مباحث عیوب چاپگر

اگر مشکل شما همچنان ادامه دارد . احتمالاً درگاه کامپیوترتان با مشکلی مواجه شده است . در پنجره Properties چاپگر خود به برگه Ports رفته . درگاه مورد نظر را انتخاب کرده ، بر روی Delete Port کلیک نموده و سپس کامپیوتر خود را مجدداً راه اندازی کنید . به این ترتیب سیستم باید چاپگر را تشخیص داده و مجدداً درگاه را نصب نماید . اگر این فرآیند با موفقیت انجام نشد ، احتمالاً کامپیوتر شما آسیب دیده است و شما باید با فروشنده یا تولید کننده آن تماس بگیرید . اگر ویندوز درگاه مربوطه را شناسائی کرده است اما هنوز قادر به انجام چاپ نیست ، چاپگر خود را حذف نموده و آن را مجدداً نصب کنید .

صفحات آزمایشی چاپ می شوند ، اما اسناد نه

اگر می توانید یک صفحه آزمایشی را چاپ کنید ، کامپیوتر و چاپگر شما با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند و مشکل به برنامه یا فایل مورد استفاده شما مربوط می شود . در پنجره Print نرم افزار کاربردی مورد استفاده خود ، مطمئن شوید که چاپگر صحیح را برای کار چاپ انتخاب کرده اید . همچنین مطمئن شوید که گزینه Print To File فعال نشده است .

با تنظیمات صحیح ، یک سند ساده (یک صفحه ، بدون گرافیک یا با گرافیکهای بسیار ساده و صرفاً فونتهای سیستمی بومی ویندوز نظیر Arial) را ایجاد نموده و برای چاپ آن تلاش کنید . اگر این سند چاپ شد ، سند اصلی شما احتمالاً بیش از حد پیچیده بوده و یا حاوی داده های آسیب دیده ای است . از منوی Start ، گزینه Printers And Faxes را انتخاب کرده ، بر روی آیکن چاپگر خود کلیک راست نموده و گزینه Properties را انتخاب کنید . برگه Advanced را انتخاب کرده و تنظیمات Spool را به Program Finishes printing FasterSpool Print Documents So تغییر دهید .

سپس ، گزینه Start Printint After Last Is Spooled را در زیر گزینه مذکور فعال نمائید . اگر این روش به رفع مشکل شما کمک نکرد ، تنظیمات Spool را به Print Directly To The Printer تغییر دهید . همچنین ، بستن سایر برنامه های باز را پیش از تلاش مجدد برای چاپ سند مورد نظر خود آزمایش نمائید . این تنظیمات را امتحان نموده و بررسی کنید که آیا یکی از تنظیمات Spool می تواند مشکل شما را برطرف نماید یا خیر .

-------

اگر تغییر تنظیمات Spool هیچ کمکی نمکرد ، سند اصلی را بصورت صفحه به صفحه چاپ کنید و ببینید که آیا یک صفحه بخصوص باعث ایجاد مشکل می شود یا خیر . پس از مشخص نموده صفحه مشکل ساز (یا اگر صفحه شما تنها یک صفحه است و هنوز چاپ نمی شود) . فونتها و گرافیکهای خود را بررسی کنید .

فونتهای True Type ، پذیرفته شده ترین فونتها به حساب می آیند . منوی Fonts را در نرم افزار کاربردی مورد استفاده خود بررسی نموده و ببینید که آیا فونتهای استفاده شده در سند از نوع TrueType هستند یا خیر . اگر در نرم افزار کاربردی مورد نظرهتان هیچ اشاره ای به نوع فونتها نشده است ، فولدر فونتها (X:\Windows\Fonts که در آن X حرف درایوی است که ویندوز بر روی آن نصب شده) را بررسی نمائید . فونتهای TrueType با ذکر همین عنوان در یک این گروه تعویض نموده و مجدداً برای چاپ سند تلاش کنید . در عین حال ، یک یوتیلیتی رایگان به نام Font Explorer نیز می تواند به شما بگوید که چاپگر شما از چه نوع فونتهای خاصی پشتیبانی می نماید .

اگر از فونتهای TrueType استفاده می کنید و یا هیچ فونتی در سند شما وجود ندارد ، احتمالاً گرافیکهای داخل سند بیش از حد پیچیده بوده و یا آسیب دیده هستند . اگر یک گرافیک بزرگ را پس از قرار دادن آن در فایلی که برای چاپ آن تلاش می کنید کوچک نمائی کرده اید . انجام فرایند تغییر ابعاد در یک برنامه گرافیکی و سپس درج مجدد آن در فایل مورد نظر خود را آزمایش نمائید . اگر هیچ گرافیکی بخصوصی در فایل شما مشکوک به نظر نمی رسد . تمام گرافیکهای داخل فایل را حذف کرده ، آنها را مجدداً درج نموده و یکبار دیگر برای چاپ سند تلاش کنید .

-------

اگر تنظیمات صحیح هستند ، چاپگر خود را بررسی کنید و ببینید که آیا به اقدامات نگهداری نیاز دارد یا خیر . ممکن است مجبور شوید کاتریجهای چاپ قدیمی را تعویض نمائید ، هدهای چاپ را پاکسازی یا همتراز کنید و یا اقدامات دیگری را انجام دهید . اگر چاپگر شما گزینه ای را برای چاپ یک صفحه آزمایشی از کنترلرها تعبیه شده بر روی خود چاپگر فراهم می کند . برای بررسی ترازبندی و کیفیت رنگها از آن استفاده نمائید . نهایتاً به این نکته توجه داشته باشید که استفاده از کاغذهائی با کیفیت پائین می تواند باعث کاهش کیفیت چاپ گردد . بنابراین بهتر است از کاغذهائی با کیفیت بالا استفاده کنید نه کاغذهای کپی .

