چاپگر ما چاپ نمی کند

امروزه چاپگرها به ابزارهای شگفت انگیزی تبدیل شده اند . آنها ارزانقیمت هستند ، به آسانی نصب می شوند و می توانند صفحات (و یا حتی چاپهای رنگی) را تولید کنند که صادقانه نمونه اصلی را بازسازی می نمایند . با اینحال زمانیکه همین ابزارهای شگفت انگیز با مشکلی مواجه می شوند ، تفسیر مشکل بوجود آمده می توانند یک تلاش ناامید کننده باشد . خوشبختانه مجموعه ای از روتینهای عیب یابی مقدماتی می توانند به شما کمک کنند تا 95 درصد از تمام مشکلات چاپ را برطرف نمائید . راه حلهای ارائه شده در این مقاله ، برای تمام چاپگرهائی که تحت ویندوز XP کار می کنند عمومیت دارند و بسیاری از آنها با تغییرات اندکی با سایر نسخه های ویندوز نیز کار خواهند کرد . در زیر نکاتی برای آموزش تعمیرات پرینتر ارائه داده است.

مشکل در برقراری ارتباط

اگر سند شما چاپ نمی شود و یا صفحه چاپ شده حاوی کاراکترهای به هم ریخته ای نظیر سمبلها و متون بی معنی است ، احتمالاً با این مشکل مواجه شده اید که کامپیوتر و چاپگرتان نمی تواند بطور موثر (و یا به هیچوجه) با یکدیگر ارتباط برقرار نمایند شاید عجیب به نظر برسد اما چند قدم ابتدائی می توانند تعداد حیرت آوری از مشکلات چاپ را برطرف نموده و به مشخص کردن سایرین کمک کنند . توجه داشته باشید که در طول این مقاله ، عبارت صفحه چاپ را باز کنید به معنای باز کردن سندی است که می خواهید آن را چاپ نمائید و برای اینکار می توانید ترکیب کلیدهای Ctrl+P را فشار داده و یا گزینه Print را از منوی File نرم افزار کاربردی مربوطه انتخاب کنید .

پیش از هر چیز ، مطمئن شوید که چاپگر شما روشن بوده و بطور صحیح به کامپیوترتان متصل شده است . چراغهاو نمایشگرهای تعبیه شده بر روی چاپگر خود را بررسی نمائید تا مطمئن شوید که در یک وضعیت Online (متصل و آماده) قرار دارد . بعضی از چاپگرها دارای یک چراغ شاخص هستند . گروه دیگری از چاپگرها نیز از یک نمایشگر متنی استفاده می کنند . در صورت لزوم ، مستندات چاپگر خود را مطالعه کنید تا با شیوه ارائه علائم راهنما توسط آن آشنا شوید . اگر چاپگر شما آماده یا Online نیست ، به دنبال سرنخهائی برای مشخص نمودن مشکل باشید که می تواند یک کاغذ گیر کرده ، اتمام کاغذهای چاپگر و یا به پایان رسیدن ذخیره جوهر مخازن چاپگرتان باشد . اگر هیچ مشکلی در رابطه با جوهر یا کاغذ به چشم نمی خورد . چاپگر خود را خاموش نموده ، چند ثانیه صبر کنید و مجدداً آن را روشن نمائید .

اگر کار چاپ را از یک رسانه قابل حمل نظیر یک درایو Zip یا USB و یا یک دیسک CD یا DVD انجام می دهید ، فایلهای مورد نظرتان را بر روی دیسک سخت کامپیوتر کپی نمائید . مطمئن شوید که فضای آزاد کافی ( 3 تا 5 برابر اندازه فایل موردنظر) را بر روی درایو دیسک سخت خود برای Spool سند مورد نظر توسط ویندوز (پردازش کار چاپ بر روی دیسک سخت) در اختیار دارید و سپس مجدداً برای چاپ سند تلاش کنید .

