همه چیز در باره پروسسور یا CPU

آموزش تعمیرات کامپیوتر- قلب یک کامپیوتر است. جدیدترین CPU اگر چه سریعترین است گرانترین CPU هم هست هر چند کارایی یک کامپیوتر بوسیله CPU آن شناخته میشود مثلاً می گویند این کامپیوتر پنتیوم 4 یا 3 است ولی این به تنهایی بازتاب کارایی یک کامپیوتر نیست زیرا این کمیت فقط سرعت پروسسور را نشان می دهد و نه کارایی کل کامپیوتر که اجزای مهم دیگری غیر از CPU دارد.
مثلاً یک کامپیوتر که در حال اجرای چند نرم افزار حجیم و سنگین است و پروسسور پنتیوم 4 آن 2400 گیگا هرتز است ممکن است اطلاعات را خیلی سریع پردازش کند اما همیشه منتظر هارد دیسک است که یک قطعه کندتر است می ماند معنی این جمله آن است که پروسسور برای انتقال اطلاعات بیشتر وقت خود را در یک انتظار بیهوده می گذراند بنابراین این پروسسور پنتیوم 4 ممکن است 50 درصد سریع تر از همتای 1600GHz خود در پردازش اطلاعات باشد در حالیکه همه اجزای دو کامپیوتر یکسان باشند بنابراین اختلاف در کارایی دو کامپیوتر ممکن است فقط 8 تا 10 درصد باشد.
تقريبا در حدود 80 درصد سيستم‌ها با قابليت‌هاي گوناگون، پردازنده اولين قطعه‌اي است كه بايد مورد توجه قرار گيرد. پردازنده مركزي، توان پردازش لازم براي نرم‌افزارها و فعاليت‌هاي گوناگون در سيستم را فراهم مي‌كند.
در پردازنده 4 فاكتور بيش از بقيه مورد توجه قرار مي‌گيرد:

1 - مهندسي ساخت: مهندسي ساخت يا Engineering يك پردازنده، مهمترين عامل در تعيين كارآيي يك پردازنده به خصوص است. در واقع مهندسي يك پردازنده، مشخص‌كننده خصوصيات كلي يك گروه از پردازنده‌ها است.


2 - فركانس: تا كمتر از 3-2 سال پيش و قبل از عرضه اتلون XPها فركانس پردازنده در كنار ميزان حافظه كش، به عنوان مشخصه كارآيي يك پردازنده شناخته مي‌شد، اما بعد از عرضه اتلون XPها توسط AMD نقش پر رنگ فركانس به تدريج كم‌رنگ‌تر شد. امروزه فركانس پردازنده بيشتر براي مقايسه پردازنده‌هاي مشابه از يك نسل استفاده مي‌شود. با اين حال فركانس پردازنده كماكان رابطه خود را با كارآيي پردازنده حفظ كرده است. فقط مي‌توان گفت از خطي بودن رابطه فركانس با كارآيي كمي كاسته شده است. يك مثال عيني اين مي‌تواند باشد كه در اتلون X2ها يا Core 2هاي دوهسته‌اي با افزايش فركانس، توان پردازش پردازنده بالا مي‌رود اما چنين مقايسه‌اي را نمي‌توان در مورد دو پردازنده اتلون X2 و Core 2 Duo با فركانس يكسان انجام داد. مثلا نمي‌توان گفت كه يك اتلون X2 با فركانس 4/2گيگاهرتز، كارآيي مشابه يك Core 2 Duo با فركانس 4/2 گيگاهرتز را دارد.

3 - حافظه كش سطح دو (L2): اين حافظه نوعي حافظه سريع است كه روي پردازنده تعبيه مي‌شود. ميزان اين حافظه روي قيمت كل پردازنده تاثير قابل توجهي دارد. برخي از نرم‌افزارها از ميزان حافظه كش، بهره زيادي مي‌برند و بالا بودن آن، تاثير قابل توجهي در كارآيي آنها دارد. برعكس برای رخي ديگر از نرم‌افزارها يك مگابايت يا دو مگابايت بودن حافظه كش، تفاوتي نخواهد داشت
.
4 - فركانس مسير: فركانسي است كه پردازنده و پل شمالي مادربورد در آن به تبادل اطلاعات مي‌پردازند. قطعا هر چه اين فركانس بالاتر باشد، سرعت تبادل اطلاعات ميان پردازنده و چيپست مادربورد بالا مي‌رود. وابستگي پردازنده به فركانس مسير آن، به مهندسي پردازنده و همچنين نحوه استفاده نرم‌افزار خاص از فركانس مسير بستگي دارد. ممكن است يك نرم‌افزار از فركانس مسير بالاتر بهره ببرد و نرم‌افزار ديگر خير. براي انتخاب پردازنده مناسب كار شما، بهترين كار اين است كه كارآيي پردازنده موردنظر شما در نرم‌افزارهاي موردنظر بررسي شود. مهندسي پردازنده‌هاي كنوني به گونه‌اي است كه يك يا چند زمينه مشخص، قوي‌تر و در برخي كاربردهاي ديگر ضعيف‌تر هستند.
منبع: میکرو رایانه