آشنایی با انواع حافظه در تلفن های همراه

آموزش تعميرات موبايل - حافظه يا مموري در گوشي هاي موبايل يکي از مقدماتي ترين موارد در تعيين کارآيي گوشي ها هستند. اين حافظه ها مشخص مي کنند که چقدر فضا در اختيار سيستم عامل است و يا تا چه ميزان مي توانيد پيامک ها را در گوشي ذخيره کنيد.حافظه ها نيز انواع مختلفي دارند. برخي از آنها درون سخت افزار گوشي موبايل قرار دارند و برخي ديگر نيز بايد به گوشي اضافه شوند تا امکانات آن افزايش پيدا کند. شناخت انواع حافظه کمک مي کند تا با محدوديت هاي گوشي بيشتر آشنا شويم و فضاي لازم را براي کاربردهاي مختلف در اختيار گوشي قرار دهيم.

? حافظه ROM:
اين حافظه معمولا به سيستم عامل اختصاص دارد و توسط کاربر قابل استفاده نيست. به اين معني که فقط فايل هاي اصلي سيستم در اين بخش قرار دارد و نمي توانيد فايلي را به آن اضافه يا از آن کم کنيد. به همين دليل است که وقتي گوشي را به تنظيمات اوليه کارخانه باز مي گردانيد تمام فايل ها و اطلاعات از روي گوشي پاک مي شود ولي سيستم عامل آن همچنان کار مي کند. البته اطلاعات ذخيره شده روي حافظه ROM هم قابل تغيير هستند ولي اين کار تنها از طريق تجهيزات خاص خود قابل انجام است و کاربران در شرايط عادي نمي توانند تغييري در آن ايجاد کنند. نکته ديگر اينکه به دليل حجم مشخص سيستم عامل، فضاي در نظر گرفته شده براي حافظه ROM معمولا تاثيري در کارآيي گوشي ندارد. ضمن اينکه ويروس ها و بدافزارها نيز نمي توانند وارد اين بخش از تلفن همراه شوند.

? حافظه RAM:
رم، حافظه موقت گوشي است در نتيجه با خاموش و روشن کردن دستگاه و يا بستن يک نرم افزار، اطلاعات روي آن خالي مي شوند. حافظه RAM معمولا سرعت بالايي دارد و به همين دليل به عنوان پلي بين سيستم عامل و حافظه اصلي دستگاه استفاده مي شود تا فايل هاي مورد نياز بتوانند با سرعت بهتري در اختيار سيستم و برنامه ها قرار بگيرند. هر چقدر اين فضا بيشتر باشد به اين معني است که مي توان فايل هاي بيشتري را در حالت آماده باش يا اجرا نگه داشت. حافظه رم قابل خواندن و نوشتن است اما اطلاعات به صورت ثابت روي آن ذخيره نمي شوند. حجم اين حافظه نيز در اغلب گوشي ها ثابت است و قابل تغيير نيست.البته نرم افزار هاي مختلفي براي مديريت اين حافظه وجود دارند.

? حافظه داخلي:
حافظه داخلي گوشي محلي است که فايل ها و اطلاعات شما را به صورت ثابت و دايم نگهداري مي کند. معمولا اطلاعاتي از قبيل دفترچه تلفن، پيامک ها، فايل هاي صوتي و تصويري و انواع داده هاي ديگر که توسط کاربر به گوشي اضافه مي شوند در محل حافظه داخلي گوشي قرار مي گيرند. شرکت هاي مختلف براساس نوع گوشي مقدار مشخصي را به عنوان حافظه داخلي در نظر مي گيرند که اين حافظه نيز قابل تغيير نيست ولي اگر گوشي اين توانايي را داشته باشد مي توانيد فضاي حافظه آن را از طريق کارت هاي حافظه افزايش دهيد. معمولا اغلب شرکت هاي سازنده گوشي در مدل هاي موجود در بازار فضايي معادل 512 مگابايت تا دوگيگابايت را به عنوان حافظه داخلي در نظر مي گيرند. تمام برنا مه هايي که روي گوشي نصب مي شوند روي اين حافظه قرار دارند و اگرچه کار با آن محدوديت هاي خاص خود را دارد با اين حال امکان مديريت روي اين بخش از حافظه بسيار بيشتر از بخش هاي ديگر است.

? حافظه بيروني:
علاوه بر حافظه داخلي که تقريبا در تمام گوشي هاي جديد استفاده مي شود، مي توان براي ذخيره سازي اطلاعات از حافظه بيروني يا مموري کارت هم استفاده کرد. حافظه هاي بيروني انواع مختلفي دارند و به همين دليل هر يک از توليد کنندگان گوشي بنابر توانايي و نياز گوشي يکي از اين مدل ها را انتخاب مي کنند. درحال حاضر مدل هاي رايج حافظه بيشتر از نوع MMC،RS MMC،MiniSD هستند زيرا اين مدل ها حجم بيسار کوچکي دارند و به راحتي مي توان آنها را در فضاي اندک موجود در گوشي استفاده کرد. ظرفيت حافظه هاي بيروني براساس نياز و سليقه کاربر و البته هزينه اي که براي آن در نظر گرفته شده، تعيين مي شود. به عنوان مثال امروزه حافظه هايي با ظرفيت دو تا 16 گيگابايت در بازار به آساني يافت مي شوند اما اين ظرفيت ها هر کدام قيمت خاص خود را دارند. نکته ديگري که در مورد حافظه ها بايد گفت اين است که اطلاعات روي اين بخش از حافظه ، مانند حافظه دروني قابل خواندن و نوشتن است به اين معني که مي توانيد فايل ها را روي اين بخش کپي کنيد، تغيير دهيد و يا حذف کنيد.

? حافظه سيم کارت:
علاوه بر تمام حافظه هايي که گفته شد، مقداري حافظه نيز روي سيم کارت گوشي شما موجود است که کارآيي خاص خود را نيز دارد. اين نوع حافظه معمولا در گوشي هايي که از نوع GSM هستند، قابل استفاده است. يعني اغلب گوشي هاي معمولي و رايج نه مدل هاي ماهواره اي يا گوشي هايي که کاربرد خاص دارند مي توانند از اين نوع حافظه براي اطلاعات استفاده کنند. معمولا حجم زيادي روي سيم کارت قابل ذخيره نيست به همين دليل تنها مي توان اطلاعات مهم را روي آن قرار داد که شامل اطلاعات تماس ها، دفترچه تلفن با ظرفيت محدود و چند پيامک است.به خاطر داشته باشيد که حجم حافظه سيم کارت بيسار اندک و محدود است.
منبع: سرزمين دانلود