تعمیرات موبایل

براي اينکه بتوانيم به راحتي بردهاي تلفن همراه را تعمير کنيم و يا اشکالاتي که براي تلفن هاي مختلف بوجود مي آيد را برطرف کنيم ، نياز به دانش اوليه روي اين دستگاه ها داريم. دانش اوليه با پيدا کردن مشخصات فني موبايل بدست خواهد آمد. در اينجا مي خواهيم راه هاي تعميرات تلفن همراه و دستيابي به شروع کار تعميرات موبايل را که چطور مغازه و يا شرکتي در اين رابطه داشته باشيم ايجاد کنيم. همانطور که گفته شد وقتي اطلاعات خود را روي مشخصات فني يک تلفن همراه بالا ببريم و بتوانيم موبايل هاي مختلف را مقايسه کنيم و از امکانات آنها بصورت کاربردي آگاه باشيم گام نخست در آموزش تعميرات موبايل را برداشته ايم.

مي توان از سايت هايي که مشخصات موبايل را دارند و براي مقايسه طراحي شده اند براي بدست آوردن اطلاعات استفاده کرد. آموزش تعمير گوشي مانند هم به صورت تخصصي ، ويژه شرکتهاي گارانتي و هم به صورتي که مغازه دار بتواند کار فروشنده را به صورت سريع راه اندازي کند ، مي تواند اجرا شود. بطور کلي اشکالاتي همچون شکستگي سوکت شارژ، تعويض ال سي دي شکسته ، آموزش تعمير بورد تلفن همراه ، تعمير مدار شارژ موبايل، ضعف آنتن گوشي، تعويض تاچ، خرابي سوکت سيم کارت، تعويض سوکت رم، خرابي آي سي بلوتوث، تعمير وايرلس موبايل و اشکالات مرتبط با عدم شارژ موبايل که بيشتر مرتبط به باتري و آي سي شارژ گوشي مي شود در هر مغازه اي با وقتي اندک قابل حل مي باشد.

برخي از موراد تعميري نيز نرم افزاري است و مي توان با زمان کمتري نسبت به تعمير آن نتيجه بگيريم. اين اشکالات همچون هنگ گوشي هنگام کار کردن ، گرماي بيش از حد گوشي، کم شدن سرعت اجراي برنامه هاي تلفن همراه، رفع عيب بازنکردن اکثر برنامه ها و اشکالات شبکه است که با فلش کردن موبايل اين ايرادات برطرف مي شود. در صورت ممکن هرچه بتوان در يک فروشگاه تعميرات موبايل که محل تردد خيلي از مشتريان است کارهايي با سرعت بيشتر براي تعمير يک گوشي انجام داد مي توان کسب درآمد و رضايت بهتري از مشتريان داشته باشيم. اين گونه اعمال تعميرات روي موبايل اشکالاتي است که فراگيري آن در يک مرکز فروش و تعمير انجام پذير خواهد بود و راه کارهاي پرسرعتي دارد و مي توان به راحتي انجام داد. برخي از اشکالات ديگر موبايل مانند آب خوردگي و ضربه که نياز به تمرکز و بازبيني سطح برد تلفن همراه دارد بسيار زمان گير است و در يک فروشگاه موبايل توصيه نمي شود، چون نياز به تجربه بالا براي تعمير اين نوع گوشي ها داريم.

