چاپگر ما چاپ نمی کند

امروزه چاپگرها به ابزارهاي شگفت انگيزي تبديل شده اند . آنها ارزانقيمت هستند ، به آساني نصب مي شوند و مي توانند صفحات (و يا حتي چاپهاي رنگي) را توليد کنند که صادقانه نمونه اصلي را بازسازي مي نمايند . با اينحال زمانيکه همين ابزارهاي شگفت انگيز با مشکلي مواجه مي شوند ، تفسير مشکل بوجود آمده مي توانند يک تلاش نااميد کننده باشد . خوشبختانه مجموعه اي از روتينهاي عيب يابي مقدماتي مي توانند به شما کمک کنند تا 95 درصد از تمام مشکلات چاپ را برطرف نمائيد . راه حلهاي ارائه شده در اين مقاله ، براي تمام چاپگرهائي که تحت ويندوز XP کار مي کنند عموميت دارند و بسياري از آنها با تغييرات اندکي با ساير نسخه هاي ويندوز نيز کار خواهند کرد . در زير نکاتي براي آموزش تعميرات پرينتر ارائه داده است.

مشکل در برقراري ارتباط

اگر سند شما چاپ نمي شود و يا صفحه چاپ شده حاوي کاراکترهاي به هم ريخته اي نظير سمبلها و متون بي معني است ، احتمالاً با اين مشکل مواجه شده ايد که کامپيوتر و چاپگرتان نمي تواند بطور موثر (و يا به هيچوجه) با يکديگر ارتباط برقرار نمايند شايد عجيب به نظر برسد اما چند قدم ابتدائي مي توانند تعداد حيرت آوري از مشکلات چاپ را برطرف نموده و به مشخص کردن سايرين کمک کنند . توجه داشته باشيد که در طول اين مقاله ، عبارت صفحه چاپ را باز کنيد به معناي باز کردن سندي است که مي خواهيد آن را چاپ نمائيد و براي اينکار مي توانيد ترکيب کليدهاي Ctrl+P را فشار داده و يا گزينه Print را از منوي File نرم افزار کاربردي مربوطه انتخاب کنيد .

پيش از هر چيز ، مطمئن شويد که چاپگر شما روشن بوده و بطور صحيح به کامپيوترتان متصل شده است . چراغهاو نمايشگرهاي تعبيه شده بر روي چاپگر خود را بررسي نمائيد تا مطمئن شويد که در يک وضعيت Online (متصل و آماده) قرار دارد . بعضي از چاپگرها داراي يک چراغ شاخص هستند . گروه ديگري از چاپگرها نيز از يک نمايشگر متني استفاده مي کنند . در صورت لزوم ، مستندات چاپگر خود را مطالعه کنيد تا با شيوه ارائه علائم راهنما توسط آن آشنا شويد . اگر چاپگر شما آماده يا Online نيست ، به دنبال سرنخهائي براي مشخص نمودن مشکل باشيد که مي تواند يک کاغذ گير کرده ، اتمام کاغذهاي چاپگر و يا به پايان رسيدن ذخيره جوهر مخازن چاپگرتان باشد . اگر هيچ مشکلي در رابطه با جوهر يا کاغذ به چشم نمي خورد . چاپگر خود را خاموش نموده ، چند ثانيه صبر کنيد و مجدداً آن را روشن نمائيد .

اگر کار چاپ را از يک رسانه قابل حمل نظير يک درايو Zip يا USB و يا يک ديسک CD يا DVD انجام مي دهيد ، فايلهاي مورد نظرتان را بر روي ديسک سخت کامپيوتر کپي نمائيد . مطمئن شويد که فضاي آزاد کافي ( 3 تا 5 برابر اندازه فايل موردنظر) را بر روي درايو ديسک سخت خود براي Spool سند مورد نظر توسط ويندوز (پردازش کار چاپ بر روي ديسک سخت) در اختيار داريد و سپس مجدداً براي چاپ سند تلاش کنيد .

