نگهداری و عیب یابی هارد دیسک کامپیوتر

در یـك هارددرایـو، هـدهای بـازوهای مـتـحرك، شـارژهای مـغناطیسی را به بخش‌های دیسـك‌های در حـال چرخش انتقال می‌دهند. در اصل این بخش‌های شارژ شده، فایل‌هایی هستند كه در كامپیوتر خود ایجاد می‌كنید و وقتی كه چرخ و فلك شما در یك فضای دوار با فراغت خاطر می‌چرخد، دیسك‌هایی كه اطلاعات شما را ذخیره می‌كنند، با سرعت حدود ۱۵۰۰۰ دور در دقیقه می‌چرخند. وقتی متوجه می‌شوید كه ذرات ریز گرد و غبار درون درایو می‌توانند آن را خراب كنند، تعجب آور است كه با این قطعه حیاتی كامپیوتر مشكل زیادی نداریم. در اینجا چندین روش برای سالم نگهداشتن هارددرایو توصیه می‌شود.

هـارددرایوها نـسـبت به درجـه حـرارت درون كـیس بـسیار حساسند. تـمیز كردن درون كیـس یـقیناً هارددرایو را خـنك نگاه خواهد داشت. برای این كار شما باید یكی از پانل‌های پهلوی كیس را باز كرده و بیرون آورید و گرد و خاك را با یك پارچه خشك پاك كنید. در اغلب كیس‌ها تعدادی پیچ در قسمت پشت كیس وجود دارد. این پیچ‌ها ر ا باز كنید تا به راحتی صفحه پهلویی كیس را بیرون آورید.

قبل از ایـنكه شـروع به پاك كـردن گـرد و غـبار روی قطعات كامپیوتر خود كنید، یك قطعه فلزی را لمس كنید تا از الكتریسیته ساكن در امان بمانید. این كار راحت‌تر از آن است كه هارددرایو یا مادربرد كامپیوتر شما بسوزد و ناچار به تعویض آنها شوید. پس از اینكه این كار را انجام دادید، به آرامی با پارچه‌ای خشك، گرد و غبار روی هارددرایو خود را پاك كنید.

همچنین بهترین وقت برای بررسی فن‌های كیس همین موقع است و شما باید نسبت به عملكرد صحیح فن‌های درون كیس یقین حاصل كنید. این فن‌ها باید به درستی كار كنند تا جریان هوای گرم درون كیس را به بیرون انتقال داده و آن را خنك كنند. وقتی كیس را تمیز كردید، كابل‌های فن را پاك كرده و آن را به پریز برق بزنید، سپس كامپیوتر را در حالی كه صفحات جانبی كیس را نبسته‌اید، روشن كنید. به صدای فن گوش كرده و به آن نگاه كنید تا یقین حاصل كنید كه به آرامی و نرمی كار می‌كند.
هـمچنین هـارددرایوهای بیـرونی (external) نیـاز به مـقداری مراقبت ویژه دارند. اگر شما از این نوع هارددرایوها استفاده می‌كنید، نسبت به فضای مورد نیاز آن جهت انجام كار یقین حاصل كنید. آموزش تعمیرات کامپیوتر
این درایوها هم مانند درایوهای داخلی بیش از اندازه داغ می‌شوند به ویژه وقتی كه كتاب‌هایتان را در اطراف این درایوهای بیرونی بچینید و یا كاغذ یا موارد دیگری از این قبیل را در پیرامون آنها قرار دهید.

برای اینكه یك درایو بیرونی سرد شود، بایستی هوا به خوبی در آن جریان داشته باشد و در صورتی كه شما فضای اطراف درایو را محصور كنید، این كار صورت نخواهد گرفت. همچنین هارددرایو بیرونی خود را با استفاده از اسپری هوای فشرده پاك كنید تا گرد و غباری كه بر روی آن نشسته است و سبب افزایش درجه حرارت آن می‌شود را پاك كنید.