شناخت قطعات روي برد موبايل در پايه و اينکه اجزاي اين قطعات از چه برندي هستند و هر کدام به تنهايي چه کاري انجام مي دهند بسيار مفيد و لازم براي تعمير موبايل است. برد موبايل مانند ديگر بردهاي لوازم الکتريکي از قطعات" اس ام دي" تشکيل شده است. قطعات "اس ام دي" نوع مجتمع المانهاي قديمي DIP هستند که براي کوچکتر شدن روي برد گوشي از تکنولوژي جديد بهره گرفته اند. خازن، ديود، ترانزيستور، سلف و مسفد از جمله قطعات کوچکي هستند که ضروري است درباره هر يک توضيحي در ذهن داشته باشيم. عملکرد هر يک از اين قطعه ها به تنهايي مهم است و تاثير زيادي در يادگيري تعمير تلفن همراه دارد. مهم تر از اين قعات آي سي هايي هستند که بيشترين کار را روي برد انجام مي دهند و همانطور که مي دانيم اين اي سي ها از تعداد زيادي ترانزيستور و قطعات تشکيل شده اند که بسيار کوچکتر از آنها با جاي کمتري روي برد قرار گرفته اند. آموزش شناخت قطعات "اس ام دي" و "آي سي" ها روي برد تلفن همراه کمک بزرگي در عيب يابي تخصصي برد مي کند ، چراکه اين "آي سي" ها و "اس ام دي" ها به يکديگر ارتباط يافته اند و اگر بر روي برد نقصي وجود داشته باشد بايد از همين طريق پيگيري و به عيب برسيم.

گوشي هاي موبايل داراي ساختار يکنواختي از نظر قطعات تشکيل دهنده مي باشند و اگر بتوانيم يکي از بوردهاي موبايل را تشريح کنيم مي توانيم همه نوع بردي را براي تعمير فراگيريم. بعد از آموزش قطعات تشکيل دهنده برد موبايل دانش ارتباط اين قطعات روي برد مهم است. براي اينکه با اين ارتباط بيشتر آشنا شويم کافي است بلوک دياگرام موبايل را بدست بياوريد. بلوک دياگرام يک بورد موبايل نشان مي دهد که قطعاتي که مشخصات فني يک موبايل را تشکيل مي دهند چگونه روي برد قرار مي گيرند و کمک بزرگي براي گام بعدي در آموزش تعميرات موبايل است. بهتر است نقشه يک نوع برد موبايل را فراهم کرده و بتوانيم از روي نقشه برد موبايل مسير يابي قطعات را بهتر درک کنيم. خيلي از تعميرکاراني که در شرکت ها مخصوصا مراکز گارانتي فعاليت دارند ، از روي بررسي نقشه برد تلفن همراه مي توانند ساده تر و علمي تر مشکل روي آن را بدست بياورند. نقشه هاي بيشتر بوردهاي گوشي در بازار ايران وجود دارد و مي توانيد خيلي از موبايل هاي قديمي را از سايت ها دانلود کنيم. اما بردهاي گوشي هايي که جديد هستند ممکن است کمي با تاخير نقشه هاي آن وارد بازار شوند.

اشکالاتي مانند آبخوردگي برد گوشي يا ضربه و برخي از اشکالاتي که روي بردهاي موبايل اتفاق مي افتد کمي بيشتر زمان براي تعميرات موبايل لازم است تا به آن عيب دسترسي داشته باشيم. به همين منظور توصيه نمي کنيم که در مغازه اي که ورود گوشي هاي مختلف بسيار است اين گونه اشکالات را بخواهيم رفع کنيم. آموزش تعمير تخصصي برد موبايل نياز به تجربه و اصول شناخت عيوب مختلف روي انواع برندها مي باشد. همچنين توصيه مي شود اگر مغازه اي داريد و مي خواهيد در آن تعميرات موبايل انجام دهيد بيشتر با يک يا دو نوع برند مانند "اچ تي سي" يا "سامسونگ" و يا برند "اپل" بصورت انحصاري تعميرات انجام دهيد. در اين صورت وقت کمتري صرف تعميرات مي کنيد. قطعات بکار رفته روي گوشي ها انواع مختلفي دارد. اين تنوع قطعه زياد روي بردهاي مختلف موبايل باعث مي شود که تعميرکار نتواند تمام قطعات الکترونيکي يدکي آنها را روي ميز خود داشته باشد و باعث سردرگمي و بهم ريختگي مي شود. البته داشتن کشوهاي ريز براي همه تعميرکاران الزامي است و جزء لوازمي است که منجر به سادگي کار خواهد شد. کشو ها حکم کتابخانه را دارند و تعميرکار براحتي مي تواند آن قطعه اي که مي خواهد را پيدا کند.