همونطور که دوستان مي دونند با گذشت زمان کامپيوتر هم جزو اولين وسايلي محسوب ميشه که به پيچيدگي هاي اون اضافه ميشه ، پس هر چي به پيچيدگي يه دستگاه اضافه بشه هم خرابي بيشتري داره و هم عيب يابيش سخت تره.بنابراين به ادامه آموزش تعمير کامپيوتر توجه نماييد.
کاربران حرفه اي کامپيوتر خوب مي دونند که بايد هميشه از داده هايشان يه نسخه پشتيبان تهيه کنند ، تا در مواقع ضروري به سادگي و تنها با کليک بروي چنتا دکمه همه اطلاعاتشون برگرده . پس قبل از شروع هر کاري توصيه ميشه يک نسخه پشتيبان از اطلاعات مهمتون مثل موزيک ، عکس ، favorite در مرورگر اينتر نتتون يه نسخه پشتيبان تهيه کنيد(با ورود به منوي فايل در مرورگرتون و سپس با کليک برويimport and export شما به سادگي مي تونيد از favorite مرورگرتون پشتيبان تهيه کنيد.
نکته ديگر در اصول عيب يابي کامپيوتر مربوط به اين ميشه که عيب مربوطه از سخت افزار هست يا از نرم افزار ، مشخص شدن اين موضوع خيلي مهمه و از مراحل عيب يابي قطعا کم مي کنه .
موضوع به اين جا رسيد که مشخص شدن عيب کامپيوتر که مربوط به سخت افزاره يا نرم افزار خيلي مي تونه کمک کنه و مي تونه مسير عيب يابي رو کاهش بده.
به دنبال نشانه هاي متداول سخت افزراي سخت افزاري باشيد . مشکلات سخت افزراي مثل يه قطعه معيوب و خراب ، شل شدن کابل و ... مثلا اگه کامپيوتر شما روشن نميشه شما قطعا يه مشکل سخت افزاري داريد نه نرم افزاري ، موقعي که سيستم شما روشن ميشه ولي هيچي رو مانيتور نشون نميده اينم ميتونه يه مشکل سخت افزاري باشه . اگر شما نمي تونيد به هيچ يک از نرم افزارها (حتي بايوس) دسترسي پيدا کنيد با يه مشکل نرم افزاري مواجه نيستيد.
البته تمام مشکلات سخت افزاري همچين نشانه هايي ندارند.بعضي از مشکلات هم ممکنه از هر دو باشه. مثله کامپيوتري که به کندي کار ميکنه شايد به خاطر يک ويروس اين مشکل به وجود اومده باشه(البته اين يکي جزء مشکلات نرم افزاريه)يا شايد به خاطر پردازنده باشد که بيش از اندازه گرم شده.
اگر شما نتوستيد مشکلتون رو در سخت افزار بيابيد پس به دنبال نشانه هاي نرم افزاري باشيد.
مشکلات نرم افزاري راحتر از مشکلات سخت افزاريه و شما راحتر مي تونيد از پسش بر بيايد .
اغلب نرم افزارهايي که با مشکل مواجه شدند يک پيغام خطا به شما نشون ميدن.البته اينو بگم خيلي لز پيام ها براي ما قابل درک نيست جز يک برنامه نويس حرفه اي . اگر شما مي تونيد به اينترنت وصل شيد مي تونيد به جستجو در باره اين پيغام خطا بپردازيد.
يکي ديگر از نکاتي که در عيب يابي کامپيوتر بايد در نظر داشت آخرين کار يا عملياتي هست که شما با کامپيوتر انجام داديد ، قطعا شما اگر از هر کسي بخوايد که مشکل شما رو برطرف کنه ازتون مي پرسه آخرين کاري که باهاش انجام دادي چي بوده؟!
بطور مثال شما کامپيوترتون را توي يک مساقت زياد جابجا ميکنيد و هنگامي که مي خواهيد روشن کنيد روشن نميشه ، حالا بايد فرايند عيب يابي رو آغاز کنيد از چک کردن پريز برق تا اتصال کابل برق به کامپيوتر و منبع تغذيه و...
و بايد بدونيد که حمل و نقل يک pcدر يک فاصله زياد مي تونه باعث شل شدن قطعات کامپيوتر بشه ! بعضي وقت ها همين نکته هاي کوچک و ساده هست که مي تونه به ما کمک کنه پس بهشون توجه کنيد.
پس از اينکه متوجه شديد منبع مشکل از کجاست يا فکر کرديد مي دونيد ، سخت افزاريه يا نرم افزاري ؟
مي تونيد به مرحله بعد بريد :
سخت افزار : مشکل از کدوم قطعه است؟(قطعه معيوب را بايد پيدا کرد)
نرم افزار : مشکل از کدوم برنامه است ؟(کدوم نرم افزار منبع مشکل هست)
پاسخ به اين سوال مهمه ، چون من قصد دارم اصول عيب يابي هر قطعه را به طور جداگانه در اين تاپيک قرار بدم ، وشما راحتتر مي تونيد مشکلتون رو حل کنيد(حوزه عيب يابيتون رو محدود کنيد).