عيب يابی کامپيوتر های شخصی

صرفنظر از اين که کامپيوتر شما چگونه توليد شده است و يا نرم افزارهای نصب شده بر روی آن چگونه نوشته شده اند ، همواره احتمال بروز خطاء وجود داشته و ممکن است در آن لحظه امکان دسترسی به کارشناسان برای تشخيص خطاء و رفع مشکل وجود نداشته باشد . آشنائی با فرآيند عيب يابی و برخورد منطقی و مبتنی بر علم با اين مقوله می تواند علاوه بر کاهش هزينه ها،صرفه جوئی در مهمترين منبع حيات بشری يعنی زمان را نيز بدنبال داشته باشد . آموزش تعمیرات کامپیوتر
نرم افزارهای عيب يابی از جمله امکانات موجود و در عين حال بسيار مهم در اين زمينه بوده که می توان از آنان به منظور عيب يابی يک کامپيوتر استفاده نمود .

نرم افزارهای عيب يابی
برای عيب يابی کامپيوترهای شخصی تاکنون نرم افزارهای عيب يابی متفاوتی ارائه شده است . برخی از اينگونه نرم افزارها درون سخت افرار کامپيوترهای شخصی ، برخی ديگر درون تجهيزات جانبی ( نظير کارت های الحاقی ) ، تعدادی ديگر به همراه سيستم عامل و برخی ديگر به عنوان محصولات نرم افزاری مجزائی عرضه شده اند .

POST ( اقتباس شده از Power On Self Test ) : برنامه فوق پس از روشن کردن هر نوع کامپيوتر شخصی به صورت اتوماتيک اجراء می گردد . روتين های فوق درون حافظه ROM مادربرد و ROM موجود بر روی کارت های الحاقی ذخيره می گردند.

نرم افزارهای عيب يابی ارائه شده توسط يک توليد کننده خاص : تعداد زيادی از توليد کنندگان معتبر کامپيوتر به منظور عيب يابی کامپيوترهای توليدی خود ، اقدام به پياده سازی و عرضه نرم افزارهای عيب يابی مختص سيستم های خود می نمايند .

نرم افزارهای عيب يابی جانبی : به همراه تعداد زيادی از دستگاه های سخت افزاری ، نرم افزارهای عيب يابی خاصی ارائه می شود که می توان از آنان به منظور تست صحت عملکرد سخت افزار مورد نظر استفاده نمود . به عنوان نمونه آداپتورهای SCSI دارای يک برنامه عيب يابی می باشند که درون حافظه ROM BIOS کارت تعبيه و با فشردن کليدهای ctrl+A در زمان راه اندازی سيستم، امکان دستيابی و استفاده از آن وجود خواهد داشت . کارت های صدا و شبکه نيز معمولا" به همراه يک برنامه عيب يابی ارائه می گردند که می توان از آنان درجهت تشخيص صحت عملکرد وظايف محوله هر کارت استفاده بعمل آورد .

نرم افزارهای عيب يابی ارائه شده توسط سيستم عامل : به همراه سيستم های عامل (نظير ويندوز) ، نرم افزارهای عيب يابی متعددی ارائه شده است که می توان از آنان به منظور شناسائی و مونيتورينگ کارآئی و عملکرد هر يک از عناصر سخت افزاری موجود در کامپيوتر استفاده نمود .

نرم افزارهای عيب يابی آماده : تعدادی از توليد کنندگان نرم افزار به منظور عيب يابی کامپيوترهای شخصی اقدام به ارائه نرم افزارهای عيب يابی همه منظوره ای نموده اند. هر يک از نرم افزارهای فوق دارای پتانسيل های مختص به خود بوده که می توان با توجه به خواسته خود از آنان استفاده نمود .