پاسخ به ۱۰ سوال برای خرید گوشی اندرویدی

در اين مقاله قصد داريم به ?? سوال رايج درباره اندرويد و نکاتي در مورد آموزش تعميرات موبايل را پاسخ دهيم. اين ?? مورد، از جمله موضوعاتي هستند که افراد خريدار گوشي‌هاي اين پلتفرم ممکن است قبل از خريد، به‌دنبال پاسخ واضح و مشخصي براي آن‌ها باشند. تلاش کرديم پاسخ سوالات، تا جاي ممکن مختصر و مفيد باشند.

آيا اندرويد زبان فارسي را پشتيباني مي‌کند؟
بله! اندرويد از نسخه ?.? زبان فارسي را بدون مشکل نمايش مي‌دهد و از نسخه ?.?، منوي فارسي نيز به‌صورت پيش‌فرض به همه گوشي‌هاي اندرويدي (همه برندها و مدل‌هاي جهاني) اضافه شده است. نسخه‌هاي پايين‌تر اندرويد (?.? و بالاتر) نيز در صورتي که با گارانتي‌هاي رسمي وارد کشور شده باشند، از زبان فارسي پشتيباني مي‌کنند.

آيا اندرويد کيبورد فارسي دارد؟
بله! نسخه ?.? اندرويد يکي از بهترين و کامل‌ترين کيبوردهاي فارسي را بين پلتفرم‌هاي موبايل در اختيار دارد که حتي برخي کاراکترهاي خاص (مانند کاراکتر نيم‌فاصله) نيز در آن لحاظ شده است. ساير نسخه‌هاي اندرويد نيز در صورتي که داراي رام فارسي باشند، به‌صورت پيش‌فرض از کيبورد فارسي پشتيباني مي‌کنند.

همچنين در صورت عدم وجود کيبورد فارسي در گوشي خود، مي‌توانيد از کيبوردهاي رايگان ديگري مانند Go Keyboard و Multiling Keyboard استفاده نماييد.

آيا مي‌توانم مستقيما از فروشگاه گوگل برنامه دريافت کنم؟

مستقيما نه، اما غير مستقيم چرا! در واقع فروشگاه اپليکيشن‌هاي اندرويدي گوگل که با نام گوگل پلي شناخته مي‌شود، به‌دليل سياست‌هاي کشور آمريکا براي کاربران ايراني تحريم است. بنابر اين براي دانلود برنامه از آن، بايد علاوه بر تغيير آي‌پي اينترنتي خود، کد سيم‌کارت‌تان را نيز تغيير دهيد. براي تغيير کد سيم‌کارت هم نياز به اين داريد تا گوشي‌تان اصطلاحا Root شده باشد.

روش ديگر اين است که با رفتن به حالت Airplan Mode و تغيير آي‌پي اينترنتي، وارد گوگل پلي شويد. اين موضوع آن‌قدرها هم کار سختي نيست!

البته در نظر داشته باشيد که اين شيوه‌ها براي دانلود از روي گوشي شما هستند. روش‌هاي مختلف ديگري براي دانلود از گوگل پلي روي نسخه وب آن نيز وجود دارد.

آيا هنگام خريد يک گوشي اندرويدي بايد پول اضافه‌تري بابت فعال‌سازي دستگاهم به فروشنده بدهم؟

ابدا! برخي فروشنده‌هاي ايراني بازار موبايل اصولا شيوه‌هاي خاصي را براي درآمد افزون بر فروش گوشي در سر دارند. لازم نيست هزينه اضافه‌اي را بابت فعال‌سازي و يا اصطلاحاتي از اين دست به کسي بدهيد. گوشي را که خريديد، با خيال راحت به خانه برويد و از امکانات آن استفاده کنيد.

اصطلاح Root به چه معني است؟ آيا حتما بايد گوشي خود را Root کنم؟

به‌طور ساده، اصطلاح Root که براي گوشي‌هاي اندرويدي به کار مي‌ورد، باعث مي‌شود به هسته سيستم‌عامل دسترسي داشته باشيد و برخي برنامه‌هاي خاص را که نياز به دسترسي‌هاي اضافه‌تري دارند (مانند برنامه‌هاي تغيير کد سيم‌کارت گوشي براي ورود به فروشگاه گوگل پلي) را روي دستگاه خود نصب کنيد.
اگر يک کاربر در سطح معمول هستيد، نيازي به روت کردن گوشي خود نداريد. اين موضوع فقط يک گزينه اضافه است که در اختيار خواهيد داشت. اندرويد برخلاف سيستم‌هاي عاملي مانند iOS، پلتفرم بازي است که اجازه تغييرات گسترده‌اي را به شما مي‌دهد.

