پرینتر جوهر افشان و پرینتر لیزر رنگی

آموزش تعميرات پرينتر- پرينترهاي جوهر افشان با پاشيدن نقاط کوچک جوهر در يک ورق کاغذ کار مي کنند. که باعث بوجود آمدن تصاوير رنگي يا سياه و سفيد و در بعضي مواقع عکاس هايي با کيفيت مي شود. هر چند پرينترهاي جوهر پاش با خطوط تيز ممکن است مشکل داشته باشند بنابراين متني که با آن چاپ مي شود ممکن است آن دقت لازم را نداشته باشد که بستگي به سرعت پرينت هم دارد.

اکثر پرينتر هاي معمول جوهر افشان سه رنگ دارند که براي ساختن رنگهاي مختلف از آنها استفاده مي شود. و در بعضي از پرينتر ها براي ساختن رنگ سياه هم از همين سه رنگ استفاده مي شود که باعث مصرف زياد جوهر مي شود و علاوه بر آن رنگ سياهي که به اين صورت توليد مي شود يا به آبي و يا به سبز تمايل دارد که براي پرينت گرفتن از يک متن ايده آل نيست. براي اينکه در يک پرينتر جوهر افشان رنگ سياه را بدرستي داشته باشيد احتياج به پرينتري داريد که يک کارتريج مجزا براي رنگ سياه داشته باشد. که در اين حالت حداقل دو کارتريج بايد وجود داشته باشد. يکي براي سه رنگ اصلي ( آبي - قرمز - سبز ) و يکي براي سياه که به CMYK معروف است. بهترين ساختار براي يک پرينتر جوهر افشان کارتريجهاي مجزا براي هر رنگ است که در صورت لزوم فقط کارتريجي را که رنگ آن تمام شده عوض مي کنيد.

يک عکس خوب بوسيله يک پرينتر CMYK چاپ مي شود و براي عکسهاي با کيفيت حرفه اي به يک پرينتر شش رنگ احتياج داريدکه يک آبي روشن و يک قرمز روشن علاوه بر رنگهاي ذکر شده دارد. اين نوع پرينتر براي براي چاپ عکس بسيار عالي بوده ولي براي پرينت گرفتن از يک متن ضعيف عمل مي کند. بخاطر داشته باشيد که هر چند پرينتر هاي جوهر افشان کيفيت بالا عکس هاي با کيفيتي را مي توانند چاپ کنند اما مصرف جوهر آنها هم بالاست بنابراين يکي از فاکتورهاي مهم مصرف جوهر آنهاست که بر قيمت عکس چاپ شده تاثير دارد.

اما پرينتر هاي جوهر افشان بهترين پرينتر هاي موجود نيستند سرعت آنها 2 تا 3 صفحه در دقيقه براي پرينت متن است و براي چاپ هر صفحه گرافيک و عکس 2 تا 3 دقيقه زمان احتياج دارد. طبيعتاً قيمت اين پرينتر ها با افزايش سرعت پرينتر افزايش پيدا مي کند به هر حال پرينتر هاي جوهر افشان از نظر قيمت با بودجه بسياري از افراد سازگار است. البته همه پرينتر هاي جوهر افشان ارزان نيستند و پرينتر جوهر افشان با قيمت 1500 دلار هم در بازار يافت مي شود.

يک انتخاب گرانتر براي پرينت رنگي پرينتر ليزر است که از تونر CMYK براي خلق تصوير استفاده مي کند. اين پرينترها تصاوير گرافيکي و عکسهاي با کيفيت فوق العاده عالي چاپ مي کنند. به همان خوبي که خطوط تيز متن را پرينت مي گيرند. سرعت آنها هم قابل توجه است 6 تا8 صفحه در يک دقيقه براي يک متن و يک صفحه در دقيقه براي براي براي پرينت از از تصاوير گرافيکي و عکس ها. ولي يک پرينتر ليزر رنگي بسيار گران است. به طوريکه ارزان ترين پرينتر ليزري از گرانترين پرينتر جوهر افشان هم گرانتر است. البته در يک پرينتر ليزر رنگي هزينه چاپ هر برگ ارزان تر از پرينتر جوهرافشان است. و اگر قرار است تعداد زيادي پرينت رنگي داشته باشيد بايد در خريد پرينتر همه اين نکات را در نظر بگيريد.