تعمیرات مادربورد

براي آنکه بتوان ايرادات يک مادربرد را برطرف کنيم نياز داريم اطلاعات فني خوبي درباره هر يک از قطعات کامپيوتر داشته باشيم. در واقع يادگيري تعميرات مادربورد بخشي از آموزش تعميرات کامپيوتر محسوب مي شود. يک تعمير کار مين برد مي بايست بداند که قطعاتي که مرتبط به اين برد است با چه ظريفتي مي تواند روي مادربرد مونتاژ شود. بسياري از ايراداتي که براي مادربردهاي دستگاه به وجود مي آيد در اثر مونتاژ اشتباه کامپيوتر است. قطعاتي مانند رم ، پردازنده" CPU" ، منبع تغذيه" Power"، هارد ديسک و کارت گرافيک اگر همسان با مادربرد نباشد مي تواند ايراداتي را براي آن به وجود بياورد. با توجه به اينکه اين موارد را بدانيم راحت تر مي توانيم ايراد را پيدا کنيم و مادربرد را تعمير کنيم و اجازه به تکرار اين اشکال را ندهيم. آموزش تعميرات بردهاي الکترونيکي

پورت هاي ورودي هر مادربرد مثل درگاه رم "RAM" و درگاه کارت گرافيک "VGA" و سوکت پردازنده "CPU" داراي ظرفيت و اندازه هاي مشخص مي باشد. ناهمگوني اين حجم ها باعث کارايي ظريف سيستم مي شود. خيلي از کساني که سيستم اسمبل مي کنند بايد به اين را بدانند که به طور مثال اگر از دو تا رم استفاده مي کنند هر دو داراي مشخصه باس يکي باشند و اين با سي پي يو يکسان باشد. توانايي سيستم اگر يکي از اين موارد پايين تر و ديگري بالاتر باشد روي عملکرد دستگاه تاثيرگذار مي باشد و کارايي سيستم را کم و مختل مي کند. نکته مهم تر خنک نگه داشتن مادربرد و درون کيس مي باشد که اصولا مورد توجه کمتري قرار مي گيرد. خيلي از مادربردها داراي هيت سينگهاي خنک کننده است و برخي داراي فن مي باشند. روي پردازنده هم فن بزرگي متصل ميشود که درون همه دستگاه ها و حتي لپ تاپ ها مشاهده مي شود. اگر اين فن ها به درستي کار نکنند و سيستم خنک نشود اشکالاتي را براي آن بوجود مي آورند. گاهي فن در اثر گرد و غبار فراوان کند مي چرخد و گاهي فاصله بين هيت سينگ فن و پردازنده ها باعث عملکرد غلط آن مي شود.

در آموزش تعمير مادربرد براي اين که پي به ايراد ببريم ابتدا اشکالات ظاهري را بررسي خواهيم کرد. اين ايرادات در اثر عملکرد غلط حافظه رم و پاور نيز به وجود مي آيد. پاور يا منبع تغذيه دائم به برق متصل است که نوسانات ولتاژ تاثير بسزايي روي آن ميگذارد. اين نوسانات اگر توسط پاور دستگاه گرفته نشود به مادربرد آسيب خواهد رساند. بخش تغذيه مادربورد بيشترين آسيب را در اين مرحله مي بيند که بيشتر به آن مي پردازيم. نياز است قبل از اينکه بررسي کنيم که مادربرد آسيب ديده است قطعاتي که در ارتباط با آن هست رو بررسي کنيم تا بتوان سريع تر عيب يابي کرد. کارت گرافيک نيز در اين مسئله دخالت مستقيم دارد. مادربرد کامپيوتر، مادربرد سرور و مادربرد لپ تاپ تقريبا از لحاظ ساختار شبيه به هم مي باشد. لذا هر يک از کساني که در دوره هاي آموزشي هر کدام -مثلا دوره آموزش تعميرات لپ تاپ-شرکت کرده اند، مي توانند با تسلط بيشتري نسبت به تعمير ساير انواع مادربردهاي نام برده اقدام کنند. مادربرد لپ تاب چند لايه است و خيلي از قطعات آن در زير بورد ديده مي شود. بعد از اينکه رم ، سي پي يو ، پاور و کارت گرافيک را بررسي کرديم و متوجه شديم که اشکال از مين برد است مي تواني به عيب يابي آن پرداخت. توجه داشته باشيد که اين قطعات را مي توان به صورت تکي تست و تاييد کرد.

