آشنایی با آیفون تصویری

آيفونهاي تصويري (video door phone) سيستمهاي ارتباطي هستند که مانند آيفونهاي معمولي ارتباط صوتي بين فرد مراجعه کننده و افراد داخل يک ساختمان را برقرار مي کند. علاوه بر آن قادرند تصوير فرد مراجعه کننده را نيز بر روي مانيتور گوشي داخل ساختمان نمايش دهند در صورت لزوم حتي مي توانند تصاوير افراد مراجعه کننده را با کمک تجهيزات جانبي ضبط نمايند.آيفونهاي تصويري بسته به نوع تصويري که پخش مي کنند به دو صورت رنگي وسياه و سفيد در بازار ارائه شده اند . اجزاي اصلي يک سيستم آيفون تصويري به صورت زير مي باشد :

پانل جلوي در(door panel) (camera)
گوشي يا مانيتور ( monitor) ( video phone)
منبع تغذيه (power source )
قفل در باز کن (door release)(door switch)
پانل جلوي در (camera)
اين پانل ها در دو نوع رنگي و سياه و سفيد مي باشند معمولاً نوع رنگي با علامت سه عدد بيضي به رنگهاي قرمز و زرد و آبي روي پانل مشخص مي شوند.قسمتهاي اصلي پانل به صورت زير است:
1. صفحه فلزي(panel):که از جنس آلومينيوم آلياژي مي باشدو دور آن لاستيکي براي جلوگيري از نفوذ آب قرار داده شده است.
2. شيشه حفاظ لنز (camera window):براي جلوگيري از تاثير مستقيم عوامل جوي روي لنز يا دستکاري لنز
3. دوربين آيفون(ccd camera): از نوع CCD ميباشد و وظيفه دريافت تصوير را بر عهده دارد داراي دو نوع رنگي و سياه وسفيد است.لنز آن از نوع فيکس مي باشد و زاويه ديد تنها با تغيير مکان دوربين قابل تنظيم است.
4. LED هاي دريافت کننده نور مادون قرمز(infrared led): براي اين است که دوربين بتواند در شب نيز ديد داشته باشد.
5. بلند گو براي پخش صدا (speaker)
6. شستي زنگ به تعداد طبقات(resident call button)
7. ميکروفون براي انتقال صدا به گوشي( microphone)
8. پيچهاي مخصوص که براي باز و بسته کردن نياز به آچار آلن دارد.((tamper proof screw
9. پيچهاي تنظيم زاويه دوربين (angular adjust)( angel control)
10. ترمينالهاي اتصال سيم مانيتور درپشت پانل( resident videophone connector)
11. سيم اتصال تغذيه 12 ولت dc (power connection )
12. سيم اتصال به در بازكن ( door opener cable)((release connection wire

گوشي (Monitor) (Video phone)
گوشي نيز به دوصورت رنگي وسياه و سفيد وجود دارد.معمولاً گوشي هاي سياه و سفيد براي نمايش تصوير از لامپ تصوير استفاه مي کنند و قسمت نمايش تصوير گوشي هاي رنگي به صورت LCD مي باشد.

منبع تغذيه (power source )
منابع تغذيه مورد استفاده در سيستم آيفون تصويري مانند منبع تغذيه آيفونهاي معمولي ميباشدو داراي خروجي 12 ولت dc وac است. خروجيac براي تغذيه در بازكن استفاده ميگردد و خروجي dc مستقيما به سيمهاي آبي و قرمز پشت پانل وصل ميگردد.در پانلهاي يك طبقه اي كه فقط دو سيم مشكي براي اتصال تغذيه وجود دارد اتصال آن به منبع dc يا ac فرقي نميكند.

قفل در بازكن (door release)(door lock)
دو نوع در بازكن در آيفونها استفاده ميشود.يك نوع با زنجير است كه از انرژي ذخيره شده فنر براي آزاد كردن زبانه در استفاده ميكند. نوع دوم نيازي به زنجير ندارد وتوسط يك مگنت زبانه به داخل كشيده شده و در باز ميشود.در بازكنهاي نوع دوم معمولا از منبع dc 12ولت يك آمپري تغذيه ميشوند. اين مطلب نکاتي را در مورد آموزش تعميرات آيفون تصويري ارائه مي دهد.
shayeg.blogfa.com