چند نکته ساده برای حفظ سلامت باتری

همانطور که پيداست امروزه يکي از دغدغه هاي انسان ها، نداشتن يا خالي شدن شارژ باتري تلفن همراه، تبلت و يا لپ تاپشان مي باشد که اين مشکل با همراه داشتن يک باتري يدک يا انواع پاور بانک هاي متنوع در بازار و يا همراه داشتن شارژر قابل حل مي باشد. آموزش تعميرات موبايل
ولي اين راه حل ها مشکلاتي به همراه خواهد داشت که در ادامه به آن مي پردازيم:

مشکلات:
باتري يدک: علاوه بر حمل و نقل يک شي اضافي، شما هيچگاه نخواهيد توانست باتري به کيفيت باتري داخل جعبه ديوايس خود پيدا کنيد و در اکثر دستگاه ها باطري غير قابل تعويض است.
پاور بانک: هزينه بالاي آن براي آن دسته از محصولاتي که تا 5 دفعه مي توانند دستگاهشان را شارژ کنند و حمل و نقل مشکل
شارژر: غير از محل کار و يا منزل آيا مي توانيد جايي را پيدا کنيد که حداقل براي مدت 30 دقيقه منتظر بمانيد و همزمان پريز برق هم موجود باشد؟ پس فکر اين يکي رو هم از سر خود بيرون کنيد.

چند نکته ساده براي حفظ سلامت باتري
و اما راه حل اين مشکل:
احتمالا تا به حال با اين جمله موقع خريد ديوايس هاي الکترونيکي از طرف فروشنده رو به رو شده باشيد که باتري رو استفاده کنيد تا کامل تمام شود بعد براي اولين بار تا ساعات طولاني اجازه دهيد تا در شارژ بماند. بله اين جمله درست بود!!! درست شنيده ايد، اين مسئله که هنوز هم هنگام فروش سخت افزار از طرف فروشنگان مطرح مي شود، تا حدودي درست است و دليل آن هم اي است که تا چند سال پيش دستگاه ها حتي وقتي به شارژ 100 درصد مي رسيدند باز هم ولتاژ شارژ رو به باطري مي رساندند اما امروزه وقتي شارژ باطري به %100 رسيد به صورت هوشمند شارژر قطع خواهد شد و در نتيجه گذاشتن شارژر بيش از حد تفاوتي در شارژ باتري نخواهد گذاشت، براي امتحان کافيست موقع %100 شدن شارژ ، شارژر را لمس کنيد و متوجه خواهيد شد که شارژر گرم نيست و اين به معناي اين است که عمل شارژ متوقف شده است.

چند نکته ساده براي حفظ سلامت باتري
وقتي که باتري پر شد دستگاه به طور اتومات انرژي مورد نياز خود را از شارژر خواهد گرفت به همين منظور است وقتي دستگاه در شارژر است به هيچ عنوان درصد باطري پايين نمي آيد.

در باطري هاي مدل هاي گذشته معمولا بهتر بود اجازه دهيد شارژ کامل تمام شود و دوباره پر شود اما در باتري هاي امروزي که غالبا از جنس Li-ion (ليتيوم يون) است بهتر است:
1- نگذاريد شارژ دستگاه پايين تر از %40 بياد
2- هميشه در جاي خنک باشد، گرما دشمن اصلي باتري است.
3- در هنگاه شارژ از دستگاه استفاده سنگين نکنيد.


انجام اين موارد باعث ماندگاري شارژ نخواهد شد بلکه باعث دير تر مستهلک شدن باتري ( بيشتر شدن تعداد چرخه ي شارژ يا همان سيکل) خواهد شد.