نکاتی که باید در خرید هارد دیسک به آن توجه کرد

اين مطلب نکاتي را در مورد آموزش تعميرات هارد ارائه مي دهد.
نوع رابط هارد ديسک :
در حالت کلي هارد ديسک هاي موجود در بازار به دو صورت IDE و SATA به فروش مي رسند .
هارد ديسک هاي IDE : IDE از قديمي ترين رابط هاي موجود در کامپيوتر و آخرين نوع اين رابط UDMA6 است که در حداکثر سرعت انتقالي خود قادر به انتقال 133 مگابايت در ثانيه است .

هارد ديسک هاي SATA :
اين هارد ديسک هاي به دو صورت SATA 1 و SATA 2 به بازار روانه شده اند ، از ويژگي هاي جالبي که باعث تفاوت ما بين اين دو نوع هارد ديسک مي شوند عبارتند از :
1-انتقال بالاي سرعت اطلاعات در رابط SATA 2 در مقايسه با SATA1 که در بيشترين حد اين ارتباط قدر به انتقال 300 مگابايت اطلاعات در ثانيه است .
2- پشتيباني از ويژگي Hot Change ( تعويض فوري ) که اين امکان را به کامپيوترهاي سرور و خانگي مي دهد تا بدون خاموش کردن کامپيوتر بتوان هارد ديسک دستگاه را تعويض کرد .

اما چرا رابط SATA جايگزين IDE شد ؟
در حالت کلي به دلايل متعددي رابط SATA به جاي IDE به بازار ارائه شد :
سرعت انتقال اطلاعات بالاتر نسبت به هارد ديسک IDE .
امکان ارتقاع سريع به سرعت هاي بالاتر با درد سر کمتر مانند ارائه رابط SATA 2 که تا 300 مگابايت اطلاعات را در ثانيه منتقل مي کند .
حذف تعداد پين هاي اضافي براي ارتباط هارد ديسک به مادربورد که باعث نصب آسان تر هارد ديسک روي سيستم مي شود .

سرعت چرخش هارد ديسک :
يکي از عوامل مهم در انتحاب هارد ميزان چرخش آن است که مي تواند باعث افزايش قابليت هاي هارد ديسک شود اما معمولا سرعت چرخش بيشتر در مورد هارد ديسک هاي IDE صادق است زيرا اين هارد ديسک هاي داراي دو سرعت 5400 و 7200 دور دقيقه هستند که تغيير اين سرعت چرخش مي تواند باعث کاهش و يا افزايش زمان دستيابي به اطلاعات و تغيير در سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات روي هارد ديسک شود ، اما در حالت کلي تقريبا تمام هارد ديسک هاي SATA موجود در بازار داراي سرعت چرخش 7200 دور در دقيقه هستند و هيچ تفاوتي مابين آنها در ميزان چرخش وجود ندارد .
اما در ميان استثنا هم وجود دارد به طور مثال هارد ديسک هاي Raptor از شرکت SeaGate با آنکه توسط رابط SATA به مادربورد متصل مي شود داراي سرعت چرخش در حدود 10 هزار دور در دقيقه است که مي تواند کارايي در حد يک هارد ديسک SCSI داشته باشد .

مقدار حجم Buffer در هارد ديسک :
بعد از سرعت چرخش هارد ديسک يکي از مهمترين نکاتي که بايد در خريد هارد به آن توجه کرد ميزان Buffer در هارد ديسک است ، در حالت کلي Buffer به حافظه اي در هارد ديسک اطلاق مي شود که هارد ديسک قادر است اطلاعات ضروري را در آن ذخيره کند و در مدت زماني اندک آن را در خود ذخيره و يا آن را به حافظه منتقل کند پس هر چه قدر ميزان اين حافظه بيشتر باشد هارد ديسک قادر خواهد بود اطلاعات بيشتري را در زمان کمتر به حافظه انتقال و يا روي ديسک ثبت کند که اين عامل باعث افزايش کارايي هارد ديسک به ميزان چشمگيري مي شود . در حالت کلي ميزان بافر در هارد ديسک بسته به نوع هارد ديسک تغيير مي کند که اين مقدار در هارد ديسک هاي IDE به دو مقدار 2 و 8 مگابايت است اما در هارد ديسک هاي SATA با حجم هاي 80 و 120 و 20 با مقدار بافر 8 مگابايت است و در صورت افزايش حجم تا بيش از 250 گيگابايت ، مقدار بافر به 16 مگابايت افزايش مي يابد که اين عامل باعث جلوگيري از کاهش کارآيي هارد ديسک در حجم هاي بالا مي شود .

مقدار ظرفيت هارد ديسک :
در مجموع ميزان ظرفيت هارد ديسک يک گزينه اي انتخابي براي کاربران در خريد هارد ديسک محسوب مي شود و قانون خاصي براي خريد يک حجم ثابت از هارد ديسک وجود ندارد اما گزينه اي که در اين ميان وجود دارد تعداد هارد ديسک هايي که براي ايجاد يک حجم مشخص از ظرفيت روي سيستم نصب مي شود ، است . به طور مثال اگر به جاي خريد يک هارد ديسک 200 گيگابايت شما اقدام به خريد دو هارد ديسک 80 و 120 گيگابايت کنيد در عمل از کارآيي بالاتري نسبت به يک هارد ديسک برخوردار خواهد بود . شايد بپرسيد علت اين امر چيست ؟
در حالت کلي استفاده از دو هارد ديسک اين امکان را به وجود مي آورد که شما حافظه مجازي سيستم عامل خود را روي هارد ديسکي که ويندوز روي آن نصب نشده است تنظيم کنيد که اين عامل باعث افزايش کارآيي سيستم در محيط ويندوز در هنگام پردازش هاي سنگين خواهد شد . همچنين از طرفي ، استفاده از دو هارد ديسک اين امکان را به شما مي دهد که تا در صورت استفاده از اطلاعات يک هارد ديسک و يا فعاليت با آن به راحتي به اطلاعات موجود روي هارد ديسک ديگر دست پيدا کنيد که اين عامل باعث افزايش کارآيي سيستم مي شود و شايد بتوان گفت يکي از دلايلي که روي سيستم هاي حرفه اي مانند Dell ، دو يا چند هارد ديسک با حجم هاي مختلف نصب مي شود اين موضوع است .

ميزان صدا و گرما هارد ديسک گزينه براي حرفه اي ها :
اين فاکتور به عنوان يک گزينه تخصصي در خريد هارد ديسک شناخته مي شود که بسياري از کاربران توجه اي به آن نمي کنند ، در حالت کلي يک کاربر عادي فقط به ويژگي هاي کلي هارد ديسک توجه مي کند اما شرکت هاي فروشنده PC در دنيا به فاکتور هاي مهمي مانند ميزان صدا و گرماي توليدي توسط هارد ديسک توجه مي کنند زيرا در صورت ايجاد گرماي زياد توسط هارد ديسک ، اين گرما به طور غير مستقيم باعث کاهش کارآيي هارد ديسک مي شود که در بسياري از موارد ، علت توسط کاربر قابل تشخيص نيست . همچنين صداي توليدي توسط هارد ديسک يکي از گزينه هاي مهم در انتخاب هارد براي حرفه اي ها محسوب مي شود زيرا سيستم ها به علت عدم وجود فن اضافي براي خنک کردن و استفاده از سيستم هاي خنک کننده آبي داراي محيطي آرام هستند و پس انتخاب يک هارد ديسک مناسب با صداي کم تاثير به سزايي در هنگام کار با اين سيستم ها در هنگام نيمه شب داريد .