جامپر چیست؟

به طور ساده Jumper يک قطعه‌ي با بدنه پلاستيکي هست که قطعه‌اي رسانا در آن وجود داره که دو پين (پايه‌ها در مادربورد) رو به هم متصل مي‌کند و يا با برداشتن آن اتصال رو حذف مي‌کند، کاربرد آن در مکانهايي هست که Flag وجود دارد، مثلا از اين جامپرها در تعيين مستر و اسليو هارد ديسک، انتخاب FSB در ماربوردهاي قديمي و … استفاده مي شود.آموزش تعميرات بردهاي الکترونيکي
مثلا در مادربرد ها زمان اتصال جمپر عدد ? و زمان عدم اتصال عدد ? به BIOS برگشت داده مي شه که بعد از تفسير انتخاب مورد نظر انجام مي‌پذيرد.
جامپرها در هارد ديسک ها تعيين مي‌کنند که ديسک به صورت master باشد يا Slave و يا Auto، به طور معمول بايد براي ديسک اصلي Master را انتخاب کرد که نحوه‌ي قرار گيري جامپر براي Master هم FV روي خود هارد ديسک مي‌تونيد مشاهده کنيد، Master ديسک اول در هر پورت هست که از نظر ترتيب بندي و اولويت در رده‌ي اول قرار مي‌گيره (از بين دو مستر اولويت با ترتيب پورت هست، مثلا در IDE ها IDE1 بر IDE2 اولويت داره)

به طور کلي جامپر يک امکان و آپشن هست که روي مدارات الکترونيک قررار داده ميشود.
مثلا فرض کنيد بردي طراحي شده که در دو حالت کار کند و اينکه کداميک از اين دو حالت انتخاب شود با يک قطعه اتصال کوچک انجام مي گيرد که روي برد نصب شده اين قطعه که اصطلاحا به آن جامپر ( jumper )گفته ميشود در واقع يه تکه سيم است که اتصال بين دو نقطه را فراهم مي کند.
جامپر تغذيه مادربرد:
در بعضي از مادربردها (مخصوصا مادربردهاي قديمي ) امکان نصب CPU هاي مختلف و با ولتاژهاي متفاوت وجود دارد براي اينکه مادر برد بتواند با CPU هاي مختلف که هر کدام ولتاژ مخصوص به خود را دارند کار کنند روي مادربرد جامپر هايي قرار داده مي شود که با توجه به دفترچه راهنماي مادربرد اين جامپر تنظيم مي شود يعني قبل از نصب CPU لازم است حتما جامپر مربوط به ولتاژ تغذيه CPU تنظيم شود