم هارد ديسک هاي قابل حمل هستند.در اين مقاله آموزشي در سايت سرزمين دانلود شما را با راهنماي انتخاب و خريد هارد ديسک هاي اکسترنال آشنا خواهيم کرد تا بتوانيد بر اساس نيازهاي خود بهترين انتخاب را داشته باشيد.

? انواع هارد ديسک اکسترنال: هارد ديسک هاي اکسترنال به دو دسته ي Portable , External تقسيم بندي مي شود. هارد ديسک هاي External بيشتر براي ذخيره سازي اطلاعات و محلي براي نگهداري و پشتيبان گيري از آنها مورد استفاده قرار مي گيرند و چندان از آن ها براي انتقال در دفعات زياد استفاده نمي شود. (به دليل وزن و اندازه بزرگ) در عين حال ظرفيت هاي بزرگ و سرعت اتنقال بالا تنها در اين رده وجود دارد. در نقطه ي مقابل هارد ديسک هاي Portable يا قابل حمل وجود دارند که اندازه کوچکي دارند و معمولا از طريق پورت USB2.0 به کامپيوتر متصل مي شوند.

? مزيت هارد ديسک اکسترنال: هارد ديسک هاي قابل حمل يا خارجي ساختاري کامل شبيه به هاردهاي معمولي دارند. يعني اطلاعات بوسيله ي هد ثابت روي پلاترهاي چرخان ذخيره و يا خوانده مي شود. اما به هارد ديسک هاي اکترنال ضميمه هاي ديگري نيز اضافه شده است که آن ها را از هاردهاي معمولي متمايز مي کند.

? محافظت از اطلاعات: هاردهاي معمولي چون در داخل کيس نصب مي شوند و در يک جاي ثابت قرار مي گيرند هيچ محافظي در برابر ضربه و شوک وارده ندارند. پس کافي است که ضربه اي به آنها وارد شود تا اطلاعات هارد از دست برود. ولي در هارد ديسک هاي قابل حمل، هارد ديسک کاملا در داخل يک محيط ضد ضربه قرار گرفته است که مي تواند باعث دفع اکثر ضربه هاي ناخواسته شود. به خاطر همين است که از اين نوع هارد ها در وسايل قابل حمل مانند گوشي هاي موبايل هم استفاده مي شود.

? اتصال ساده و راحت: برخلاف هارد ديسک هاي معمولي که نصب آن ها درد سر زيادي دارند، اتصال هارد ديسک هاي قابل حمل تنها با يک کابل برقرار مي شود. بر انتقال هم از رابط هايي مانند Firwire 400 , USB2.0 و جديدا هم ESATA، استفاده مي شود که در برخي از مدل ها حتي دو نوع بورت ارتباطي وجود دارد نا امکان رد و بدل اطالعاتي با هر نوع کامپيوتري مهيا باشد. نکته ديگر امکان HotPLUG است که براي اتصال و قطع کردن هارد نيازي به خاموش کردن سيستم نداريد.

? انتقال بي دردسر اطلاعات: همراه بسياري از اين نوع هارد ديسک ها نرم افزارهايي هم براي پشتيبان گيري و يا انتقال سريع اطلاعات صرفه مي شود. در برخي از مدلها هم امکان پشتيبانگيري خودکار تنها با فشار يک دکمه هم وجود دارد.

? رمز نگاري اطلاعات: در بسياري از هاردها امکان حفاظت از اطلاعات وجود دارد. يعني اينکه اطلاعات به صورت کد شده در داخل هارد ديسک ذخيره مي شوند تا شخص ديگري در صورت دسترسي به آنها نتواند از اطلاعات شما سوء استفاده کند.

? نکات کليدي: پيش از هر کاري نياز خود را تعيين کنيد: ذخيره سازي اطلاعات روي يک مدياي خارجي يا انتقال اطلاعات به دفعات زياد بين کامپيوترهاي مختلف.

? ظرفيت: ظرفيت هارد ديسک مهم ترين پارامتر در تعيين قيمت آن است. شما مي توانيد مدل هايي از 10 گيگابايت تا يک ترابايت را انتخاب کنيد. و اين بستگي به شما و بودجه ي شما دارد که چه ظرفيتي انتخاب کنيد.

? سرعت چرخش و ميزان بافر: سرعت چرخش هارد ديسک ها که با واحد دور در دقيقه (LPM) بيان مي شود، نشان دهنده ي ميزان و سرعت انتقال اطلاعات است که به طور معمول اين ميزان در حدود 7200 دور در دقيقه و يا 5400 دور است. که طبيعتا هر چه از اين ميزان بيش تر باشد سرعت تبادل اطلاعات هم بيش تر خواهد بود.

ميزان بافر هم از 2 تا 16 مگابايت متغير است که هر چه اين ميزان بيش تر باشد بهتر است. اما بدانيد که بافر تاثير خيلي زيادي در روند کار هارد ندارد.

? نوع رابط: در حال حاضر هارد ديسک هاي اکترنال با پورت هاي Fire wire , USB2.0 به وفور در بازار موجودند. پورت Esata هم به تازگي در برخي از هاردها تعبيه شده است. اگر عموميت براي شما اهميت دارد بهترين انتخاب USB2.0 است که البته سرعت کمتري نسبت به دو پورت ديگر دراد Firewire سرعت انتقال اطلاعات خوبي دارد ولي روي هر کامپيوتري نيست.
منبع: سرزمين دانلود