اجزای اصلی دستگاه فتوکپی

به طور کلي يک دستگاه فتوکپي از اجزا و قسمتهاي مختلف ساخته شده است که براي بررسي مي توان آن را به سه قسمت اصلي تقسيم نمود .

-بندنه
-اجزاي مکانيکي
-اجزاي الکترونيکي

سرپوش اسناد ( orginal cover ‏)
‏براي انجام عملکرد صحيح و کارايي بهتر در هنگام اسکن سند (ارژينال)، از سرپوش (کاور) اسناد استفاده مي شود. اين سرپوش به صورت متحرک است. براي کپي برداري بايد سرپوش را بالا برد. و سند را روي شيشه قرار داد. و سپس دوباره سرپوش را روي سند قرار دهيم.
مبز اسناد (table orginal) ‏

‏که به آن شيشه اسناد يا شيشه ارژينال نيز مي گويند. براي اسکن سند و شروع کپي برداري بايد سند روي شيشه اسناد قرار گيرد.

 

 

سيني خروجي کاغذ ( Paper exit Tray ‏)
‏اسناد پس از کپي برداري از اين محل خارج و روي سيني خروجي کاغذ قرار مي گيرند.

ضامن آزاد کننده کاست ( grip ‏)

‏براي بيرون کشيدن کاست کاغذ بايد ضامن آزاد کننده کاست را گرفته و به بالا هل داده و به بيرون ‏بکشيم سپس مي توانيم درون آن کاغذ قرار دهيم.

راهنماي تغذيه دستي ( Manual feed orginal guide ‏)

‏زماني که مي خو اهيد کاغذ را به صورت تک برگ در محل تغذيه تک برگ قرار دهيم بايد ابتدا صفحه متحرک يا راهنماي تغذيه را با اندازه سايزکاغذ تنظيم کنيد.


سيني تغذيه دستي (Manual Feed Tray)
نام ديگر آن Baypass يا تک برگي است . اگر بخواهيم به صورت تک برگ از دستگاه کپي بگيريم کاغذ سفيد (خام ) را در اين محل قرار مي دهيم .
پانل اپراتوري (operation panel)
کنترل دستگاه و انجام کليه قرامين و دستورات از اين قسمت به دستگاه کپي اعمال مي شود . در اين پانل نشانگر ها ، کليد ها و کليد - نشانگر قرار دارند .
درپوش جلو (Front cover)
براي دسترسي به بعضي از قسمت هاي دستگاه ، سرويس و يا کاغذ گير کرده و بايد اين درپوش را باز نمود بايد دقت نمود که در حين کپي گرفتن توسط دستگاه اين درپوش باز نشود چون با باز کردن آن دستگاه بلافاصله خاموش مي شود و امکان دارد کاغذ داخل دستگاه گير کند .
کليد خاموش و روشن (Power Switch)
کليد برق اصلي دستگاه است و دستگاه فتوکپي به وسيله آن خاموش و روشن مي شود . پاور سوئيچ يک نوع کليد الاکلنگي (seesaw) با يک طرفه است که فقط دو حالت قطع و وصل دارد .
سيني کاغذ (Paper try)‌
به اين قسمت کاست (Cassette نيز مي گويند اگر بخواهيم بيشتر از يک برگ از دستگاه کپي بگيريم بايد کاغذ سفيد را در اين مجل قرار دهيم . کاست محل ذخيره کاغذ جهت کپي برداري است . اين مطلب مي تواند نکاتي در مورد آموزش تعميرات فتوکپي ارائه دهد.