در مورد هارد دیسک

يکي از مهمترين دلايل پيشرفت علوم، کامپيوترها و حافظه‌هايشان بود. حافظه‌ها در دنياي امروزي به چند دسته تقسيم مي‌شوند ولي شايد اولين چيزي که با شنيدن اسم حافظه‌? کامپيوتر به ذهن‌تان مي‌آيد، هارد ديسک‌ها باشد. هاردديسک‌ها همان قطعاتي هستند که اعدادي مثل ??? گيگابايت، ??? گيگابايت و ? ترابايت به آنها نسبت داده مي‌شوند، همان حافظه? کامپيوتر روميزي يا لپ‌تاپ‌تان که سيستم‌عامل، موزيک‌ها،‌ بازي‌ها و فيلم‌هايتان را ذخيره کرده است.

آنچه که در زير پنهان است:
هارد درايو را به اين دليل HDD مي‌گويند که خلاصه‌شده? عبارت Hard Disk Drive يا گرداننده? ديسک سخت است. درون يک هارد درايو، چيزي به نام «پلاتر» وجود دارد که يک سطح مغناطيسي براي ضبط اطلاعات است و با سرعت بسيار زيادي به دور خود مي‌چرخد. ابزاري ديگر هم به نام «هِد» در سراسر صفحه? مغناطيسي حرکت مي‌کند و وظيفه? خواندن و نوشتن اطلاعات را برعهده دارد. عملکرد هارد از اين نظر مشابه گرامافون است با اين تفاوت مهم که در نوکِ هد، هرگز با صفحه? مغناطيسي تماس ندارد.
هارد درايوها به طور معمول در اندازه هاي ?.? اينچي، ?.? و ?.? اينچي توليد مي‌شوند، اما ممکن است در اندازه‌هاي بزرگتر و کوچکتر از اين هم ديده شوند. ?.? اينچي‌ها در کامپيوتر‌هاي روميزي به کار مي‌روند و ?.? اينچي‌ها مخصوص نوت‌بوک‌ها و نت‌بوک‌ها هستند. هاردهاي ?.? اينچي در iPod کلاسيک، مک‌بوک اير (Mac Book Air) و برخي گجت‌هاي کوچک کاربرد دارند. اين اعداد نشان دهنده? قطر پلاتر به کار رفته در هارد درايو هستند.
يک درايو هرچه تعداد پلاترِ بيشتري داشته‌باشد، توانايي نگهداري حجم بيشتري از اطلاعات را خواهد داشت. اما در اين ميان هنوز برخي محدوديت‌ها در خصوص تعداد و حجم اطلاعات پلاترها وجود دارد. هارد درايوهاي پرظرفيتي که در کامپيوترهاي روميزي مورد استفاده قرار مي‌گيرند حداکثر مي‌توانند تا ? پلاتر داشته باشند. بسياري از مدل هاي ?.? اينچي و برخي از ?.? اينچي‌هاي ويژه، ? پلاتر دارند. اما اغلب ?.? اينچي‌هاي لپ‌تاپ و تمام ?.? اينچي‌هاي پرتابل به دو پلاتر محدود مي شوند.
ممکن است فکر کنيد در هارد ? ترابايتي و يا هاردهاي بزرگتر ?.? و ? ترابايتي که توسط هيتاچي و سي‌گيت توليد شده‌اند، با توده‌اي از پلاترها مواجه ايم، اما تکنيک استفاده شده در اين هاردها به PMR يا «ضبط مغناطيسي ستوني» مشهور است که امکان ضبط داده بر روي پلاترها را تا ?? برابر افزايش مي‌دهد. در اين روش، اطلاعات به صورت عمودي (ستوني) بر روي پلاترها ضبط مي‌شوند، در حالي که در گذشته به صورت افقي (سطري) اين کار انجام مي‌شده است. اما اطلاعاتي که به اين صورت نگهداري مي شوند، در برابر پاک شدن و آسيب‌ديدن بسيار حساس و شکننده هستند. اين مطلب نکاتي را در مورد آموزش تعميرات هارد ارائه مي دهد.