تعميرات مادربورد

از برخي از صدا هايي که مادربرد هنگام تصوير ندادن ميزند مي توانيم نتايجي را درمورد اينکه کدام قطعه متصل به آن خراب است پي ببريم. بوق ممتد کشيده، بوق کوتاه و يکسره، بوق مقطع بلند نيز مي تواند اعلام خطر براي خرابي کارت گرافيک، پردازنده و حافظه باشد. در آموزش تعميرات مين بورد بايد به نکات اصولي براي عيب يابي توجه کنيم؛ چون خيلي از نکات اصلي راه کار تعمير آن خواهد شد. تست رم با رم بدون مشکل ديگر و تست پردازنده با پردازنده سالم ديگر که از قبل داشتيم و روي سيستم ديگري کار ميکرده از مواردي است که اگر توجه نشود ممکن است تعمير مادربرد را اذيت کننده کند. روي مادربرد قطعات الکترونيکي زيادي متصل است که اين المانها معمولا روي مادربردهاي سرور و نوت بوک به يک شکل هستند. بنابراين شناخت قطعات الکترونيکي روي مادربرد و نحوه تست آنها از اصول اصلي در تعمير مادربورد دستگاه است. آموزش اين که اين قطعات را چگونه بشناسيم، چگونه از روي مين برد جدا کنيم و تست کنيم جزء موارد اوليه در پيدا کردن عيب است. ابزارها نيز در تعمير يک مين برد با تعميرات لپ تاپ يکي است. هويه، هواي گرم، اشتاينر، دستگاه آي آر، لوپ ، قلع کش، پنس ، مولتيمتر و غيره براي برداشتن، تست و اندازه گيري در تعميرات مادربرد استفاده مي شوند.

در آموزش تعميرات مادربورد برسي تفاوت هاي ظاهري المانهاي الکترونيکي مابين پي سي (کامپيوتر) و لپ تاپ از جمله مواردي است که وقتي شما بتوانيد مادربرد کامپيوتر را عيب يابي و تعمير کنيد ميتوانيد مادربرد لپ تاپ را براحتي مسيريابي و تعمير کنيد. البته قلقها و نکاتي در تعمير هر يک از برندها و مارک هاي مختلف دستگاه ها نيز وجود دارد. بعد از شناخت، تست و تعويض قطعات الکترونيکي مادربرد بلوک دياگرام آن براي ارتباط اين قطعات روي مدار مهم است. بلوک دياگرام مي تواند اطلاعات مفيدي درباره اينکه اين قطعات به چه صورت مرتبطتند کمک کند. مادربورد داراي آي سي هاي مختلف، چيپ شمالي، چيپ جنوبي، بايوس و قطعات اس ام دي است.

چيپست ها کار اصلي را روي مين بورد انجام مي دهند. يعني مانند سي پي يو عمل مي کنند و وظيفه کنترل کلي مادربرد را خواهد داشت. پيچيدگي اين قطعه روي برد و عملکرد آن باعث کارايي دستگاه خواهد شد. مدار تغذيه در کنار ورودي سوکت پاور روي مين برد مي باشد. هر مادربرد بنا بر اينکه چه اشکالي دارد روش تعمير متفاوتي را داراست. بطور مثال مين بوردي که روشن مي شود ولي تصوير ندارد روش تعميرش با مين بوردي که اصلا فن دستگاه نمي چرخد و تصوير نيز نمي دهد متفاوت است. اين مسئله بر ميگردد به مرحله اي که بدانيم چرا اين اتفاق براي مادربرد افتاده است. اگر مادربرد داغ کند و تصوير ندهد با اينکه برق پاور نوسان اينجاد کند نيز براي تعميرات مورد اهميت است. هميشه اطلاعات اوليه براي تعمير را از کاربري که با سيستم کار ميکرده داشته باشيم تا بهترين نتيجه را در عيب يابي و تعمير داشته باشيم.