هر آنچه قبل از خرید چاپگر باید بدانید

پرينتر ليزري يا جوهرافشان؟ آيا من به پرينتر همه کاره نياز دارم؟ PicBridge چيست؟ آيا من به قابليت اتصال پرينتر به شبکه نياز دارم؟ اگر قصد خريد پرينتر خانگي را داريد و نمي دانيد چه معيارهايي را بايد مد نظر داشته باشيد، خواندن اين مقاله را ادامه دهيد تا پاسخ تمام اين سوالات را دريافت کرده و با معيارهاي درست انتخاب چاپگر براي مصارف خانگي آگاه شويد. با وجود تنوع زياد چاپگرهاي خانگي و ارزان قيمت از برند هاي مختلف مانند HP, Lexmark, Canon, Samsung, Epson و غيره، انتخاب صحيح پرينتر کار دشواري است.

در حال حاضر با قيمت بسيار ارزان حدود ??هزارتومان مي توان يک چاپگر خانگي خريد اما آيا اين پرينتر مي تواند نيازهاي شما را پوشش دهد؟ هزينه مواد مصرفي آن چقدر است؟ در اين راهنماي خريد به صورت خلاصله و سريع معيارهاي مهم در خريد چاپگر جمع آوري شده اند که با در نظر گرفتن آنها مي توانيد پرينتر مورد نظر خود را از برند هاي متنوع بازار انتخاب کنيد. اولين سوالي که براي هر خريدار پرينتر مطرح مي شود همين سوال است. بازار مملو از پرينترهاي جوهرافشان شده است.

اين پرينترها مي توانند نمودارهاي رنگي و عکس هاي براق را چاپ کنند اما نمي توانند نوشته ها را به خوبي و خوانايي پرينترهاي ليزري چاپ کنند. پرينترهاي جوهرافشان بسيار کند تر از پرينترهاي ليزري هستند و هزينه مواد مصرفي آنها نيز بسيار بيشتر از پرينترهاي ليزري است. پرينترهاي ليزري بيشتر مناسب مصارف اداري اند چون قادر به چاپ صفحات زياد در زمان کم هستند، هزينه مواد مصرفي آنها پايين است و دوام طولاني تري دارند. پرينترهاي ليزري تک رنگ (سياه و سفيد) قادرند متون را با کيفيت و دقت بسيار بالا چاپ کنند.

براي مصارف خانگي مي توان چاپگر ليزري با قيمت بين ??? تا ???هزارتومان تهيه کرد. به تازگي قيمت پرينترهاي ليزري رنگي نيز کاهش جدي داشته است تا کاربران خانگي نيز بتوانند از اين چاپگرها استفاده کنند اما مواد مصرفي پرينترهاي رنگي هنوز گران قيمت است و به همين دليل استفاده از آنها براي مصارف خانگي هنوز پيشنهاد نمي شود. اگر هر از چندگاهي از پرينتر استفاده مي کنيد و دوست داريد تصاوير يا چارت هاي رنگي پرينت بگيريد بهتر است از چاپگرهاي جوهرافشان استفاده کنيد.

يکي از نکات بسيار مهم که در زمان خريد چاپگر کمتر به آن توجه مي شود و معمولا فروشندگان مشتري را از آن آگاه نمي سازند هزينه مواد مصرفي است. قيمت کارتريج برخي از پرينترهاي ارزان جوهرافشان با خود پرينتر برابري مي کند يعني پس از چاپ حدود ??? تا ??? برگ، مجبور به پرداخت معادل قيمت پرينتر براي کارتريج جديد خواهيد شد. در واقع توليدکننده هاي پرينتر هاي ارزان، قيمت چاپگر را به شدت پايين نگاه مي دارند و درآمد خود را از فروش مواد مصرفي تامين مي کنند.

شارژ جوهر کارتريج باعث صرفه جويي در هزينه ها و افت کيفيت پرينتر مي شود. اما يک يا دو بار شارژکردن کارتريج (پرکردن کارتريج با جوهر) مشکل خاصي ايجاد نمي کند و امروزه اين کار در تمام دنيا رايج شده است. پيش از خريد چاپگر جوهرافشان از هزينه مواد مصرفي آن مطلع شويد. چاپگرهاي Epson و Canon به دليل قيمت نسبتا پايين مواد مصرفي و کيفيت مناسب چاپ همواره جزو بهترين انتخاب هاي چاپگرهاي جوهرافشان هستند. چرا پرينترهاي خانگي ارزان تر از پرينترهاي اداري هستند؟

پرينترهاي ارزان قيمت قادر به چاپ تعداد صفحات زياد نيستند و نمي توانند فشار زياد را دوام بياورند. چرخه کار تعداد صفحاتي است که پرينتر مي تواند در يک ماه چاپ کند بدون اينکه به آن آسيبي برسد. چرخه کار پرينترهاي خانگي حدود ??? برگ و پرينترهاي اداري هشت هزار برگ است. توجه داشته باشيد که اين ميزان حداکثر ممکن است پس همواره بايد سعي کنيد که تعداد صفحات چاپ شده را زير اين عدد حفظ کنيد. تقريبا تمام چاپگرها قادر به چاپ روي کاغذ A? هستند و معمولا محل نگهداري کاغذ قادر به تغيير به اندازه هاي کوچک تر مانند A? است.

اما پرينترهاي بزرگ تر A? قيمت بالاتري دارند و معمولا براي مصارف خانگي استفاده نمي شوند. سعي کنيد قبل از خريد چاپگر، کيفيت رنگ هاي خروجي، سرعت چاپ هر برگ و وضوح چاپ را از نزديک مشاهده کنيد. توجه داشته باشيد که اطلاعاتي که توليد کنندگان اعلام مي کنند همانند Refresh Rate تلويزيون يا مصرف بنزين ماشين بعضا اشتباه و اغراق آميز است. پس سعي کنيد تنها به اطلاعات اعلام شده توليدکننده، بسنده نکنيد و پيش از خريد چاپگر تحقيقات لازم را انجام دهيد. برخي از چاپگرهاي جوهرافشان ارزان قيمت سرعت بسيار پاييني دارند و براي چاپ يک برگ زمان زيادي را تلف مي کنند. براي آشنايي بيشتر در مورد آموزش تعميرات پرينتر مي‌توانيد به اين لينک مراجعه نماييد.