راهنمای انتخاب موبایل و تبلت در۴ قدم

انتخاب محصولاتي که در حوزه تخصصي ما نيستند اما ضروري هستند يکي از مشکلات روزمره ما است. اينکه بعد از پرداخت مبلغ چشمگيري از خريد خود پشيمان شويد هم موضوع دور از انتظاري نيست. بنابراين براي اين دسته محصولات پيچيده بايد هوشمندانه عمل کرد و اطلاعات موجود در فضاي وب به نحو احسن استفاده نمود. حال ما عصاره تمامي مواردي را که بايد پيش از خريد تلفن هوشمند بدانيد در اين مقاله به طور خلاصه جمع آوري نموديم تا اين انتخاب را براي شما ساده کنيم.

قدم اول : بودجه!
اولين موضوعي که بايد پيش از خريد يک تلفن هوشمند در نظر بگيريد اين است که تا چه اندازه مي خواهيد براي اين دستگاه هزينه کنيد. اين موضوع بايد پيش از هر معيار ديگري در نظر گرفته شود، چون باعث مي شود بسياري از گزينه ها بدون اينکه به آن فکر کنيم حذف شود. به طور مثال اگر شما بودجه اي بين ??? تا ??? هزار تومان است ديگر لزومي به بررسي گوشي هاي ارزان قيمت زير ??? هزار تومان يا گوشي هاي بالاي ? ميليون و ??? هزار توماني نداريد. به اين صورت مي توانيد خيلي سريع به تلفن هوشمندي که واقعاً قصد خريد آن را داريد برسيد. حسن بازار کنوني تلفن هوشمند اين است که ديگر همانند سال ???? تا ???? تلفن هاي هوشمند ميان رده و حتي ارزان قيمت بدون کاربرد و ضعيف نيستند. با يک گوشي ??? هزار توماني مي توان ?? درصد کارهايي را که يک پرچمدار ? ميليون توماني مي تواند انجام دهد انجام دهيد.

قدم دوم : انتخاب برند و سيستم عامل
بسياري از ما از برخي برندها متنفّر هستيم، يا از يکي از برندها خاطره خوبي نداريم. لزومي به اين نيست که خود را مجبور به خريد از آن برند بکنيم، چرا که هميشه گزينه هاي مناسب در بقيه بازار وجود دارد. آري، بعضي اوقات ممکن است در مشخصه بسيار خاص يک برند از ديگر برندها برتري داشته باشد، اما اين موارد بسيار نادر است که شما نتوانيد در آن کاربرد خاص گزينه مشابه ديگري پيدا کنيد.
در اين قدم بايد سيستم‌عامل‌هايي را که به هر دليلي دوست نداريد و برندهايي را که به نظر شما ارزش خريد ندارند را کنار بگذاريد تا انتخاب شما ساده تر شود. اگر برند خاصي را خيلي دوست داريد و مي خواهيد تنها از آن خريد کنيد بايد بهاي محدود شدن به گزينه هاي کم را به جان بخريد. بهتر است تنها برندهايي را که دوست نداريد حذف کنيد.
تعصب بي جا نسبت به تعداد محدودي برند موجب مي شود که شما طيف وسيعي از محصولات بسيار خوب را از دست بدهيد. به طور مثال خريد از برندهايي مانند هواوي، لنوو، شياومي و بسياري برندهاي مشابه محاسن زير را دارد :
قيمت فوق العاده نسبت به امکانات
کيفيت ساخت بسيار خوب نسبت به قيمت
امکانات بيشتر نسبت به برندهاي با سابقه در قيمت مشابه
پرچمداراني با کيفيت و امکانات بسيار بالا
بنابراين کنار گذاشتن اين برندها يک اشتباه بزرگ است مخصوصا در رده قيمتي ??? تا ??? هزار تومان يا ??? تا ???? هزار تومان اين برندها گزينه هاي به مراتب قدرتمندتر و بهتر ارايه مي کنند. البته به تازگي شرکتهاي اچ تي سي و سوني در اين دو رده قيمتي بسيار مهم گزينه هاي بسيار مناسبي ارايه نمودند که بخش بزرگي از اين بازار را ازان خود نموده است.
. اما نبايد فراموش کرد که خريد از برندهاي با سابقه تر مانند اپل، سامسونگ، سوني، ال جي ، اچ تي سي، نوکيا و غيره محاسن خود را دارد :
کيفيت ساخت بالا در محصولات رده بالا
حمايت نرم افزاري طولاني مدت از محصولات رده بالا
يافتن لوازم جانبي فراوان براي محصولات رده بالا
يافتن راحت تر قطعات براي محصولات رده بالا
يافتن محتواي مربوط به محصول اعم از بررسي، نکات استفاده ، تکنيک هاي استفاده و غيره به دليل تعداد بالاي خريداران
همانطور که ملاحظه مي‌کنيد محاسن خريد از اين برندها بيشتر در محصولات رده بالاي اين شرکت‌ها خلاصه شده و عمدتا در محصولات ميان رده و ارزان قيمت زير ??? هزار تومان اين شرکتها حمايت چشمگيري از محصولات خود ندارند و عمدتا قيمت‌هاي بالاتري از برندهاي مشابه قدرتمند چيني مانند هواوي ارايه مي‌کنند.