چاپگر قابل دسترسی نیست

پنجره Print را باز کنید و اگر چاپگر شما در فیلد Name مشخص نشده است . منوی مربوطه را باز نموده و آن را پیدا کنید . ممکن است برنامه دیگری یک درایور چاپگر را نصب کرده باشد که چاپگر شما را در این فهرست به پائین فرستاده است . اگر چاپگر خود را می بینید ، آن را انتخاب کنید . اگر چاپگر خود را در این فهرست نمی بینید ، احتمالاً بطور صحیح نصب نشده و یا تصادفاً آن را حذف کرده اید.

پنجره Printers And Faxes را انتخاب باز کنید . اگر چاپگر خود را در این پنجره می بینید . بر روی آیکن آن کلیک راست نموده و سپس گزینه Delete را انتخاب کنید . از منوی File گزینه Server Properties را انتخاب نموده ، بر روی برگه Drivers کلیک کرده و سپس چاپگر خود را انتخاب نمائید . بر روی کلید Remove کلیک نموده و سپس تصمیم خود را تائید کنید (اینکار ویندوز را مجبور خواهد نمود تا یک فایل درایور تازه و سالم را استخراج کند) . کامپیوتر و چاپگر خود را خاموش نمائید . مطمئن شوید که سیستم و چاپگرتان بطور صحیح به یکدیگر مرتبط شده اند و سپس چاپگر خود را روشن کرده و منتظر اگر این فرآیند موفق نبود ، برای دریافت فایلهای نصب یا درایورهای ارتقاء یافته به سایت وب تولید کننده چاپگر خود مراجعه کنید . اگر یک بنرامه نصب قابل اجرا (با پسوند EXE) . را در بین مضامین بارگذاری شده مشاهده می کنید ، می توانید آن را بر روی سیستم خود اجرا نمائید تا چاپگر نصب شود. اگر چنین فایلی وجود ندارد . مستندات چاپگر خود را بررسی کنید تا ببینید که آیا باید از یک فرآیند نصب خاص پیروی نمائید یا خیر . اگر چنین فرآیند وجود ندارد ، به پنجره Printers And Faxes رفته ، گزینه Add a Printer (در بخش Printer Tasks در سمت چپ پنجره) را انتخاب کرده و از دستورالعملهای ارائه شده برای نصب چاپگر خود پیروی نمائید . به ویندوز اجازه دهید تا چاپگر شما را بطور خودکار شناسائی کند . وقتی از شما خواسته شد ، فایلهای بارگذاری شده از سایت تولید کننده چاپگرتان را در اختیار ویندوز قرار دهید .

------

پیامهای خطا

پیامهای خطا چاپ به دو گروه اصلی تقسیم می شوند : عمومی و خاص مدل . اگر پیامهای خطائی که مشاهده می کنید در فهرست زیر قرار ندارد ، احتمالاً مخصوص چاپگر مورد استفاده شما است . با استفاده از متن دقیق پیام خطائی که مشاهده می کنید (بعنوان رشته جستجو) به جستجوی پایگاه اطلاعاتی مایکروسافت پرداخته و یا با تولید کننده چاپگرتان تماس بگیرید . پیامهای خطای عمومی چاپ در ویندوز XP نسبتاً نامتداول هستند ، با اینحال ممکن است با یکی از مواردی که در اینجا به آنها اشاره می کنیم مواجه شوید :

Device Is Not Ready : این پیام نشان میدهد که از نظر ویندوز ، چاپگر شما برای دریافت داده ها آمادگی ندارد . کابل تغذیه و کلید Power چاپگر خود را بررسی کرده و مطمئن شوید که روشن و Online است . اگر از یک چاپگر شبکه استفاده می کنید ، مطمئن شوید که ارتباط شبکه برقرار است و شما مجوزهای مقتضی جهت چاپ را در اختیار دارید .

Incompatible Print Driver : شما در صورتی این پیام خطا را مشاهده خواهید کرد که از سیستم عامل خود را از یک نسخه قبلی به ویندوز XP ارتقاء داده باشید که در نتیجه ، درایورهای موجود با آن سازگار نخواهند بود . برای دریافت درایورهای مخصوص ویندوز XP به سایت وب تولید کننده چاپگر خود مراجعه کنید . پس از بارگذاری فایلهای مربوطه ، چاپگر خود را همانطور که قبلاً توضیح دادیم حذف نموده ، آن را مجدداً نصب کرده و فایلهای جدید را در طول فرآیند نصب در اختیار ویندوز قرار دهید .

Out Of Resources : این پیام نشان می دهد که شما به اندازه کافی حافظه RAM و یا فضای آزاد درایو دیسک سخت در اختیار ندارید . برنامه هائی که باز هستند را ببندید ، مقداری از فضای دیسک سخت خود را آزاد کنید و سپس مجدداً برای چاپ تلاش نمائید .

کلام آخر

راه حلهائی که ما در این مقاله به آنها اشاره کردیم معمولاً تا 95 درصد از مشکلات چاپگرها را برطرف می کنند . اگر این اقدامات موفقیت آمیز نبودند . سعی کنید از چاپگر خود بر روی یک PC دیگر استفاده نمائید . اگر به این ترتیب توانستید مشکل را برطرف کنید ، احتمالاً باید به فکر نصب مجدد ویندوز بر روی کامپیوتر خود باشید .