آشنایی با چند سیستم عامل های تلفن همراه

در زير به معرفي سيستم عاملها براي کمک به آموزش تعميرات موبايل ارائه مي کند. سيستم عامل تلفن همراه نوعي سيستم‌عامل است که مخصوص دستگاه هاي قابل حمل مي باشد و کنترل اين نوع دستگاه ها را برعهده دارد.اين سيستم عاملهاي مدرن و پيشرفته موفق شده اند تجربه اي جديد از ارتباطات همراه براي کاربران به ارمغان آورند و تعامل کاربر با شبکه و محتويات چندرسانه اي را بهبود بخشند.

سيستم‌عامل سيمبين‌
سيمبيان سيستم‌عاملي است كه توسط شركت انگليسي Symbian، براي تجهيزات سيار (mobile) طراحي شده است و با سيستم‌عامل‌هاي ديگري مانند Windows Mobile ،Palm OS و لينوكس رقابت مي‌كند. شركت سيمبيان در ژوئن 1998 در انگلستان تأسيس شد. سهامداران اين شركت در آغاز، شركت‌هاي Psion، نوكيا، اريكسون، ماتسوشيتا و موتورولا بودند. در سپتامبر 2003، موتورولا سهام خود را به شركت هاي Psion و نوكيا فروخت. در جولاي 2004 نيز سهام Psion توسط نوكيا، پاناسونيك، زيمنس و سوني‌اريكسون خريداري شد. در نتيجه اين شركت در حال حاضر در مالكيت شركت‌هاي اريكسون، نوكيا، ماتسوشيتا (پاناسونيك)، زيمنس، سوني‌اريكسون و سامسونگ است.
پلتفرم‌هاي مختلفي براساس سيمبيان طراحي شده است كه شامل پلتفرم‌هاي باز مانند UIQ ،Nokia سري شصت، هفتاد و نود، و پلتفرم‌هاي بسته مانند NTT DoCoMo هستند. انعطاف‌پذيري اين سيستم‌عامل به آن امكان مي‌دهد روي انواع گسترده‌اي از تجهيزات موبايل پياده‌سازي شود. بزرگ‌ترين ويژگي اين سيستم‌عامل، طراحي آن براي تجهيزات كوچك دستي با منابع محدود است كه مي تواند ماه‌ها و سال‌ها روي آن اجرا شود. به علت محدود بودن منابع حافظه در چنين تجهيزاتي، از روش‌هاي مختلفي براي استفاده بهينه از آن‌ها استفاده شده است. برنامه‌نويسي سيمبيان، رويدادگرا (event-based) است و CPU زماني كه برنامه‌هاي كاربردي مستقيماً با يك رويداد ارتباطي نداشته باشند، خاموش مي‌شود. به اين نوع برنامه‌نويسي، active objects گفته مي‌شود. چنانچه از اين روش‌ها به خوبي استفاده شود، مدت كاركرد باتري نيز افزايش پيدا مي كند. به همين علت براي دستيابي به اين ويژگي‌ها از زبان ++C براي برنامه‌نويسي و توسعه اين سيستم‌عامل استفاده شده است؛ هر چند بسياري از تجهيزات با پلتفرم سيمبيان مي‌توانند به‌وسيله زبان‌هاي ديگري چون PL ،Python، ويژوال بيسيك،Simkin و Perl نيز برنامه‌نويسي شوند. انواع سيمبين بر حسب موبايل و نياز آن متفاوت است.اسمارت‌فون‌هاي سري 60 يكي از انواع سيستم عامل‌هاي سيمبين است كه از اين سري تا به حال ورژن‌هاي 6، 1/6، 7، 8، 1/8 و 9 توليد شده. سري دوم، اسمارت‌فون‌هاي سري 80 هستند كه تعداد نرم‌افزارهاي آنها به اندازه سري 60 نيست. اسمارت‌فون‌هاي سري 90 براي گوشي‌هاي خاصي طراحي شده كه از لحاظ سيستم‌عامل، امكانات بسياري را به كاربر ارائه مي‌‌دهد، اما مانند سري 80 در پشتيباني از برخي نرم‌افزارها مشكل‌ دارد. آخرين سري اسمارت فون‌هايUIQ هستند كه اين سيستم‌عامل بيشتر براي گوشي‌هاي قلم‌دار كاربرد دارد.

