پردازنده های چهار هسته ایی Intel

آموزش تعمیرات کامپیوتر-از هنگامی كه پردازنده‌های سری Core 2 Duo موفقیت قابل‌توجهی را به دست آوردند، ‌شركت اینتل به فكر افتاد تا با استفاده از قابلیت‌های این سری از پردازنده‌ها، اولین محصول چهار هسته‌ی خود را بسازد. پردازنده Intel Q6600 از این نوع است:

مشخصات فنی‌

- فركانس كاری و میزان حافظه پنهان L2: گیگاهرتز 4/2 - 8 مگابیت
- فركانس مسیر FSB و فناوری ساخت: 266 مگاهرتز (QDR) - و 65 نانومتر
- نوع هسته و حداكثر درجه حرارت كاری: Kentsfield - و 62.2 درجه
- ولتاژ كاری و حداكثر توان مصرفی: 37/1 ولت - 105 وات
- فناوری پردازنده: NX-Bit - EMT46T - SSE3-SSE - VT

چند مدت پیش بود كه این شركت اولین سری از پردازنده چهار هسته‌ی خود را با تعبیه دو واحد پردازش Core 2 Duo به بازار عرضه كرد. البته با آن كه این پردازنده‌ها مجهز به چهار واحد پردازش بودند، اما بسیاری از كارشناسان این نوع پردازنده‌ها را به‌عنوان یك محصول چهار هسته‌ایی واقعی قبول نداشتند.

چون اینتل به علت محدودیت فناوری ساخت مجبور شده بود كه هر كدام از دو واحد پردازش را روی یك سطح مجزی سیلیكون كار كند و به وسیله مسیر FSB با فركانس 1333 مگاهرتز این دو واحد پردازش را با یكدیگر ارتباط دهد كه این موضوع باعث كاهش كارایی این نوع پردازنده نسبت به رقبای دوهسته‌ی خود در مقایسه‌های مختلف می‌شود.

از طرفی تفاوت قیمت زیاد این پردازنده‌ها با سری دوهسته‌ای خود باعث شد كه كاربران تمایل چندانی به خرید این پردازنده نشان ندهند. اما چند مدتی است كه اینتل دلش به حال دوستداران پردازنده‌های چهار هسته‌ای سوخته (البته بیشتر به حال خودش) و این محصولات را ارزان كرده است تا افراد بیشتر به سمت این سری از محصولات روی آورند. یكی از محصولات خانواده چهار هسته ا‌ی‌ها كه كاهش قیمت بیش از دیگران در فروش آن تاثیر داشت، پردازنده چهار هسته ا‌ی Q6600 است.

Q6600 مجهز به چهار واحد پردازش 4/2 گیگاهرتزی و هشت مگابیت حافظه L2 است. (هر دو واحد پردازش مجهز به چهار مگابیت است) مسیر FSB در این پردازنده در فركانس كاری 1066 مگاهرتز و فركانس مرجع 266 مگاهرتز فعالیت می‌كند (این مقدار در پردازنده‌های جدید اینتل 1333 و 333 مگاهرتز است) كه این ویژگی كمك به‌سزایی به پردازنده در پردازش‌های پیچیده می‌كند.

Q6600 بر اساس فناوری 65‌نانومتر ساخته می‌شود و توانایی تحمل 2/62 درجه سانتیگراد را دارد. در این پردازنده ولتاژ هسته پردازنده، 2/0 ولت نسبت به سری Core 2 Duo افزیش یافته است. اما با این وجود حداكثر توان مصرفی آن از 105 وات در حداكثر فشار كاری تجاوز نمی‌كند.

محصول چهار هسته‌ی شركت اینتل از تمام فناوری‌های جدید این شركت مانند SSE3 ،VT ، EM64T و‌... پشتیبانی می‌كند كه این ویژگی‌ها باعث افزیش كاریی آن در كاربردهای مختلف می‌شود. در مجموع اگر به دنبال یك پردازنده مناسب برای پردازش تصویر ویدیویی و گرافیكی می‌گردید و پول كافی هم دارید Q6600 یك انتخاب مناسب بری شما است.
منبع: میکرو رایانه