ورود فناوری های نوین به دنیای نشر

از طریق دیجیتالی کردن متن یک کتاب، می توان امکانات جستجوی مختلفی را برای کاوش یک یا چند کلیدواژه در متن کامل کتاب یا در فصل و صفحه ای مشخص پیش بینی کرد. ناشران می توانند از یک برنامه جستجو که از خصوصیات و امکانات کاوش مناسب برخوردار باشد، به عنوان ابزار جایگزین نمایه کتاب برای جستجوی اطلاعات در کتاب های الکترونیکی استفاده کنند.
محیط وب به شما امکان می دهد تا به سرعت، حتی چند هفته پس از انتشار یک کتاب، اصلاح یا انتشار ویرایش های جدید اثر انجام شود. انجام چنین فرآیندی بسیار سریع و کم هزینه است؛ چون بیشتر مواقع، بخش کمی از کتاب بازنگری می شود. در حالی که در کتاب های چاپی باید حتی برای اصلاح یک صفحه، همه کتاب را دوباره چاپ کرد که هزینه زیادی برای ناشر دارد. یکی دیگر از ارزش های افزوده محیط وب، ارائه ویرایش جدیدی از یک کتاب قبل از انتشار نسخه چاپی و توزیع آن در بازار نشر است.
با وجود همه این مزیت ها، هنوز هستند کسانی که با سرسختی تنها کتاب های چاپی را به رسمیت می شناسند و تمام مفهوم کتاب برایشان در بوی چسب و کاغذ خلاصه می شود. حالا باید دید با وجود این همه تحول در زمینه ابزارهای کتابخوان که می کوشند تا جای ممکن ابزارشان را به کتاب واقعی شبیه و امکانات ویژه ای برای آن فراهم کنند، کدام پیروز می شوند؛ کتابخوان های کاغذی یا نسل جدید کتابخوان ها؟

آن دسته از خوانندگان که مشترک فید وبلاگ هستند، چند وقت پیش در یکی از پست‌ها خواندند که قصد تهیه گلکسی تب دارم. من آن زمان از خوانندگان خواسته بودم که در مورد فارسی‌سازی این گجت، راهنمایی کنند.

خوب! تبلت را مدتی پیش از طریق «دیجی کالا» تهیه کردم و با اندکی دردسر رام فارسی را نصب کردم.

بعضی از دوستان و خوانندگان از من خواسته‌اند که تجربه‌ام را در مورد کار با تبلت به صورت عام و گلکسی تب به صورت خاص، به اشتراک بگذارم.

در این پست، من به جای اینکه اطلاعات و آمار و اعداد سایت‌های معتبر را در مورد گلکسی تب، ترجمه کنم و در اینجا بیاورم، سعی می‌کنم بر تجربه خودم متمرکز شوم. شما می‌توانید با جستجویی مختصر بهترین مرورها را در وب پیدا کنید و با استفاده از آنها و پست من، اطلاعات خود را تکمیل کنید.

- تبلت یک گوشی با صفحه نمایش بزرگ است. من واقعا نمی‌دانم فلسفه استفاده از وسیله‌ای، بین گوشی‌های روتین و لپ‌تاپ‌ها چیست؟

واقعیتش را بخواهید، من هم در هنگام خرید تبلت، همین شک و تردید را داشتم. خوب، آخر چه معنی دارد، یک اسمارت‌فون خوب و یک نت‌بوک یا لپ‌تاپ پرتابل برای کار آدم کفایت می‌کند. تبلت این میان به چه دردی می‌خورد؟! اما این تردید من تا حدی زیادی بعد از خرید تبلت برطرف شد.

 

- گلکسی تب، یک تبلت پرتابل خوب: یکی از دلایلی که باعث شد آیپد ۱۰ اینچی نخرم و به سمت گلکسی تب ۷ اینچی بروم، همین اندازه کوچک‌تر آن بود. من وسیله‌ای که می‌خواستم که بتوانم به راحتی آن را این طرف و آن طرف ببرم، در جیب بارانی‌ام جا شود و حتی هنگامی که در بستر، دراز کشیده‌ام به راحتی با یک دست آن را بالای سر بگیرم. آیپد، تبلت بی‌نظیری است، اما هم اندازه و هم وزنش، بیشتر از استانداردی است که من دوست داشتم. درست به همین خاطر است که این روزها، شایعه ساخت آیپد مینی ۷ اینچی هم به گوش می‌رسد.

البته چند وقت پیش گوشی گلکسی اس را تهیه کرده بودم و طبعا با اندروید آشنایی نسبی داشتم و این بار می‌خواستم اندروید را روی یک تبلت تجربه کنم.

فاکتورهایی مثل سیم‌کارت خوردن و مولتی‌تسک بودن هم مطرح بود. البته همه اینها سلیقه‌ای است، همچنان که من این روزها با علاقه آخرین شایعات آیپد ۲ را مرور می‌کنم و چه بسا که این گجت را هم در آینده، تست کنم.

به صورت کلی من فعلا به جز آیپد یا گلکسی، تبلت دیگری را به شما توصیه نمی‌کنم. البته دو سه مدل نت‌بوک / تبلت هم هستند که گویا فعلا وارد بازار ایران نشده‌اند و آنها هم به نوبه خود وسوسه‌کننده هستند، اما به نظر من بیشتر به درد کسانی می‌خورد که دلشان بیشتر با لپ‌تاپ یا نت‌بوک است.

- صفحه نمایش گلکسی تب، گرچه کیفیت Super Amoled گوشی گلکسی اس را ندارد، اما کیفیتش کاملا قابل قبول است. بازتاب نور محیطی وجود دارد، که البته مزاحمت چندانی ایجاد نمی‌کند، اما اگر صفحه نمایش مات بود، کاربر رضایت بیشتر داشت. اثر انگشت به راحتی روی صفحه نمایش گلکسی تب باقی می‌ماند، اما زمانی که وسیله روشن است، این آثار قابل رؤیت نیستند، اما ممکن است کاربران کمی وسواسی را ناراضی کند.

- کیفیت بدنه گلکسی تب خوشبختانه به بدی گلکسی اس نیست. گلکسی اس بدنه پشتی، بسیار بدی دارد، طوری که من مجبور شدم، اصلا درب پشتی گوشی را جدا کنم و یک درب پشتی جدا تهیه کنم. اما خوشبختانه گلکسی تب، جدار پشتی سفیدرنگ باکیفیتی دارد که اصلا اثر انگشت را به خود نمی‌گیرد و زیبایی خوبی به وسیله می‌دهد.

همان طور که پیش‌تر گفتم وزن کم (حدودا ۳۸۰ گرم) و ابعاد تبلت، طوری است که می‌توان به راحتی با یک دست آن را نگاه داشت. گرچه منتقدان ضخامت گلکسی تب را کمی زیاد می‌دانند (تقریبا ۱۳ میلیمتر) اما تجربه شخصی من نشان می‌دهد که همین ضخامت باعث کنترل بهتر گوشی با یک دست می‌شود!