دستورات مخفی برای مدیریت گجت ها در ویندوز 7

گجت‌ها (Gadgets) يا ابزارک‌ها، برنامه‌هاي کاربردي کوچکي هستند که بر روي صفحه دسکتاپ ويندوز 7 قرار مي‌گيرند و هر يک کاربري خاصي دارند. اين ابزارها مواردي نظير تقويم، ساعت، وضعيت آب‌وهوا، تبديلات واحد‌ها و نظاير آن‌ها را به صورت کوچک و در عين حال کاربردي بر روي صفحه دسکتاپ در ويندوز 7 فراهم مي‌کنند. شما مي‌توانيد با راست کليک بر روي فضاي دسکتاپ و انتخاب Gadgets به اين ابزارک‌ها دسترسي پيدا کنيد. در اين ترفند به معرفي دستوراتي مخفي براي مديريت گجت‌ها در ويندوز 7 خواهيم پرداخت. آموزش تعمير کامپيوتر

بدين منظور:
ابتدا کليدهاي ترکيبي Win+R را فشار دهيد تا پنجره Run ويندوز باز شود. سپس دستورات زير را در محيط Run تايپ کرده و Enter را فشار دهيد:

به گزارش آکاايران: sidebar.exe /startTaskman
با وارد کردن اين دستور، صفحه‌اي مشابه با Task Manager ويندوز باز خواهد شد با اين تفاوت که اين پنجره صرفاً اطلاعات مربوط به گجت‌هاي فعال کنوني را نمايش مي‌دهد. با انتخاب هر گجت و فشردن دکمه Remove، گجت مورد نظر از صفحه دسکتاپ حذف خواهد شد. دقت کنيد با اين کار گجت تنها از ديد شما پنهان خواهد شد و Uninstall نخواهد شد.

sidebar.exe /uninstallGadgets
اين دستور براي پاک کردن کلي گجت‌ها از ويندوز استفاده مي‌شود. با وارد کردن اين دستور، پنجره‌اي مشابه با پنجره معمولي اصلي گجت‌ها باز خواهد شد با اين تفاوت که در بالاي اين پنجره نحوه حذف کلي گجت از روي ويندوز توضيح داده شده است. شما مي‌توانيد (ترفندستان)‌ با راست کليک بر روي هر گجت و انتخاب گزينه Uninstall آن را از روي ويندوز حذف کنيد.

sidebar.exe /restoreGadgets
در صورتي که يکي از گجت‌هايي که به طور پيش‌فرض بر روي ويندوز نصب بوده است را به طور کلي حذف کرده‌ايد و اکنون قصد داريد آن را بازگرداني کنيد، مي‌توانيد از اين دستور استفاده کنيد. با بهره‌گيري از اين دستور، کليه گجت‌هايي که همراه با ويندوز نصب شده‌اند و اکنون حذف شده‌اند، بازيابي خواهند شد.

sidebar.exe /showOnlineGallery
اين دستور به طور مستقيم صفحه گالري گجت‌ها در سايت مايکروسافت را در مرورگر شما باز خواهد کرد.

sidebar.exe /showGadgets
به جز راست کليک بر روي دسکتاپ و انتخاب Gadgets، اين دستور راهي ديگر براي دستيابي به پنجره اصلي گجت‌ها مي‌باشد.
منبع: اکاايران