راهنمای انتخاب و خرید چاپگر

ميزان استفاده از دستگاه هاي چاپگر چه به صورت منفرد و چه در قالب دستگاه هاي چندکاره چند صباحي است که رونق يافته و همه کاربان خانگي و تجاري از آن استفاده مي کنند. افزايش تنوع در انواع مدل هاي جوهرافشان و ليزري و کاهش قيمت اين دستگاه ها و مواد مصرفي آن ها مزيد بر علت بوده است. در اين بخش سعي داريم به صورت مختصر و مفيد درباره خريد چاپگر صحبت کنيم تا بتوانيد بهترين انتخاب را داشته باشيد.

? قدم اول؛ شناسايي نياز:
اولين مرحله از تهيه چاپگر، شناسايي نياز نام دارد. دراين گام بايد بدانيد که براي انجام چه کاري به چاپگرها نياز پيدا کرده ايد. پس از اينکه تکليف خود را با نياز کنوني مشخص کرديد، قدري درباره فعاليت هاي احتمالي آينده تفکر کنيد، زيرا تغيير نوع فعاليت ها در آينده اي نه چندان دور مي تواند حجم نياز شما را تغيير دهد و در انتخاب شما تاثيرگذار باشد. خدا نکند چاپگري را خريداري کرده و مجبور باشيد پس از مدت کوتاهي دست به دامان نوع ديگري شويد.

چاپگرها در شکل هاي مختلفي عرضه مي شوند. بد نيست پيش از آغاز هر اقدام عملي براي خريد، با انواع تکنولوژي چاپگرها مانند جوهرافشان و ليزري، اندازه آن ها، قابليت هاي فني و امکاناتي که عرضه مي کنند، برندها، قيمت ها و شرکت هاي پشتيبان آن ها آشنايي بيشتري کسب کنيد. توجه داشته باشيد که دستگاه هاي چندکاره و موضوع وزن، ابعاد، مصرف انرژي و هزينه مواد مصرفي و غيره را نيز مورد توجه قرار دهيد.

? قدم دوم؛ تصميم اوليه:
در گام دوم بايد بين دو تکنولوژي جوهرافشان و ليزري دست به انتخاب بزنيد. در اين باره مي توانيد تحقيقات وسيعي انجام دهيد. چاپگرهاي جوهرافشان همگي رنگي هستند، اما سرعت چاپ محدودي نسبت به ليزري ها دارند. قيمت دستگاه هاي جورافشان به طور معمول ارزان است و حداقل قيمت آن از حوالي 40 هزار تومان آغاز مي شود. اين در حالي است که حداقل قيمت چاپگرهاي ليزري تک رنگ از 100 هزار تومان آغاز مي شود.البته برند هاي مختلفي در اين زمنه وجود دارند که شايد بتوانيد با کمتر از اين قيمت هم آنها را پيدا کنيد ولي يقينا تعدادي از کاربران ار انتخاب برند هاي متفرقه پشيمان خواهند شد.

برخلاف قيمت پايين چاپگر جوهرافشان، هزينه چاپ اسناد با اين چاپگرها قدري بالاست. جوهرافشان ها از رنگي استفاده مي کنند که در مخازني به نام کارتريج عرضه مي شوند و در حالت عادي براي چاپ 300 صفحه با کيفيت معمولي مناسب هستند. در کيفيت هاي بالا که رنگ بيشتري مصرف مي شود تعداد صفحه ها تا 100 صفحه کاهش خواهد يافت. اگر قدري از حجم رنگ مورد استفاده بکاهيد و آن را در وضعيت اقتصادي ( Eco ) تنظيم کنيد شايد تا 600 صفحه را پاسخ گو باشد. چاپگرهاي ليزري در نقطه مقابل قرار دارند. قيمت تونر آن ها که نقشي مشابه جوهر دارد در وهله اول بالاتر از کارتريج هاست، اما متوسط هزينه براي چاپ هر سند بسيار کمتر است. براي مثال، يک مخزن تونر کامل مي تواند 2000 صفحه را با کيفيت معمولي چاپ کند که در کيفيت هاي بالا تا 1200 صفحه کاهش خواهد يافت. در حالي که در وضعيت اقتصادي ( Eco ) به سهولت 3500 صفحه را چاپ خواهد کرد!
به طور خلاصه مي توان گفت که قيمت دستگاه هاي جوهرافشان ارزان تر است، اما مواد مصرفي آن نسبت به چاپگرهاي ليزري هزينه بالاتري دارد.
امکان چاپ رنگي در چاپگرهاي ليزري نيز مدت هاست که فراهم شده و قيمت آن ها نيز کاهش قابل ملاحظه اي داشته است. حداقل قيمت چاپگر ليزري رنگي در حدود 180 هزار تومان است.
اگر کيفيت رنگ ها اهميت غيرقابل انکاري براي شما دارد ناگزير به انتخاب تکنولوژي جوهرافشان هستيد. اگر هم سر و کار شما با متن و رسم دياگرام هاي ساده است و البته سرعت چاپ را هم امري ضروري مي دانيد از تکنولوژي ليزري استفاده کنيد!

? قدم سوم؛ انتخاب برند!:
بازار داخلي ايران در کنف اختيار چهار برند بزرگ Canon، Epson، HP و Samsung است. در بازارهاي جهاني نام هاي معتبر ديگري مانند Brother، Lexmark و Dell نيز روانه بازار ها مي شوند که در ايران به سختي قابل ابتياع هستند. تکنولوژي چاپ در جوهرافشان هاي Canon و HP مشابه است و درست در نقطه مقابل آن ها Epson با تکنولوژي انحصاري خود قرار گرفته است.

در زمينه چاپگرهاي جوهرافشان ويژه عکس، برند Sony نيز وارد عرصه مي شود. شرکت هاي Canon، Epson و Sony فعالان اصلي بازار اين نوع چاپگرها هستند.
در بازار چندکاره هاي جوهرافشان نيز Canon طلايه دار است و HP و Epson در مرتبه هاي بعدي قرار دارند.
اما حکايت بازار چاپگرهاي ليزري قدري متفاوت است. به طور سنتي، بازار چاپگرهاي ليزري در بازار ايران در اختيار HP است و Canon و Samsung براي کسب رتبه هاي بعدي رقابت مي کنند.
علاوه بر انتخاب نام برند، لازم است درباره شرکت ارايه کننده خدمات پشتيباني فني نيز تحقيق مفصلي انجام دهيد. اگر دستگاه شما خداي نکرده دچار مشکل شود، بسياري از شرکت هاي ناشناخته به سهولت از ارايه خدمات فني پشتيباني گردن خالي مي کنند. آموزش تعميرات پرينتر

? قدم چهارم؛ موضوع سازگاري:
دوستاني که از دستگاه هاي قديمي و سيستم عامل هاي مختلف استفاده مي کنند به امر سازگاري چاپگر موردنظر با مشخصات فني دستگاه خود دقت ويژه داشته باشند. براي مثال، برخي از چاپگرها با سيستم عامل Linux سازگاري ندارند، يا آنهايي که از لپ تاپ هاي Apple استفاده مي کنند ممکن است هنگام استفاده از برخي مدل ها با مشکلاتي مواجه شوند. استفاده از رابط پرسرعت USB 2.0 نيز توسط برخي دستگاه ها پشتيباني نمي شود. همچنين برخي از امکانات در مدل هاي منتخب ارايه مي شوند. در اين باره مي توانيد به وب سايت سازنده مراجعه کنيد تا بعدا ضرري متوجه شما نشود.
منبع: سرزمين انلود