فرمت های HD DVD و VMD و Blu-ray چیست ؟

HD DVD چيست؟

(High Density Digital Versatile Disc ( HDDVD يک فرمت براي داده‌هاي ديجيتالي تصويري است. اين فرمت بين سال‌هاي ۲۰۰۵ تا فوريه ۲۰۰۸ در کنار فرمت‌هاي Blu-ray Disc و VMD به‌عنوان يکي از فرمت‌هاي جديدتر از DVD به بازار ‌آمد. اين فرمت توسط کنسرسيومي از چند شرکت، همچون توشيبا، اينتل، ان‌اي‌سي، مايکروسافت و آي‌بي اِم توليد و عرضه مي‌شد. در ۳۱ مارس ۲۰۰۶ نخستين دستگاه پخش فرمت HDDVD از سوي شرکت توشيباي ژاپن و با نام تجاري HD-XA وارد بازار شد.

Blu-ray چیست ؟

اين فرمت نيز همچون HD يک فرمت تصويري است. نام آن از واژه‌ انگليسي Blue Ray گرفته شده و غلط املايي آگاهانه‌ موجود در نام، آن‌را به نام تجاري اين محصول بدل کرده است.

ديسک بلو رِي در سه نوع: فقط خواندني، يک‌بار قابل رايت و ديسک با قابليت رايت چندباره به بازار عرضه مي‌شود. اين ديسک ۱۲ سانتي‌متر قطر دارد و مي‌توان روي آن به‌صورت يک‌لايه ۲۷ و دو لايه ۵۴ گيگابايت اطلاعات ذخيره کرد. شرکت TDK موفق به ذخيره ۱۰۰ گيگابايت به‌صورت چهار لايه و ۲۰۰ گيگابايت به‌صورت شش‌لايه روي يک ديسک بلو رِي شده است. البته اين تجربه در حد آزمايشگاهي است و عرضه‌ انبوه آن به بازار اندکي دور از انتظار به‌نظر مي‌رسد.آموزش تعمیر کامپیوتر

فرمت VMD چیست ؟
فرمت VMD نيز سومين فرمت جديدتر از DVD است که صورت اختصاري اصطلاح Versatile Multilayer Disk بوده و به‌صورت تئوري قابليت ذخيره ۱۰۰ گيگابايت اطلاعات را بر روي يک ديسک دارد. اين فرمت طوري طراحي شده که دستگاه‌هاي معمولي DVDخوان هم ديسک‌هاي آن را پخش مي‌کنند.
منبع: میکرو رایانه