چرا ویستا؟

آموزش تعمیرات کامپیوتر - هر وقت يك يك سيستم عامل جديد ارايه مي شود، كاربران با معماي پيچيده اي به مواجه مي شوند كه آيا لازم است سيستم عامل خود را به روز كنند يا بهتر است كه از سيستم عامل فعلي خود استفاده كنند. اين مساله در رابطه با Windows Vista كاملا صدق مي كند. بيشتر مردم (به همراه من) سال هاي زيادي است كه از Windows XP استفاده مي كنند و اكنون ديگر به استفاده از آن كاملا عادت كرده اند و فقط فكر كردن به روز رساني سيستم عامل آن ها را عصبي مي كند. آيا تمامي نرم افزارها و برنامه هاي كاربردي كه در حال حاضر مورد استفاده قرار مي دهند با ويندوز ويستا كار خواهند كرد يا نه؟ نصب مجدد تمامي نرم افزارها، برنامه هاي كاربردي و درايور ها چقدر طول خواهد كشيد؟ قيمت Windows Vista چقدر است و كدام نسخه را بايد تهيه كرد؟ آيا سخت افزارهاي من توانايي كار با Vista را دارند و اگر نه چقدر بايد براي بروز رساني آن ها هزينه كنم؟ اگر سيستم خود را به روز نكنم چه چيزهايي را از دست خواهد داد؟
با وجود اينكه پاسخ دادن به اولين سوال رابطه مستقيمي با موقيت شما دارد، سعي خواهم كرد تا پاسخ مناسبي به آن بدهم. با توجه به اينكه مدت اندكي است كه از Windows Vista استفاده مي كنم، تنها فرصت پيدا كرده ام تا تعداد اندكي از امكاناتي را كه Microsoft در سيستم عامل جديد خود پيش بيني كرده است بررسي كنم. اينجا به چند نكته اساسي كه باعث شد استفاده كردن از Windows Vista براي من جذاب و خوشحال كننده باشد اشاره مي كنم.

مركز رسانه هاي Windows و پخش كننده رسانه نسخه 11
من اين واقعيت را كه Microsoft تصميم گرفته است تا عمكردهاي Media Center را به جاي استفاده از يك سيستم عامل جداگانه براي سيستم هاي Media Centre، مستقيما در نسخه هاي Home Premium و Ultimate قرار دهد بسيار دوست دارم. از آنجايي كه سيستم اصلي من در اتاق نشيمن قرار داشته و به تلوزيون متصل است، اين مساله بسيار مهم است. با استفاده از اين امكانات مي توانم به فيلم هاي ديجيتال، عكس ها و موزيك هاي خود توسط يك كنترل از راه دور دسترسي پيدا كنم. استفاده اين امكانات مخصوصا هنگامي كه در بعد از ظهر يك روز تعطيل بر روي كاناپه اي روبه روي تلويزيون لم داده ايد بسيار لذت بخش است.
مايكروسافت همچنين بهبود هاي واقعا مورد نياز بسياري را بر روي نسخه يازدهم نرم افزار پخش كننده رسانه Windows يعني Windows Media Player 11 انجام داده است. علاوه بر اين، براي بهبود رابط كاربري،Microsoft برخي از امكانات را كه اجازه مي دهند تا به سادگي بتوان فيلم ها، تصاوير و موزيك ها را دسته بندي و مديريت كرد در Media Player 11 پيش بيني كرده است. اين امكانات يك رابط كاربري ساده را كه اجازه مي دهد تا كتابخانه‌ي موزيك هاي خود را به همراه تصوير مربوط به هر ببينم به نسخه جديد پخش كننده رسانه ويندوز اضافه كرده است. Microsoft به اين خصيصه ديوار مجازي موزيك مي گويد. اين مساله كمك مي كند تا خيلي ساده تر بتوانم چيزي را كه در جستجوي آن هستم پيدا كنم. علاوه بر اين Windows Media Center براي كار با تلوزيون هاي عريض HD بهينه شده است، به همين خاطر مي توان بيش از يك آلبوم را در يك زمان مشاهده كرد.

نسخه هفتم Internet Explorer
هر چند حتي در صورتي كه از Windows XP نيز استفاده مي كنيد، مي توانيد به صورت مجاني از Internet Explorer 7 استفاده كنيد، اما اين نرم افزار به صورت استاندارد همراه با Vista عرضه مي شود. به غير از ظاهري جديد و جذاب، چيزي كه خيلي در رابطه با Internet Explorer مي پسندم، اين است كه Microsoft امكان استفاده از Tab ها را به صورت كامل در آن پشتيباني كرده است. براي اطلاع كاربراني كه هنوز از اين امكان در مرورگرهاي ديگري چون FireFox استفاده نكرده اند بايد توضيح دهم كه با استفاده از اين ويژگي كاربران مي توانند چندين صفحه متفاوت را بدون اينكه نياز به بازكردن پجره هاي متعدد باشند مشاهده كنند. Explorer 7 همچنين داراي خصوصيتي است كه با نام Quick Tabs شناخته مي شود. با استفاده از Quick Tabs مي توانيد تصوايد كوچكي از تمامي صفحات وب باز شده را در يك پنجره مشاهده كنيد .

Microsoft حتي از اين نيز فراتر رفته است. شما مي توانيد تمامي Tab ها را در چندين گروه متفاوت از Tab ها طبقه بندي كنيد. سپس مي توانيد اين گروه ها را دخيره كرده و در صورت نياز بعدا نيز از آن ها استفاده كنيد. اين خيلي ساده تر از جستجو ميان 20 پنجره باز جستجوگر براي يافتن وب سايتي است كه نيم ساهت پيش باز كرده ايد.

