کامپیوتر ما آهسته راه اندازی می شود

پی سی هایی که با سرعت آهسته راه اندازی می شوند . رایج ترین مشکلی هستند که کاربران نسبت به آن اعتراض دارند . کامپیوتری که بین فشردن دکمه power واجرای یک برنامه به چیزی در حدود یک دقیقه وقت نیاز دارد کامپیوتر نرمالی است . حتی اگر آن 60 ثانیه برای شما به اندازه یک قرن بگذرد . کامپیوتری که زمانی بیش تر از این صرف کند ممکن است دچار یک مشکل کوچک باشد (یا فقط ممکن است یک کامپیوتر قدیمی باشد) . اما کامپیوتری که 4 یا 5 دقیقه زمان برای انجام این کار وقت صرف کند ممکن است دارای یک یا چند مشکل باشد که باید توجهی جدی به رفع مشکل آن داشته باشید .

اغلب مشکل مربوط به بوت شدن کند . باید مربوط به نرم افزار باشد ، خصوصاً وقتی که تعداد زیادی نرم افزار در زمان بوت شدن ویندوز در حال اجرا باشند اما این موضوع نباید اولین چیزی که با آن می پردازید باشد . شما ابتدا باید مشکلات سخت افزاری را چک کنید . کار را با چک کردن spyware و ویروس ها دنبال کنید و اگر متوجه شدید که سرعت بوت کامپیوتر پس از اضافه کردن نرم افزار و سخت افزار جدید بطور ناگهانی افت محسوسی پیدا کرده است ، ممکن است منشاء کند شدن بوت کامپیوتر را پیدا کرده باشید .

در نهایت ، اگرچه ممکن است یک مشکل عمده و بزرگ باعث کند شدن بوت کامپیوتر شده باشد . بوت های طولانی نتیجه تعداد زیادی تاخیر کوچک هستند که در کنار هم باعث کند شدن کامپیوتر می شوند . بوت شدن یک کامپیوتر نیاز به اجرای چندین گام پشت سرهم دارد بنابراین امکان این کاملاً وجود دارد که با حذف 10 تاخیر 6 ثانیه ای ، یک تاخیر 60 ثانیه ای را برطرف کنید .

چک های ابتدایی سخت افزاری

وقتی یک یا چند قطعه سخت افزاری دچار اشکال می شوند و یا از کار می افتند امکان این که سرعت کامپیوتر افت کند وجود دراد و یک بوت کند ممکن است تنها یکی از نشانه های قابل توجه این امر باشد . خوشبختانه ، انجام تست ها و کنترل های لازم در این زمینه بسیار ساده هستند .

ابتدا ، یک نفس عمیق بکشید ، کامپیوتر را باز کنید (با فرض این که کامپیوتر شما ، لپ تاپ نیست) و آن را روشن کنید . از روشن بودن و کار کردن تمام فن ها اطمینان حاصل کنید . برخی از فن ها به حرارت حساس هستند و تا زمانی که گرم باشند سرعت لازم را پیدا نمی کنند (یا اصلاً شروع به چرخش نمی کنند) . بنابراین به آن ها اجازه دهید مدتی کار کنند . به آن فن هایی که از کار افتاده به نظر می رسند توجه کنید و از یک متخصص بخواهید آن ها را تعویض کند ، یا اگر خودتان می توانید، این کار را انجام دهید .

سپس ، پی سی را خاموش کنید و heatsink پردازنده را به خوبی بررسی نمائید . اگر آن با گرد و غبار پوشیده شده است . ان را با قوطی هوای فشرده (که در تمام فروشگاه های الکترونیکی موجود است) یا با یک برس کوچک تمیز کنید . این کار به شما اطمینان می دهد که پردازنده به راحتی قادر است خودش را خنک کند زیرا بیش تر پردازنده های مدرن در صورتی که بیش از حد گرم شوند با سرعت ساعت پائین تری کار می کنند و یک سرعت ساعت پایین تر می تواند منجر به بروز بوت های کند شود .

یک پردازنده ، دیسک سخت یا ماژول حافظه که با حداقل سرعت خود کار می کند نیز می تواند فرآیند بوت شدن را آهسته کند . به عنوان مثال ، یک دیسک سخت ممکن است نهایتاً بعد از 10 بار کوشش برای خواندن از آن کار کند و ویندوز ممکن است قبل از این که از دسترسی به این دیسک دست بردارد سعی کند چندین بار از این دیسک بخواند .

