معرفی و آشنایی با انواع ویروس های تلفن همراه

آموزش تعميرات موبايل - به اعتقاد کارشناسان با رواج هر چه بيشتر گوشي هاي تلفن همراه و ساير تجهيزات ارتباطي جيبي، ويروس هاي مربوط به اين ابزارها افزايش چشمگيري مي يابند و تعداد آنها در هر سال 3 برابر سال قبل خواهد شد. براساس بررسي هاي صورت گرفته در حالي که بيشتر کاربران رايانه هاي شخصي از خطرات ويروس ها و کدهاي مخرب رايانه اي مطلع بوده و رايانه هاي خود را با نرم افزارهاي امنيتي و ضدويروس مجهز مي کنند اما درصد بسيار بالايي از کاربران گوشي هاي تلفن همراه هنوز خطر شيوع ويروس هاي خطرناک را جدي نگرفته و اقدامي نيز در اين زمينه انجام نداده اند. در نگاهي کلي مشخص مي شود که گوشي هاي تلفن هاي همراه تمامي تکنولوژي هاي لازم براي انتشار انواع ويروس ها را دارا مي باشند. آنها داراي پردازنده هاي ريز، تکنولوژي هاي ارتباطي و قابليت انتقال و دريافت داده و نيز در اکثر مواقع داراي سيستم عامل مي باشند / طبق آمار اعلام شده بيش از يک سوم جمعيت جهان داراي گوشي تلفن همراه مي باشند و اين فراواني سبب خواهد شد که رواج و گسترش ويروس هاي گوشي هاي تلفن همراه دامنگير افراد بيشتري شود. در بيشتر موارد ويروس هاي گوشي هاي تلفن همراه جهت انتشار از تکنولوژي بلوتوث استفاده مي کنند. پس اگر گوشي شما داراي اين تکنولوژي نيست يا اينکه هنگامي که از بلوتوث استفاده نمي کنيد اين سرويس را کاملا غير فعال مي کنيد خيالتان راحت باشد که گوشي شما آلوده نخواهد شد.

? انتشار ويروس:
انتشار ويروس هاي گوشي هاي تلفن همراه مانند ويروس هاي انساني با نزديک شدن دو دستگاه به يکديگر صورت مي گيرد حال ممکن است که اين دو دستگاه، دو گوشي تلفن همراه، PDA و يا رايانه قابل حمل باشد. در ويروس هاي پيشرفته تر با بهره گيري از تکنولوژي GPRS اين انتشار صورت مي گيرد. خوشبختانه به دليل تنوع سيستم هاي عامل موجود در گوشي ها در صورت آلوده شدن يک گوشي تنها احتمال آلوده شده گوشي هايي که از همان سيستم عامل استفاده مي کنند وجود دارد و ساير گوشي هايي که تحت ساير سيستم عامل ها هستند آلوده نخواهند شد.

? انواع ويروس ها:

به دليل تنوع زياد ويروس هاي گوشي هاي تلفن همراه در ارائه اين مقاله به اختصار به بررسي چند مورد از رايج ترين اين ويروس ها و راه هاي مقابله با آنها خواهيم پرداخت.

1) Fontal.A
اين ويروس را که مي توان در گروه تروجان ها قرار داد روي گوشي هايي که از سيستم عامل Symbian سري 60 استفاده مي کند قرار مي گيرد و مانع آغاز به کار گوشي مي شود، اين تروجان را صاحب گوشي تلفن همراه روي گوشي خود Download مي کند و از طريق منابع ارتباطي و بلوتوث wifi و...وارد نمي شود ـ در صورت آلوده شدن گوشي شما به اين تروجان تا برطرف شدن مشکل گوشي، گوشي خود را خاموش نکنيد زيرا احتمال روشن شدن آن وجود ندارد و به خواب ابدي فرو خواهد رفت.

2) doom boot.A
اين تراواي جديد در صورت از بين نرفتن در يک ساعت اوليه فعاليت سبب از بين رفتن داده هاي شما خواهد شد. با طراحي کرمي در اين تراوا انبوهي از پيام ها توسط MMS از سوي گوشي آلوده ارسال مي شود که صاحب گوشي نيز خود در جريان اين ارسال ها نخواهد بود.

3) mabir.A
اين ويروس اطلاعات SMS و MMS گوشي را مورد سرقت قرار مي دهد.

4) cabir
اين ويروس که جزو اولين ويروس هايي است که روي گوشي هاي تلفن همراه که تحت سيستم عامل symbian قرار داشتند، مي نشست. اين ويروس از طريق بلوتوث به دستگاه هاي نزديک که توسط گوشي هاي تلفن همراه قابل شناسايي است ارسال مي شود که در اثر فعاليت زياد شارژ باطري گوشي بسيار زود تمام مي شود.

5) commwarrior
اين ويروس که پس از واردشدن در گوشي ادعا مي کند که يک برنامه مهم با به روزرساني امنيتي سيستم عامل symbian است پيام هاي MMS آلوده اي را به ليست دفتر تلفن گوشي ارسال مي کند و سبب خواهد شد که ساير گوشي ها آلوده شده و به علاوه در پايان ماه هزينه هنگفتي براي ارسال MMS از سوي اپراتور مربوطه درخواست شود.

6) skulls
اگر آيکون هاي گوشي شما به تصويري از يک جمجمه و دو استخوان جايگزين شده بود و در گوشي شما نيز اختلالي صورت گرفته بود مطمئن باشيد که شما قرباني اين ويروس شده ايد.

7) derver
اين ويروس که پس از قرار گرفتن در گوشي آنتي ويروس kaspersky را از کار مي اندازد مخصوص گوشي هايي است که داراي سيستم عامل symbian هستند، جالب است بدانيد که نام فايل اين ويروس Antivirus است.

8) fontal
اين ويروس سبب قفل شدن گوشي شما خواهد شد و اجازه هيچ گونه عملياتي را به شما نمي دهد.
منبع: سرزمين دانلود