بهترين گوشي‌هاي اندرويدي مربوط به کدام شرکت است؟
هر شرکتي، دستگاه خود را همراه با مشخصات ويژه‌اي توليد مي‌کند. در ايران، برندهاي سوني، سامسونگ و HTC به‌عنوان معروف‌ترين شرکت‌هاي فعال در زمينه توليد گوشي‌هاي اندرويدي شناخته مي‌شوند. در واقع انتخاب يک گوشي، به سليقه، بودجه و نياز شما از امکاناتي که مد نظرتان است بستگي دارد.
اما به‌صورت کلي، دستگاه‌هايي که با برند نکسوس توليد مي‌شوند، به‌عنوان دستگاه‌هاي اصلي گوگل با پلتفرم اندرويد روانه بازار مي‌گردند که مهم‌ترين ويژگي آن‌ها، پشتباني نرم‌افزاري مستقيم گوگل از آن‌ها است.

آيا تعداد برنامه‌هاي اندرويد کم است؟
نه! در حال حاضر بيش از ???.??? برنامه در فروشگاه گوگل پلي وجود دارد که اگر نيمي از آن‌ها را هم به‌عنوان برنامه‌هاي کم کيفيت در نظر بگيريم، باز هم تعداد زيادي اپليکيشن ايده‌آل وجود دارد که بتوانيد از آن‌ها استفاده نماييد.

نسخه‌هاي اندرويد باهم چه فرقي دارند؟
شايد بهترين پاسخ براي اين سوال، مطالعه اين صفحه از ويکي‌پدياي فارسي باشد. گوگل در هر بروز رساني، ويژگي‌هاي مختلفي را به سيستم‌عامل اندرويد اضافه نموده است و در حال حاضر، آخرين نسخه عرضه شده آن، يعني نسخه ?.?.? داراي بهبودهاي فراواني از نظر عملکرد و امکانات است. درباره اندرويد ?.? مي‌توانيد توضيحاتي را در اين گزارش وبلاگينا مطالعه کنيد.

آيا اندرويد امنيت پاييني دارد؟
هر سيستم‌عاملي، در صورتي که خودتان در استفاده از امکانات و ويژگي‌هاي آن سهل‌انگاري کنيد، ممکن است شما را به دردسر بياندازد. بر اساس برخي مطالعات انجام شده روي نسخه Jelly Bean اندرويد، اين سيستم‌عامل از امنيت بسيار بالايي برخوردار است.
از طرفي، با توجه به اپليکيشن‌هايي که روي دستگاه خود نصب مي‌کنيد و عدم نصب برنامه‌هاي غير معروف و يا مشکوک مي‌توانيد تا جاي ممکن امنيت موبايل خود را بالاتر ببريد. به هر حال، نصب آنتي‌ويروس‌ها هم گزينه ديگري است که تا ميزان زيادي مي‌تواند خيال‌تان را از اين بابت راحت کند.

من امروز يک گوشي اندرويدي خريدم. حالا چه کار کنم؟
به شما تبريک مي‌گوييم! اگر دنبال برنامه‌هاي اندرويدي مي‌گرديد، مي‌توانيد با يک جستجوي ساده در اينترنت، شيوه استفاده از گوگل پلي را ياد بگيريد. اگر حوصله اين کار را نداريد، بازار را نصب کنيد و از هزاران برنامه‌اي که امکان استفاده از آن‌ها روي دستگاه خود را داريد لذت ببريد.
همچنين براي بروز رساني نسخه سيستم‌عامل دستگاه خود، بسته به شرکت سازنده آن، بايد منتظر عرضه بروز رساني باشيد. سايت‌هاي فناوري مختلفي هنگام عرضه بروز رساني‌هاي جديد گوشي‌ها، آن‌ها را به‌اطلاع کاربران‌شان مي‌رسانند. با رفتن به بخش تنظيمات گوشي، از قسمت About Phone و انتخاب گزينه Software Update نيز مي‌توانيد وجود بروز رساني براي دستگاه‌تان را بررسي نماييد.