IOS:
اپل يک شرکت بسيار معتبر کامپيوتري است که از سال ???? اقدام به ساخت تلفن همراهي کرد که توانست براي خود محبويتي بسيار در بازار تلفن‌هاي همراه کسب کند. اين شرکت تنها اقدام به توليد يک گوشي کرد که خود نيز داراي سيستم عامل خاصي به‌نام «سيستم‌عامل آيفون» بود که بر پايه مکينتاش (سيستم عامل مربوط به کامپيوترهاي اپل) نوشته شده بود. در حال حاضر آخرين نسخه از سيستم عامل اپل موبايل ?/? است که چند ماه است که از عرضه آن مي‌گذرد.
آندروئيد
نقاط قوت: تداخل ساده و واقعي، جستجوي ماهواره اي رايگان، دسترسي راحت و سريع به جي- ميل
نقاط ضعف: تلفنهاي همراه هوشمند مجهز به اين سيستم عامل نمي توانند با نسخه هاي جديدتر به روز شوند.
اگر سيستم عامل "آي- فن" شايسته عنوان ايجاد تداخل آسان با لمس است آندروئيد را بايد به عنوان سيستم عاملي که تلفنهاي همراه هوشمند را دستخوش تحول کرد به رسميت شناخت.
اين سيستم عامل گوگل به دليل انعطاف پذيري و کم مصرف بودن مورد توجه توليدکنندگان مطرح تلفنهاي همراه در دنيا قرار گرفته است.
امروز آندروئيد بي شک سيستمي با بيشترين قابليت رشد است. درحال حاضر، بسياري از محصولات سامسونگ، Htc، سوني اريکسون، موتورولا و "ال. جي" برپايه اين سيستم عامل قرار دارند.
آندروئيد پس از بعضي از ناپايداري هاي اوليه، به سرعت به سطح ثبات و سهولت در استفاده شخصي رسيد. بدون در نظر گرفتن اينکه فروشگاه مجازي اين سيستم عامل يکي از بزرگترين ارائه دهندگان برنامه هاي نرم افزاري جانبي است، تمام تلفنهاي همراه هوشمندي که برپايه اين سيستم عامل هستند مي توانند نقشه ها و نرم افزار موقعيت يابي ماهواره اي گوگل را به صورت رايگان بارگذاري کنند.
اندرويد تمامي تکنولوژي‌هاي اتصال (=Connectivity) شامل GSM/EDGE, CDMA, EV-DO, UMTS, بلوتوث و واي-فاي را پشتيباني مي‌کند.

ويژگي‌هاي اندرويد
اندرويد از فرمت‌هاي مختلف فايل‌هاي مالتي مديا مثل MPEG-?, H.???, MP3, AAC, AMR, JPEG, PNG, GIF پشتيباني مي‌کند.
اندرويد براي ارسال پيغام‌هاي متني يا همان اس ام اس (SMS) از فرم‌هاي SMS, MMS و XMPP پشتيباني مي‌کند.
مرورگر موجود در اندرويد بر اساس فريم ورک اوپن سورس WebKit توسعه يافته‌است.
اندرويد براي ذخيره داده‌ها و مديريت بانک‌هاي اطلاعاتي سبک از نرم افزار SQLite استفاده مي‌کند.
تمام برنامه‌هاي اندرويد به زبان جاوا نوشته مي شوند. براي اجراي برنامه‌هاي جاوايي روي اين سيستم عامل، کدهاي جاوا به کدهاي Dalvik تبديل مي‌شوند و سپس روي ماشين مجازي جاوايي (Dalvik virtual machine) اجرا مي‌شوند.

ابزارهاي مختلف اندرويد براي توسعه دهندگان به راحتي در دسترس است و توسط شرکت گوگل پشتيباني مي‌شوند. اين ابزارها شامل کتابخانه‌ها، خطاياب، شبيه ساز گوشي و يک پلاگين براي اکليپس است.

اندرويد از سخت افزارهاي مختلف همچون جي پي اس و دوربين‌هاي متنوع پشتيباني مي‌کند.
تصاوير و فايل‌هاي گرافيکي بوسيله OpenGL پردازش مي‌شوند که کيفيت بالاتري خواهند داشت.
با استفاده از تکنولوژي نسبتاً جديد شرکت Adobe با نام AIR نيز مي توان به توسعه برنامه هاي کاربردي تحت اين سيستم عامل پرداخت.
که چند ماه است که از عرضه آن مي‌گذرد.

ويندوز موبايل:
همان‌طور که از اسمش پيداست، سيستم عاملي است که از طرف شرکت مايکروسافت براي گوشي‌هاي موبايل طراحي و نوشته شده است. ويندوز موبايل يک سيستم عامل فشرده به‌همراه تعدادي از برنامه‌هاي اصلي و کاربردي موبايل براي گوشي‌هايي است که بر پايه API‌‌هاي win32 کار مي‌کنند. اين سيستم عامل شبيه نسخه روميزي ويندوز طراحي شده است و نخستين توليد آن به سال ???? برمي‌گردد که براي گوشي‌هاي Pocket PC ارائه شده بود و تا کنون چندين نسخه از ويندوز موبايل به بازار عرضه شده که آخرين نسخه آن ويندوز موبايل ?/? (در حال آزمايش) است و به‌زودي به بازار عرضه خواهد شد.