پردازشگرهای انواع تبلت

در این بخش از آموزش تعمیرات تبلت می‌خواهیم به معرفی انواع پردازشگرهای تبلت‌ و نقد و بررسی آنها بپردازیم. یکی از مهمترین عواملی که باید در هنگام خرید و یا تعمیر تبلت به آن توجه نمود، پردازنده یا CPU است که نقش اساسی را در تعیین سرعت تبلت، پردازش و آماده‌سازی اطلاعات ایفا می‌کند؛ بنابراین نوع پردازشگر یا CPU یکی از عواملی مهمی است که در تعیین قیمت تبلت نقش دارد. خرید تبلت با پردازنده قوی باید برای آن هزینه زیادی پرداخت شود که ممکن است اینچنین پردازنده‌ای مود نیازمان نباشد. بدین جهت در هنگام خرید و یا آموزش تعمیرات تبلت باید اطلاعات کافی در مورد پردازنده‌های تبلت را در اختیار داشته باشیم.
به طور کلی پردازشگرهای تبلت‌ها به دو نوع پردازشگرهای ARM با معماری RISC و پردازشگرهای X86 با معماری CISC تقسیم می‌شوند. در پردازنده‌های ARM که دارای طراحی RISC هستند نسبت به معماری CISC از دستورالعمل‌های کوتاه و ساده استفاده شده، بنابراین دارای تعداد ترانزیستورهای کمتری هستند و در نتیجه توان کمتری مصرف شده و سرعت خوبی در تبلتهای اندرویدی دارند. البته سرعت و قدرت پردازنده بستگی به قطعات سخت‌افزاری دیگر و نیز نوع سیستم عامل به کار رفته دارد. پردازنده‌های ARM دارای انواع مختلفی هستند که رایج‌ترین آنها خانواده Cortex-A می‌باشد. این نوع پردازنده‌ها با سری A دارای کاربرد وسیعی بوده و در دستگاه‌های مختلف مانند تبلت‌ها، تلویزیون‌ها، گوشیها و ساعت‌های هوشمند به کار می‌رود. بعد ازحرف A معمولا عددی قرار می‌گیرد که هر چقدر این عدد بیشتر باشد پردازنده جدیدتر است و عملکرد بهتری دارد مانند Cortex-A9 یا Cortex-A15. سری A پردازنده‌های ARM دارای مصرف پایین و بازده انرژی مناسب هستند.
تعمیر تبلت

در پردازنده‌های X86 به دلیل استفاده از معماری CISC از دستورات پیچیده‌ای استفاده بنابراین دارای تعداد ترانزیستورهای بالاتر و در نتیجه توان و گرمای بیشتر مصرف می‌شود. از این نوع پردازنده‌ها می‌توان در تبلتهای ویندوزی، لپ‌تاپها و کامپیوترهای رومیزی استفاده کرد. بنابراین اکثر تبلت‌هایی که دارای پردازنده X86 هستند، سیستم عامل ویندوز 8 در آنها نصب می‌شود. شرکتهای اینتل و AMD دو شرکت مهمی هستند که از معماری X86 پشتیبانی می‌کنند.
منبع: پیشتاز الکترونیک