Internet Explorer 7 همچنين داراي مكانيزم هاي حفاظتي بسيار زيادي براي محافظت در برابر نرم افزارهاي بدخواهانه بوده و به كاربران اجازه مي دهد تا به نحو موثر تري از داده هاي شخصي خود در وب سايت هاي كه به شيوه هاي مختلف اقدام به سرقت اين اطلاعات مي كنند حفاظت كنند. بيشتر اين مشخصات امنيتي در داخل هسته مرورگر تبيه شده اند و نياز به پيكره بندي يا نصب توسط كاربران ندارند. براي من، هر مشخصه امنيتي جديدي كه به مرورگر اضافه شود يك نكته مثبت است.

جستجوي سريع
يكي ديگر از مشخصاتي كه به صورت استاندارد به همراه Windows Vista عرضه مي شود اما مي توان آن را به صورت مجاني براي Windows XP نيز دانلود كرد، عملكرد جستجوي سريع است. جستجوي سريع نرم افزاري است كه مي تواند هم از طريق منوي Start و هم از طريق منويي در گوشه بالا و سمت راست Internet Explorer 7در دسترس قرار گيرد. با استفاده از اين نرم افزار مي توانيد به سرعت به جستجو در ميان فايل هاي موجود در سيستم خود بپردازيد. بر خلاف نسخه قبلي موتور جستجوي ويندوز، نرم افزار جستجوي سريع، بسيار سريع تر و جامع تر است. قبل از اين يافتن يك سند توسط عملكرد جستجو در Windows XP ممكن بود به چندين دقيقه زمان نياز داشته باشد. با استفاده از جستجوي سريع اين كار تنها چند ثانيه زمان مي برد.

بهترين بخش جستجوي سريع براي من امكان جستجوي سريع در ايميل هاي موجود در فايل هاي نرم افزار Outlook بود. تمامي كاري كه بايد انجام دهيد تايپ كردن يك كلمه كه مي دانيد در داخل سند وجود دارد است. سپس جستجوي سريع شروع به يافتن آن مي كند. پس از يافتن فايل يك پيش نمايش از آن به نمايش در خواهد آمد. براي مثال در هنگام كار من خيلي اوقات در بين ايميل هاي قديمي خود به دنبال فايل هايPower Point Presentationمي گردم كه مشتريان يا همكارانم برايم ارسال كرده اند. حالا تنها كاري كه بايد انجام دهم وارد كردن يك كلمه كليدي است كه مطمئن هستم در سند وجود دارد. سپس جستجوي سريع ايملي را كه آن فايل در آن وجود دارد براي من خواهد يافت. از آنجايي كه من شخص خيلي منظمي نيستم، داشتن يك ابزار جستجوي قدرتمند به من اجازه مي دهد تا چيزها را بدون نياز به زير و رو كردن فايل هايم و بسيار سريع پيدا كنم.

Windows Flip و Flip 3D
بيشتر اشخاصي كه Windows Vista را ديده اند از ديدن رابط كاربري Windows Aero شگفت زده شده اند. در اولين نگاه، Aero بزرگترين تغيير بصري ميان Vista و XP است. Aero همچنين يكي از اصلي ترين دلايل نياز Vista به سخت افزار گرافيكي قدرتمند است. جدا از نكات ذكر شده، با نگاهي دقيق تر مي توان متوجه شد كه Windows Aero داراي دو مشخصه اصلي است كه مسير يابي را سريع تر، راحت تر و بسيار جذاب تر مي كنند. اولين عملكرد Windows Flip است و مي تواند با استفاده از كليد هاي ALT+TAB در دسترس قرار گير.
Windows Flip يك نماي اوليه از پنجره هاي باز و برنامه هاي در حال اجرا را نمايش مي دهد. اين عملكرد با آيكون هاي موجود در Windows XP جايگزين شده است و امكان مي دهد تا پنجره اي را كه نياز داريد خيلي ساده تر بيابيد. اين عمكرد همچنين تمامي پنجره هاي بازي را كه در نوار وظيفه قرار دارند نيز نمايش مي دهد. هنگامي كه نشانگر موس خود را بر روي عناوين موجود در نوار ابزار حركت مي دهيد، مي توانيد مزامين جاري را بدون كليك كردن بر روي هر عنوان مشاهده كنيد. اين مساله بررسي نرم افزارها و پوشه هاي مختلف را كه در نوار ابزار فعال هستند بسيار ساده تر مي كند.


دومين مشخصه Flip 3D ناميده مي شود. با استفاده از كليد هاي START+TAB مي توانيد بين پنجره هاي فعال در دسك تاپ سيستم جا به جا شويد.
ReadyBoost
Windows Vista يك ايده جديد را براي اضافه كردن حافظه به سيستم معرفي كرده است. Windows Ready Boost به كاربران امكان مي دهد تا از يك حافظه فلش قابل جدا شدن ،مانند درايوهاي حافظه USB، به صورت كاملا خودكار براي افزايش كارايي سيستم خود استفاده كنند. Windows ReadyBoost مي تواند كارايي سيستم را افزايش دهد زيرا داده ها را با سرعت بسيار بيشتري از روي حافظه فلش نسبت به ديسك سخت بازيابي كرده و زمان مورد نياز براي واكنش سيستم را كاهش مي دهد. اين ويژگي مي تواند سرعت پاسخ سيستم را تا حد زيادي افزايش دهد.
منبع: میکرو رایانه