اگر ارتباط چاپگر شما از طريق يک کانکتور ويژه نظير يک هاب USB برقرار مي شود ، کابل چاپگر را از آن جدا نموده و مستقيماً به کامپيوترتان متصل کنيد . اگر مشکل با اين راه حل برطرف گرديد . احتمالاً بايد هاب خود را تعويض نمائيد و يا اينکه چاپگر شما نمي تواند از طريق يک هاب به کار خود ادامه دهد .

-----

چاپ يک صفحه آزمايشي

از منوي Start ، گزينه Printers And Faxes را انتخاب کنيد . بر روي آيکن چاپگر خود دوبار کليک نمائيد . در پنجره اي که ظاهر مي شود (پنجره print queue) . سند مورد نظر خود را پيدا کنيد . بررسي کنيد آيا يک کار چاپ پيش از سندي که مي خواهيد چاپ نمائيد قرارگرفته است يا خير . اگر اينطور است ، گزينه Cancel All Documents را از منوي Printer انتخاب کرده و مجدداً براي چاپ سند مورد نظر خود تلاش نمائيد . اگر هيچ کار چاپي پيش از پيش از سند مورد نظر شما قرار ندارد ، ستون Status کار چاپ خود را بررسي نمائيد . اگر اين ستون بصورت Paused مشخص شده است ، بر روي کار چاپ خود کليک کرده و سپس از منوي Document گزينه Resume را انتخاب نمائيد .

اگر سند خود را در فهرست print queue مشاهده نمي کنيد ، آن را مجدداً چاپ نمائيد . تغيير چراغهاي وضعيت چاپگر خود (معمولاً بصورت چشمک زن) و يا نمايش پيامهائي توسط آن را بررسي نمائيد . اگر تغييري در چراغهاي وضعيت چاپگر خود و يا نمايشگر پيامهاي آن مشاهده کرديد ، بطور کلي مي توانيد نتيجه بگيريد که ويندوز با چاپگر ارتباط برقرار مي نمايد .

اگر وقتي براي چاپ يک سند يا عکس تلاش مي کنيد ويندوز يک پيام خطا (غير از بالون استاندارد This Document Failed To Print) را نمايش مي دهد ، متن پيام را يادداشت نموده و به بخش پيامهاي خطاي همين مقاله مراجعه کنيد . اگر همين پيام خطائي ظاهر نشده و در عين حال سند مورد نظر شما نيز چاپ نمي گردد ، يکبار ديگر ستون Status را در پنجره print queue بررسي کنيد . اگر اين ستون براي کار چاپ مورد نظر شما خالي است و يا بصورت Spooling يا Printing علامتگذاري شده ، احتمالاً فايل مورد نظر شما بسيار پيچيده است و براي پردازش به زمان بيشتري نياز دارد . بنابراين ، بهتر است پيش از لغو کار چاپ خود چند دقيقه منتظر بمانيد .

اگر ستون Status کار چاپ شما بصورت Error printing مشخص شده ، چاپ سند شما با شکست مواجه شده است . کار چاپ مورد نظر را در پنجره print queue انتخاب کرده و سپس گزينه Cancel را از منوي Document انتخاب نمائيد. براي آشنائي با مشکلاتي که توسط چراغها و يا پيامهاي چاپگر به شما اعلام شده اند (نظير گير کردن کاغذ ، اتمام کاغذ ، کمبود جوهر و يا هر مشکل مبتني بر چاپگر) و همچنين شيوه هاي برطرف نمودن آنها ، به مستندات چاپگر خود مراجعه کنيد .

اگر هيچ پيام خطا و يا تغييري در چراغهاي وضعيت چاپگر شما ديده نشده و در عين حال سند مورد نظر نيز چاپ نمي شود ، کار چاپ را لغو نموده ، بر روي آيکن چاپگر خود کليک راست کرده و سپس گزينه Properties را انتخاب نمائيد . در برگه General بر روي گزينه Print Test Page کليک کنيد . صفحات آزمايشي چاپ (Test Pages) توانائي چاپگر براي بازسازي متون گرافيکهاي ابتدائي را بررسي نموده و اطلاعاتي را درباره درايور چاپگر (برنامه اي که بعنوان يک مترجم مابين چاپگر و PC شما عمل مي کند) فراهم مي نمايند .