ضرورت Refresh rate در مانيتورهاي CRT

آموزش تعمیرات کامپیوتر-صفحه تصوير مانيتورهاي CRT از خانه هاي بسيار كوچكي تشكيل شده اند (پيكسل)كه براي ايجاد تصوير،خانه ها به ترتيب از اول تا آخر به صورت رديفي روشن و خاموش ميشوند و دوباره از ابتدا اين عمل رو شروع مي كنند و مرتبا تكرار ميشود تا نور و تصوير ايجاد كنند. البته بسيار نامحسوس است.
هرچه انداره refresh rate بالاتر باشد سرعت روشن و خاموش شدن خانه ها بيشتر خواهد بود و تصوير شفاف تر كه در اين صورت فشار بيشتري به كامپيوتر و كارت گرافيك مي آيد.
اگر مقدار refresh rate پايين باشد تصوير وضوح لازم را نخواهد داشت و چشم خيلي زود خسته ميشود وامكان ضعيف شدن چشم هم وجود دارد.سعي كنيم حتما مقدار refresh rate رابالاتر بگذاريم تا هم تصوير بهتري داشته باشيم و هم صدمه كمتري به چشم وارد شود.اگر refresh rate را بالا بگذاريم بهتر است مقدار resolution را كمي پايين تر بگذاريم تا سيستم فشار كمتري را تحمل كند و بتواند آن را ساپورت كند.
ميزان refresh rate و كيفيت تصوير به مانيتور و كارت گرافيكي بستگي دارد.گاهي اوقات ممكن است بعضي بعد از راه اندازي كامپيوتر و سيستم عامل،درايور مانيتور را نصب نكنند و فكر كنند نيازي به اين كار نباشد. ولي توصيه ميشود حتما درايور مانيتور را نصب كنيد تا مانيتور بالاترين ميزان refresh rate را كه ميتواند ساپورت كند را نشان دهد تا تصوير بهتر شود و به چشم صدمه نزند.
مانيتورهاي LCD به اين صورت عمل نمي كنند و refresh rate ندارند.و البته صدمه كمتري به چشم ميزنند.

مسير تنظيم ميزان refresh rate:
روي desk top راست كليك مي كنيم و properties را مي زنيم. از پنجره باز شده setting tab را انتخاب كرده وارد آن قسمت مي شويم و دكمه advanced را مي زنيم. از پنجره دوم كه باز ميشود monitor tab را انتخاب مي كنيم. در كادر monitor setting قسمت screen refresh rate با استفاده از منوي كشويي آن ميزان refresh rate را تعيين مي كنيم.
 منبع: میکرو رایانه