قدم سوم : تلفن هوشمند براي چه کاري؟
براي اينکه بدانيد کدام تلفن هوشمند مي تواند بيشترين لذت استفاده را به شما هديه کند و از خريد آن هيچ پشيماني نداشته باشيد، مي‌بايست در ابتدا بدانيد از تلفن هوشمند خود در چه مواردي استفاده خواهيد نمود و در چه کارکردهايي زمان بيشتري را در دستگاه هوشمند خود صرف خواهيد کرد. در نگاه اول شايد به نظر آيد که اين موضوع خيلي موبايل ها را از يکديگر تفکيک نکند، اما اولويت بندي شما مي تواند به راحتي انتخاب هاي شما را به تعداد بسيار محدودي کاهش دهد. کاربردهايي که مي تواند تعيين کننده باشد موارد زير است :

مصرف محتوا : اين موضوع براي کساني اولويت دارد که در تلفن هوشمند يا تبلت خود زمان زيادي را صرف مطالعه وب، خواندن کتاب، ديدن فيلم ، بازي يا ديدن عکس مي نمايند. براي اين کاربرد بايد گوشي مشخصات زير را داشته باشد :

نمايشگر بزرگ و با کيفيت
قدرت پردازش مناسب
حافظه کافي و قابليت افزايش حافظه
باتري مناسب
توليد محتوا و کار حرفه‌اي: کساني که مايل به نوشتن ، استفاده از اپليکيشن‌هاي کاربردي، طراحي و به طور کل استفاده چند منظوره و حرفه‌اي ‌تر از دستگاه هوشمند خود هستند بايد معيارهاي زير را در نظر بگيرند:

نمايشگر بزرگ و باکيفيت، ترجيحا فبلتهاي بزرگ يا تبلت
باتري مناسب
در مواردي که طراحي اهميت دارد، دارا بودن قلم
عکاسي : دوربين بخش بسيار مهمي از محصولات کنوني است. در صورتي که عکاسي اهميت زيادي براي شما دارد استفاده از تبلت براي شما پيشنهاد نمي شود چرا که معمولا تبلتها از دوربينهاي کم کيفيتي برخوردار هستند.

براي داشتن دوربين خوب معمولا تلفنهاي هوشمند بالاي ???? هزار تومان پيشنهاد ميشود چرا که هميشه در موبايل‌هاي پرچم دار کيفيت دوربين بالاتر از بقيه مدلها مي باشد. البته عکاسي تنها به کيفيت دوربين عکاسي مرتبط نيست و با دوربين با کيفيت متوسط نيز مي توان عکسهاي به ياد ماندني گرفت.

باتري و امکانات اوليه موبايل : تلفن هوشمند اگر باتري خوب نداشته باشد يا آنتن دهي و مکالمه آن کيفيت مناسب را نداشته باشد، ديگر مهم نيست که شامل چه امکاناتي است. اين معيار درواقع در اکثر موارد يکي از معيارهاي مهم ما است، اما در مواردي مي‌توان از ضعف آن چشم پوشي کرد تا حدي که مانع لذت بردن از تلفن هوشمند يا تبلت ما نشود.

