یك اسكنر چگونه كار می‌كند؟

اسكنرها چشمان كامپيوترشخصي شما هستند. آنها به PC اين اجازه را مي‌دهند كه يك نقاشي و يا عكس را به كدي تبديل كند كه برنامه‌هاي گرافيكي و يا نشر روميزي از آن براي نمايش تصوير بر روي صفحه نمايش استفاده كنند، تا بتوانند دوباره تصوير را به كمك يك چاپگر گرافيكي ايجاد نمايند و يا اين كه يك اسكنر به كمك نرم‌افزار نوري كه براي شناسايي كاراكتر به كار مي‌رود به شما اين امكان را مي‌دهد كه يك نوعِ چاپي را به متن قابل ويرايش تبديل كنيد. تفاوتي كه سه نوع اصلي اسكنرها با هم دارند اساسا" در نحوه? حركت كاغذِ مصوّر با هِدِ(شاخك) پويش (كه كارش خواندن تصوير است) مي‌باشد.آموزش تعمير ماشينهاي اداري

در اسكنر تغذيه‌اي، غلتك‌هاي مكانيكي كاغذ را بر روي هد پويش مي‌كشند. در اسكنر مسطح، كاغذ پشت يك پنجره شيشه‌اي ثابت است در حالي كه هِد اسكنر از روي كاغذ عبور مي‌كند درست شبيه كاري كه دستگاه فتوكپي انجام مي‌دهد. كار اسكنر دستي بر اين اساس است كه دستِ كاربر، هِد پويش را حركت مي‌دهد. هر كدام از اين اسكنرها مزايا و معايب (مخصوص به) خودش را داراست. در اسكنرهاي مسطح نياز به يك سري آينه است كه تصوير را نگه داشته تا هِد متحرك آن را جستجو (پويش) نمايد. اين هِد بر روي لنزهايي كه تصوير را به يك سري حس كننده مي‌رسانند، متمركز شده است. از آنجايي كه هيچ آينه‌اي دقيق نيست، هر بار كه تصوير منعكس مي‌شود، كيفيتش تغيير مي‌كند. اما از مزاياي يك اسكنر مسطح اين است كه به كمك آن مي‌توان صفحات بزرگ و يا اسنادي مانند كتاب كه صفحات آن زياد است را اسكن كرد.

در اسكنر تغذيه‌اي تصاوير بوجود آمده دقيق‌ترند اما شما تنها صفحاتي را كه منفرد و در اندازه‌هاي معمولي هستند مي‌توانيد اسكن كنيد. اسكنر دستي حد وسط (دواسكنر قبلي) است. اين اسكنر مي‌تواند صفحات كتاب را پويش كند اما اغلب پهناي هِد آن كمتر از هِد اسكنرهاي مسطح و يا تغذيه‌اي است. بيشتر نرم‌افزارهاي اسكنرهاي دستي به طور خودكار دو نصف صفحه را با هم يكي كرده و به صورت يك تصوير، اسكن مي‌كنند.

اسكنر دستي، كه كارش بستگي به ثابت بودن دست شما دارد تا با دقت تصويري را پويش كند، معمولا" ارزانتر است زيرا به مكانيسم خاصي براي حركت دادن هِد پويش و يا كاغذ نياز ندارد. كارآيي يك اسكنر بستگي به توانايي آن در تبديل دامنه گسترده‌اي از سطوح ولتاژ پيوسته به مقادير رقمي دارد. بعضي از اسكنرها فقط مي‌توانند رنگ‌هاي سياه وسفيد راشناسايي كنند كه از اين اسكنرها براي پويش متن و يا آثار خطي استفاده مي‌شود. انواع دقيق‌تر مي‌‌توانند سايه خاكستري رنگ را هم شناسايي كنند. اسكنرهاي رنگي براي تشخيص رنگ‌هاي موجود در نور منعكس شده از فيلترهاي رنگ قرمز، آبي و سبز استفاده مي‌كنند.
منبع: افتابير