کدام چاپگر باصرفه تر است ؟

آموزش تعميرات پرينتر - به گزارش خبرنگار بازار باشگاه خبرنگاران ، با وجود تنوع زياد چاپگرهاي خانگي و ارزان قيمت از برند هاي مختلف انتخاب صحيح پرينتر کار دشواري است. به طوري که با قيمت بسيار ارزان حدود 80 هزار تومان مي توان يک چاپگر خانگي خريد . جاي سوال است که ، اين پرينتر تا چه حد مناسب با نياز شما بوده است ؟
چاپگر يا پرينتر يکي از تجهيزات جانبي رايانه است که متن يا تصوير ايجاد شده به وسيله رايانه را بر روي کاغذ (يا رسانه مشابه ديگري) حک مي‌کند. انواع چاپگرها عبارت‌اند از ، چاپگر ماتريس سوزني، چاپگر ليزري، چاپگر جوهرافشان، تماسي و غيرتماسي.

- چاپگر ليزري
چاپگر ليزري نوع متداولي از چاپگرهاي رايانه‌اي است که با سرعت و کيفيت بالا متن و گرافيک را بر کاغذ ساده چاپ مي‌کند. چاپگرهاي ليرزي مانند دستگاه فتوکپي ديجيتال از سيستم (الکتروفتوگرافي) استفاده مي کنند.

اين سيستم يک شيوه فتوکپي خشک است که توسط چستر کارلسون (Chester Carlson) در سال ????ابداع شد . در اين روش از هيچ مايع شيميايي استفاده نمي شود.

- چاپگر جوهر افشان
چاپگرهاي جوهر افشان از اواسط دهه ???? مطرح و بسرعت متداول گرديدند. شايد يکي از مهم‌ترين دلايل رشد سريع اين نوع از چاپگرها قيمت مناسب آنها نسبت به کيفيت و کارآئي آنان باشد. يک چاپگر جوهر افشان، چاپگري است که براي ايجاد تصاوير، ذرات بسيار کوچکي از جوهر را بر روي کاغذ مي‌پاشد. چاپگرها در انواع «رنگي» و «سياه و سفيد» وجود دارند. منبع تامين رنگ در چاپگرها تونر يا کارتريج ناميده مي‌شود.

ليزري يا جوهر افشان ، تفاوت در چيست ؟
پرينترهاي جوهر افشان مي توانند نمودارهاي رنگي و عکس هاي براق را چاپ کنند اما نمي توانند نوشته ها را به خوبي و خوانايي پرينترهاي ليزري چاپ کنند. پرينترهاي جوهر افشان بسيار کند تر از پرينترهاي ليزري مي باشند و هزينه مواد مصرفي آنها نيز بسيار بيشتر از پرينترهاي ليزري است.
پرينترهاي ليزري بيشتر مناسب مصارف اداري مي باشند چون قادر به چاپ صفحات زياد در زمان کم هستند، هزينه مواد مصرفي آنها پايين است و دوام طولاني تري دارند. پرينترهاي ليزري تک رنگ (سايه و سفيد) قادرند متون را با کيفيت و دقت بسيار بالا چاپ کنند.

براي مصارف خانگي پرينترهاي ليزري سياه و سفيد بهترين گزينه براي شما مي باشند که مي توان آن را با قيمت بين 140 تا 250 هزار تومان تهيه کرد ، اما مواد مصرفي پرينترهاي رنگي هنوز گران قيمت است و به همين دليل استفاده از آنها براي مصارف خانگي هنوز پيشنهاد نمي شود.
اما اگر هر از چندگاهي از پرينتر استفاده مي کنيد و دوست داريد تصاوير يا چارت هاي رنگي پرينت کنيد بهتر است از چاپگرهاي جوهر افشان استفاده کنيد. که قيمت آن حدود 100 تا 360 هزار تومان است .

- چاپگر همه کاره
اين وسيله که All-in-One ناميده مي شود قادر است فکس ارسال يا دريافت کند، پرينت بگيرد، تصاوير يا متون را اسکن کند و يا از يک برگه کپي بگيرد. هرچند ممکن است نيازي به برخي از امکانات پرينترهاي چندکاره نداشته باشيد اما خريد آنها براي کاربران خانگي توجيه پذير است نه تنها قيمت آنها از خريد اسکنر و يا فکس جدا پايين تر است بلکه جاي بسيار کمتري نيز اشغال مي کنند. قيمت اين گروه از چاپگر ها براي مصارف خانگي 150 تا 300 هزارتومان است .

- پرينترهاي چاپ عکس
اين پرينترها قادر به انجام امور مختلف چاپي نيستند ولي کيفيت چاپ عکس آنها بسيار بالاتر از پرينترهاي جوهر افشان معمولي است. توجه داشته باشيد که قيمت کاغذ مخصوص چاپ عکس و کارتريج اين پرينترها خيلي ارزان نيست و معمولا چاپ هر عکس 13 در 18 سانتي متر با پرينترهاي چاپ عکس حدود 1000 تا 1200 تومان هزينه دارد.

 

اگر قصد داريد عکس هاي زيادي را چاپ کنيد ديگر نيازي نيست که که تصاوير را ابتدا به کامپيوتر منتقل نموده و سپس آنها را چاپ کنيد. امکان چاپ مستقيم عکس از طريق چاپگر ها با قابليت اسلات حافظه يا Bluetooth و يا PictBridge فراهم شده است.

از طريق اسلات حافظه مي توانيد مستقيما کارت حافظه دوربين را به پرينتر متصل نموده و تصاوير را چاپ کنيد. اگر دوربين ديجيتال شما از بلوتوث پشتيباني مي کند مي توانيد آن را مستقيما به پرينتر متصل نموده و تصاوير مورد نظر خود را چاپ کنيد و در نهايت قابليت PictBridge نيز شما را قادر مي سازد تا دوربين خود را از طريق همان پورت USB مستقيما به پرينتر متصل کنيد.

هزينه شارژ کدام چاپگر باصرفه تر است ؟
يکي از نکات بسيار مهم که در زمان خريد چاپگر کمتر به آن توجه مي شود هزينه مواد مصرفي چاپگر ها است .قيمت کارتريج برخي از پرينترهاي ارزان جوهرافشان با خود پرينتر برابري مي کند يعني پس از چاپ حدود 150 تا 200 برگ، مجبور به پرداخت معادل قيمت پرينتر براي کارتريج جديد خواهيد شد.

پرينتر در ماه چند صفحه چاپ مي کند ؟
پرينترهاي ارزان قيمت قادر به چاپ تعداد صفحات زياد نيستند چرخه کار تعداد صفحاتي است که پرينتر مي تواند در يک ماه چاپ کند بدون اينکه به آن آسيبي برسد. چرخه کار پرينترهاي خانگي حدود 750 برگ و پرينترهاي اداري 8,000 برگ است.