اگر ارتباط چاپگر شما از طریق یک کانکتور ویژه نظیر یک هاب USB برقرار می شود ، کابل چاپگر را از آن جدا نموده و مستقیماً به کامپیوترتان متصل کنید . اگر مشکل با این راه حل برطرف گردید . احتمالاً باید هاب خود را تعویض نمائید و یا اینکه چاپگر شما نمی تواند از طریق یک هاب به کار خود ادامه دهد .

-----

چاپ یک صفحه آزمایشی

از منوی Start ، گزینه Printers And Faxes را انتخاب کنید . بر روی آیکن چاپگر خود دوبار کلیک نمائید . در پنجره ای که ظاهر می شود (پنجره print queue) . سند مورد نظر خود را پیدا کنید . بررسی کنید آیا یک کار چاپ پیش از سندی که می خواهید چاپ نمائید قرارگرفته است یا خیر . اگر اینطور است ، گزینه Cancel All Documents را از منوی Printer انتخاب کرده و مجدداً برای چاپ سند مورد نظر خود تلاش نمائید . اگر هیچ کار چاپی پیش از پیش از سند مورد نظر شما قرار ندارد ، ستون Status کار چاپ خود را بررسی نمائید . اگر این ستون بصورت Paused مشخص شده است ، بر روی کار چاپ خود کلیک کرده و سپس از منوی Document گزینه Resume را انتخاب نمائید .

اگر سند خود را در فهرست print queue مشاهده نمی کنید ، آن را مجدداً چاپ نمائید . تغییر چراغهای وضعیت چاپگر خود (معمولاً بصورت چشمک زن) و یا نمایش پیامهائی توسط آن را بررسی نمائید . اگر تغییری در چراغهای وضعیت چاپگر خود و یا نمایشگر پیامهای آن مشاهده کردید ، بطور کلی می توانید نتیجه بگیرید که ویندوز با چاپگر ارتباط برقرار می نماید .

اگر وقتی برای چاپ یک سند یا عکس تلاش می کنید ویندوز یک پیام خطا (غیر از بالون استاندارد This Document Failed To Print) را نمایش می دهد ، متن پیام را یادداشت نموده و به بخش پیامهای خطای همین مقاله مراجعه کنید . اگر همین پیام خطائی ظاهر نشده و در عین حال سند مورد نظر شما نیز چاپ نمی گردد ، یکبار دیگر ستون Status را در پنجره print queue بررسی کنید . اگر این ستون برای کار چاپ مورد نظر شما خالی است و یا بصورت Spooling یا Printing علامتگذاری شده ، احتمالاً فایل مورد نظر شما بسیار پیچیده است و برای پردازش به زمان بیشتری نیاز دارد . بنابراین ، بهتر است پیش از لغو کار چاپ خود چند دقیقه منتظر بمانید .

اگر ستون Status کار چاپ شما بصورت Error printing مشخص شده ، چاپ سند شما با شکست مواجه شده است . کار چاپ مورد نظر را در پنجره print queue انتخاب کرده و سپس گزینه Cancel را از منوی Document انتخاب نمائید. برای آشنائی با مشکلاتی که توسط چراغها و یا پیامهای چاپگر به شما اعلام شده اند (نظیر گیر کردن کاغذ ، اتمام کاغذ ، کمبود جوهر و یا هر مشکل مبتنی بر چاپگر) و همچنین شیوه های برطرف نمودن آنها ، به مستندات چاپگر خود مراجعه کنید .

اگر هیچ پیام خطا و یا تغییری در چراغهای وضعیت چاپگر شما دیده نشده و در عین حال سند مورد نظر نیز چاپ نمی شود ، کار چاپ را لغو نموده ، بر روی آیکن چاپگر خود کلیک راست کرده و سپس گزینه Properties را انتخاب نمائید . در برگه General بر روی گزینه Print Test Page کلیک کنید . صفحات آزمایشی چاپ (Test Pages) توانائی چاپگر برای بازسازی متون گرافیکهای ابتدائی را بررسی نموده و اطلاعاتی را درباره درایور چاپگر (برنامه ای که بعنوان یک مترجم مابین چاپگر و PC شما عمل می کند) فراهم می نمایند .