خوشبختانه ، ما یک CD قابل بوت شدن به نام Ultimate Boot CD را که شما می توانید از سایت www . ultimatebootcd . com دانلود کنید را توصیه می کنیم . این سی دی دارای چندین تست ژنریک برای پردازنده و حافظه است و شامل تست های سخت افزاری تمام تولید کنندگان عمده دیسک سخت می باشد و به دلیل این که این یک سی دی قابل بوت شدن است . شما برای انجام تست های این دیسک نیازی به بارگذاری ویندوز ندارید . شما می توانید در عرض چند لحظه تمام تست های مربوط به پردازنده را انجام دهید اما اجازه دهید یکی از تست های مربوط به حافظه در طی شب انجام گیرد . انجام تست های مربوط به دیسک سخت فقط به چند دقیقه زمان نیاز دارد اما اگر می توانید یک شب دیگر را صرف کنید ، برای دستیابی به نتایج بهتر ، یک تست عمیق تر را انجام دهید .

چه کنیم اگر : سیستم دچارمشکلات ویدئویی شود

مشکلات ویدئویی معمولاً باعث می شوند که شما نتوانید روتین های عادی عیب یابی را دنبال کنید . در این مقاله به برخی از مشکلات رایجی که ممکن است با آن ها برخورد کنید و همچنین راه حل های موجود برای برطرف کردن آن ها را بررسی می نمائیم .

اگر مانیتور شماچیزی را نمایش ندهد

کامپیوتر را چک کنید . اولین قدم در برطرف کردن این مشکل ، اطمینان یافتن از این است که کامپیوتر شما به خروجی برق متصل باشد . دکمه Power را فشار دهید . به طور معمول ، در صورتی که کامپیوتر در حال کار کردن باشد شما می توانید با گوش کردن به صدای فن و نگاه کردن به LED هایی که در قسمت جلوی کامپیوتر قرار گرفته اند از این موضوع اطمینان یابید . گاهی اوقات شما همزمان ، با بوت شدن کامپیوتر ، یک صدای beep از بلندگوهای آن می شنوید . اگر پی سی شما بوت نشد ، باید اقدامات دیگری انجام دهید .

مانیتور را چک کنید . اگر مانیتور شما چیزی را نشان نمی دهد . اطمینان یابید که کابل برق آن به یک خروجی برق متصل باشد و کاملاً در داخل مانیتور جای گرفته باشد . همچنین اطمینان یابید که کابل ویدئویی نیز به درگاه VGA یا DVI کارت ویدئویی یا مادربرد متصل شده باشد . پیچ های کانکتور کابل ویدئویی را به منظور اطمینان از این که تمام اتصالات به درستی برقرار شده اند سفت کنید . هر دو کابل را به منظور یافتن قطعی های احتمالی چک کنید . اگر تعدادی از سیم ها و کابل ها قطع شده بودند . یا اگر تعدادی از پین های کانکتور کابل ویدئویی خم شده بود. ممکن است نیاز به تعویض کابل یا مانیتور داشته باشید . دکمه Power روی مانیتور را فشار دهید . اگر نوری مشاهده کردید ، در نتیجه مطمئن می شوید که مانیتور سیگنال را دریافت می کند . اگر مانیتور شما دارای کنترل های فیزیکی میزان روشنایی و کنتراست باشد ، سعی کنید این کنترل ها را به منظور اطمینان از این که به طور ناخواسته دستکاری نشده باشند چک کنید .

اگر هیچ کدام از این اقدامات نتیجه ای در برنداشت و اگر یک مانیتور یدکی در اختیار داشتید ، آن را به کامپیوتر وصل کنید . اگر مانیتور دوم کار کرد ، پس شما خودتان باید مانیتور قبلی را عیب یابی کنید . اگر هر دو مانتیور کار نکردند باید کمی عمیق تر به بررسی مشکل بپردازند .

کارت ویدئویی را چک کنید . آداپتور گرافیکی شما ، مسئولیت هر چیزی را که می بینید برعهده دارد ، بنابراین اشکالات ویدئویی ، به مشکلات کارت ویدئویی مربوط می شود . پی سی ها نوعاً به همراه یک یا دو نوع آداپتور گرافیکی عرضه می شوند : built – in variety که ما از آن ها با عنوان آداپتورهای گرافیکی یاد می کنیم و standalone variety که کارت های گرافیکی نام دارند . آداپتورهای گرافیکی توکار (یا built – in ) در واقع بخشی از مادربورد به شمار می روند .