اسکنرها چگونه کار می کنند؟

آموزش تعمير ماشينهاي اداري-دنياي بيرون را به درون کامپيوتر منتقل کنيد. تا به حال چند بار برايتان پيش آمده که مثلا بخواهيد عکسي را براي کسي بفرستيد؟ براي اين کار از چه روشي استفاده کرده ايد؟ يک راه اين است که عکس را داخل پاکت بگذاريد و آن را پست کنيد، اما روش راحت تر و سريعتري هم وجود دارد.

با استفاده از اسکنرها در عرض چند دقيقه مي توانيد اين کار را انجام دهيد. اسکنر يکي از لوازم جانبي رايانه است که براي انتقال اسناد و تصاوير دنياي حقيقي به درون رايانه و تبديل آنها به صفر و به يک بکار مي رود. اسکنرها انواع مختلفي دارند. متنوع ترين و معمول ترين نوع اسکنر، Flatbed نام دارد که همان اسکنري است که اغلب ديده ايد و همه جا از آن استفاده مي کنند. به اين اسکنر، روميزي Desktop هم گفته مي شود. اسکنرهاي Sheet-fed نيز بسيار شبيه به اسکنرهاي روميزي عمل مي کنند با اين تفاوت که هنگام اسکن کردن، به جاي هد اسکن کننده، سند حرکت مي کند. اين اسکنرها از نظر ظاهري شبيه به يک پرينتر کوچک هستند.دسته سوم اسکنرهاي Handheld نام دارند. اين اسکنرها، برخلاف 2 نوع قبلي، دستي هستند و خود کابر بايد هد اسکن کننده را روي سند حرکت دهد، به همين دليل هم از کيفيت چنداني برخوردار نيستند و بالاخره دسته آخر که به اسکنرهاي Drum معروفند، بسيار دقيق هستند و در صنعت چاپ مورد استفاده قرار مي گيرند.

ما در اينجا به بررسي طرز کار اسکنرهاي روميزي مي پردازيم، اما فن آوري به کار رفته در ديگر اسکنرها هم بسيار شبيه به اين نوع است و شما مي توانيد تا حدود زيادي آن را تعميم دهيد.
در قدم اول شما سند را روي يک صفحه شيشه اي گذاشته و پوشش آن را مي بينيد اما پس از آن چه اتفاقي مي افتد؟

ابتدا سند به وسيله يک لامپ گزنون يا يک لامپ CCFL روشن مي شود. در اسکنرهاي قديمي تر از لامپ هاي فلورسنت معمولي استفاده مي شد که از شفافيت تصوير کم مي کرد. پس از اين مرحله، تصوير سند به وسيله يک آيينه ي زاويه دار به يک آيينه ديگر منعکس مي شود. بعضي از اسکنرها 2 آيينه و برخي ديگر 3 آيينه دارند. هر يم از اين آيينه ها، تقعر کمي دارند که باعث مي شود تصوير منعکس شده در يک سطح کوچک تر متمرکز شود و در نتيجه وضوح تصوير بيشتر شود. آخرين آيينه، تصوير را به يک نفر منعکس مي کند. لنز تصوير را از طريق يکسري فيلتر که کارشان جدا کردن 3 رنگ قرمز، آبي و سبز به کار رفته در تصوير است روي CCD متمرکز مي کند. CCD، مهمترين قسمت يک اسکنر و رايج ترين فن آوري براي دريافت تصوير در اسکنرهاست.

اصولا هر اسکنري، بايد بتواند به نحوي تصوير را به سيگنال الکتريکي تبديل کند. CCD، اين کار را انجام مي دهد. CCD يک آرايه از ديودهاي نوري است که فوتون ها «نور» را به الکترون ها «بارالکتريکي» تبديل مي کند. اين ديودها که Photo site ناميده مي شوند، به نور حساس هستند. هرچه نوري که به يک ديود مي تابد، روشن تر باشد، بار الکتريکي که در آن مکان جمع مي شود نيز بيشتر خواهد بود. به اين ترتيب، رنگهاي مختلف تصوير، بسته به شدت روشنايي که دارند، از طريق ديودهاي CCD به ولتاژالکتريکي تبديل مي شوند. کل مکانيزم بيان شده شامل آيينه ها، لنز، فيلتر و CCD، هد اسکن کننده ي تصوير را مي سازند. اين هد که به آرامي روي سند حرکت مي کند، به وسيله يک تسمه به يک موتور پله اي متصل است که هد را به جلو مي برد، هد اسکن کننده از يک طرف نيز به يک ميله متصل است که از ايجاد انحراف يا لغزش در مسير هد، هنگام خواندن سند جلوگيري مي کند.

تنظيمات دقيق اجزاي مختلف هد، به مدل اسکنر بستگي دارد، اما اصول آن در تمام اسکنرها مشابه است، البته به جز اين فن آوري، فن آوري هاي ديگري نيز براي ساخت اسکنر وجود دارد، اما فن آوري غالب، همان است که بيان شد. اسکنرها از نظر شفافيت و وضوح تصوير با هم تفاوت دارند، اين مسئله به تعداد سنسورها در هر سطر آرايه CCD، دقت موتور پله اي، کيفيت لنز و نيز ميزان روشنايي منبع نور بستگي دارد، بديهي است که يک لامپ گزنون با روشنايي زياد به همراه يک لنز با کيفيت بالا، نسبت به يک لامپ فلورسنت معمولي با يک لنز معمولي و ساده تصويري با کيفيت بسيار بالاتر ايجاد خواهد کرد.

اما اسکن کردن تصوير، مرحله اول کار است. مرحله بعدي، انتقال تصوير اسکن شده به رايانه است. براي اتصال اسکنر به رايانه و انتقال تصوير راههاي متفاوتي وجود دارد. ساده ترين راه اتصال از طريق پورت موازي است که البته کندترين روش ممکن هم هست.روش دوم، استفاده از رابط "Small SCSI computer system interface" است که يک رابط موازي با سرعت بالاست. اسکنرهاي «SCSI» از طريق يک کارت SCSI به رايانه متصل مي شوند. راه سوم، استفاده از پورت USB است. اسکنرهاي USB، سرعت خوبي دارند و کار کردن با آنها نيز ساده است. روش آخر نيز استفاده از Firewire است. Firewire يک گذرگاه سريال بسيار سريع است. البته اين روش هزينه بيشتري هم دارد و براي تصوير با کيفيت بسيار بالا استفاده مي شود. به اين ترتيب کار اسکن تصوير پايان مي رسد و تصوير به رايانه شما منتقل مي شود.
منبع: سرزمين دانلود