گرافیک یا پردازنده تصویری لپ تاپ

همانطور که مي دانيد ، در اغلب وسايل الکترونيکي امروزي ، خروجي عملکرد و دستورات شما در صفحه نمايش ظاهر مي شود . شما يک تصويري مي بينيد اما هزاران دستورالعمل در پشت صحنه اتفاق مي افته تا شما براي مثال يک ويدئو يا عکس را ببينيد . اين کار توسط کارت گرافيک که رابط بين پردازنده و نمايشگر هست صورت مي گيره .
کارت هاي گرافيک داراي دو مشخصه مهم هستند که هنگام خريد لپ تاپ بد نيست در مورد آن ها از فروشنده سوال کنيد . يکي سرعت پردازش اطلاعات ( فرکانس کاري يا کلاک پالس که به هرتز بيان مي شود ) و ديگري حافظه کارت گرافيک که به مگا و گيگا بايت بيان مي شود . هرچه سرعت کلاک و همچنين مقدار حافظه بيشتر باشد بهتر است . البته مشخصات زيادي در کارت هاي گرافيک نهفته هستند که به درد کاربران عادي نمي خورد .
در حال حاضر هسته مرکزي پردازنده هاي گرافيکي موجود در بازار ، عمدتا در اختيار دو شرکت بزرگ Nvidia و ATI مي باشد . البته در اين بين لپ تاپ هايي هستند که از گرافيک هاي intel HD Graphics استفاده مي کنند . اين پردازنده هاي گرافيکي اينتل به صورت يکپارچه با خود پردازنده اصلي يعني CPU در يک قالب هستند . برخي از لپ تاپ ها هستند که داراي دو پردازنده گرافيکي اند . يکي به صورت يکپارچه با CPU و ديگري به صورت تخصيص يافته . آن پردازنده گرافيکي که با CPU ادغام شده براي کارهاي سبک تر و دم دستي به کار گرفته مي شود اما مواقعي که شما نياز به حجم بيشتر حافظه گرافيکي داريد ، عملا پردازنده اول جاي خودش را به دومي مي دهد که سرعت و حافظه بيشتري دارد . در موقع خريد حواستان به اين مسائل در مورد کارت گرافيک لپ تاپ خود باشد . براي مثال لپ تاپ خود را مي خريد و زمان نصب يک بازي پر حجم و سنگين مثل PES 2012 يا ???? مي رسد . هر کاري مي کنيد نصب نمي شود . دليلش اين است که بايد روي پردازنده گرافيکي دوم خود سوئيچ کنيد . برخي لپ تاپ ها اين کار را به صورت خودکار انجام مي دهند اما برخي ديگر بايد به صورت دستي سوئيچ شوند . براي اين کار بايد به کنترل پنل گرافيک دوم يا اصلي برويد و تنظيمات صحيح را انجام دهيد .
Intel HD ، AMD Radeon و Nvidia Geforce ، نام هايي هستند که هنگام خريد لپ تاپ در مورد کارت گرافيک به گوشتان مي خورد . کارت گرافيک هاي امروزي بالاي ? گيگا بايت رم دارند و اغلب گرافيک ها در لپ تاپ ها داراي ? گيگ رم هستند که جواب خيلي از کارها را مي دهد .
لازم به ذکر هست که هميشه لزوما هر چه حافظه کارت گرافيک بالا باشه بهتر از کارتي که حافظه پايين تري دارد نيست . چه بسا سرعت کلاک پردازنده گرافيکي با حافظه کمتر از پردازنده گرافيکي با حافظه بيشتر ، بالاتر باشد . اين مطلب نکاتي در مورد آموزش تعميرات لپ تاپ ارائه مي‌دهد و مي‌تواند کمک به آموزش تعميرات آن بکند.