کيفيت ساخت، طراحي و استحکام: شايد وجود اين معيار براي انتخاب يک دستگاه ديجيتال واجب به نظر نرسد، اما اين موضوع تنها مربوط به زيبايي نيست، کيفيت ساخت خوب موجب مي شود که شما مدتها بتوانيد بدون دغدغه دستگاه را نگه داري کنيد و از آن لذت ببريد. از ديد زيبايي نيز مي توان گفت که وقتي قرار است روزانه چند ساعت را با يک تلفن هوشمند يا تبلت بگذرانيد بهتر است که حداقل ظاهر آن لذت استفاده را بيشتر کند و نه کمتر.

استحکام يکي از مواردي است که در پس زمينه ذهن بسياري از ما حضور دارد، اما نمي توان به راحتي آن را در اعداد وارقام ارايه شده از سوي سازندگان دستگاه هاي هوشمند يافت. اين موضوع را توليدکنندگان نيز به تازگي درک نمودند و در محصولات جديد خود استحکام و مقاومت محصولات خود را بهبود مي دهند.به طور مثال شرکتهاي سوني(يکي از پيشتازان افزايش استحکام و مقاومت در مقابل آب و خاک) و تا حدي سامسونگ محصولات با استانداردهاي ضد آب و خاک نسبتا بالا توليد نمودند. اگر در محيطي مرطوب و پرباران زندگي مي کنيد، يا نگران از دست دادن گوشي خود در اثر آب يا خاک هستيد حتمي به داشتن استاندرادهايي از قبيل IP 58 ، IP 57، IP 67 و استانداردهاي بالاتر توجه کنيد.

قدم چهارم : وزن و اندازه!
مهم نيست شما به دنبال تبلت هستيد يا موبايل، در هر صورت بايد بدانيد حدودا چه ابعادي براي شما مناسب تر است. در صورتي که قدمهاي قبلي را به خوبي طي کرده باشيد و بدانيد که کدام برند، کدام کاربرد و چه بودجه اي براي شما قابل قبول است، به راحتي مي توانيد گزينه هاي خود را محدود کنيد.
در صورتي که چشمهاي ضعيفي داريد يا زمان زيادي را در موبايل خود براي مصرف محتوا مانند متن، فيلم و عکس صرف ميکنيد، بهتر است به سراغ موبايل هاي بالاي ? اينچي برويد.
در صورتي که از موبايل خود تنها براي کارهاي ساده روزانه مثل تماس و پيام کوتاه و برخي اپليکيشن‌هاي اجتماعي استفاده مي کنيد مي توانيد با گرفتن يک گوشي ? تا ? اينچي بسياري از کارهاي خود را راه بياندازيد و مقدار زيادي هزينه صرفه جويي کنيد.
و در صورتي که در دستگاه هوشمند خود زمان خيلي زيادي را براي مصرف محتواي متني ، فيلم و صفحات وب صرف مي کنيد و واقعا اين موضوع بيش از ? ساعت در روز وقت شما را به خود اختصاص مي دهد بايد به سراغ فبلت ها(گوشي هاي بزرگ) يا تبلتها برويد.
از اينکه به جاي يک گوشي يک تبلت با قابليت تماس تلفني بخريد اصلا به خود ترس و وحشت راه ندهيد. يک تبلت ? يا ? اينچي خوب و ميان رده هم قيمت يه تلفن هوشمند کوچکتر با مشخصات مشابه است، اما در بسياري از موارد از جمله مصرف محتوا برتري چشمگيري دارد. تنها مشکل اين دسته محصولات اين است که در هنگام تماس نمي توانيد اين تبلت را روي گوش خود قرار دهيد و صحبت کنيد و بايد از يک هدست سيمي يا بدون سيم استفاده کنيد که واقعا مشکل خيلي بزرگي نيست و به ارزشي که از اندازه بزرگ آن دريافت مي کنيد مي ارزد.
اگر باز هم نتوانستيد انتخاب‌هاي خود را به چند گزينه محدود کنيد يا حوصله جستجوي بيشتري را نداريد، به راحتي مي‌توانيد سوالات خود را در بخش نظرات مطرح کنيد تا کارشناسان ما به سرعت به سوالات شما پاسخ دهند.  براي آشنايي بيشتر در مورد آموزش تعميرات تبلت مي‌توانيد به اين لينک مراجعه نماييد.