مبانی کارت گرافيک

بمنظور شناخت اهميت و جايگاه کارت هاي گرافيک ، يک کارت گرافيک با ساده ترين امکانات را در نظر مي گيريم . کارت مورد نظر قادر به نمايش پيکسل هاي سياه وسفيد بوده و از يک صفحه نمايشگر با وضوح تصوير 480 * 640 پيکسل استفاده مي نمايد. کارت گرافيک از سه بخش اساسي زير تشکيل مي شود :
- حافظه . اولين چيزي که يک کارت گرافيک به آن نياز دارد ، حافظه است . حافظه رنگ مربوط به هر پيکسل را در خود نگاهداري مي نمايد. در ساده ترين حالت ( هر پيکسل سياه و سفيد باشد ) به يک بيت براي ذخيره سازي رنگ هر پيکسل نياز خواهد بود. با توجه به اينکه هر بايت شامل هشت بيت است ، نياز به هشتاد بايت (حاصل تقسيم 640 بر 8 ) براي ذخيره سازي رنگ مربوط به پيکسل هاي موجود در يک سطر بر روي صفحه نمايشگر و 38400 بايت ( حاصلضرب 480 در 80 ) حافظه بمنظور نگهداري تمام پيکسل هاي قابل مشاهده بر روي صفحه ، خواهد بود .
- اينترفيس کامپيوتر . دومين چيزي که يک کارت گرافيک به آن نياز دارد ، روشي بمنظور تغيير محتويات حافظه کارت گرافيک است . امکان فوق با اتصال کارت گرافيک به گذرگاه مربوطه بر روي برد اصلي تحقق پيدا خواهد کرد. کامپيوتر قادر به ارسال سيگنال از طريق گذرگاه مربوطه براي تغيير محتويات حافظه خواهد بود. آموزش تعميرات لپ تاپ
- اينترفيس ويدئو . سومين چيزي که يک کارت گرافيک به آن نياز دارد ، روشي بمنظور توليد سيگنال براي مانيتور است . کارت گرافيک مي بايست سيگنال هاي رنگي را توليد تا باعث حرکت اشعه در CRT گردد. فرض کنيد که صفحه نمايشگر در هر ثانيه شصت فريم را بازخواني / باز نويسي مي نمايد ، اين بدان معني است که کارت گرافيک تمام حافظه مربوطه را بيت به بيت اسکن و اين عمل را شصت مرتبه در ثانيه انجام دهد. سيگنال هاي مورد نظر براي هر پيکسل موجود بر هر خط ارسال و در ادامه يک پالس افقي sync ، نيز ارسال مي گردد.عمليات فوق براي 480 خط تکرار شده و در نهايت يک پالس عمودي syncارسالخواهد شد

براي پردازنده اصلي کامپيوتر ارسال مي دارد. در ادامه پردازنده اصلي کامپيوتر ، شتاب دهنده گرافيک را بمنظور انجام عمليات خاصي هدايت مي نمايد. مثلا" پردازنده ممکن است به شتاب دهنده اعلام نمايد که :" يک چند ضلعي رسم کن " در ادامه شتاب دهنده فعاليت تعريف شده فوق را انجام خواهد داد.
منبع: ميکرو رايانه