چه چاپگری بخریم؟

پرينتر يا چاپگر، يکي از تجهيزات جانبي رايانه‌ها به حساب مي‌آيد و انواع مختلفي مانند چاپگرهاي جوهر افشان، ليزري تک‌رنگ و ليزري رنگي دارد. البته هر يک از آنها کاربرد و اهداف بخصوصي دارند، مثلا برخي پرينترها مخصوص چاپ روي اجسامي جز کاغذ ساخته شده‌‌اند.
پرينترها به نسبت پيشرفت لحظه به لحظه در دنياي فناوري آهسته و کند قدم برمي‌دارند و از پيشرفت‌ها باز مانده‌اند. در عصري که فناوري موبايل با سرعتي غيرقابل تصور در حال پيشرفت است و دائم تبلت‌ها، تلفن‌‌هاي همراه هوشمند و انواع لپ‌تاپ‌هاي کوچک و کم حجم به بازار عرضه مي‌شود، ديگر لزومي به استفاده از پرينترهاي بزرگ و سنگين احساس نمي‌شود. حالا دوران چاپگرهاي سبک و قابل حمل است.اما چه نکاتي را هنگام خريد چاپگر براي منزل يا اداره بايد لحاظ کنيم.آموزش تعمير ماشينهاي اداري

کاربران چاپگرها معمولا به طور کلي به سه دسته تقسيم مي‌شوند:
گروه اول: کاربران خانگي که معمولا اعضاي خانواده‌ها، دانشجوها و دانش آموزان را تشکيل مي‌دهند. اين گروه ممکن است به نسخه‌هاي چاپي نياز مبرمي نداشته باشند و موارد استفاده آنها از چاپگرها فقط به چاپ تکاليف، عکس يا يک طرح مدرسه يا دانشگاه خلاصه شود. کاربران خانگي چاپگرها معمولا به دنبال چاپگرهايي با قيمت نازل مي‌روند که عمدتا در دسته چاپگرهاي جوهر افشان خلاصه مي‌شود. البته رنگي بودن چاپگر براي اين دسته از کاربران خيلي مهم است.

گروه دوم: دفاتر و شرکت‌هاي کوچک هستند. اين گروه به چاپگرهايي نيازمندند که داراي کيفيت حرفه‌اي و مناسبي باشد و شايد به همين دليل کاربران اين نوع به دنبال چاپگرهاي ليزري مي‌گردند، البته چاپگرهاي جوهرافشان رنگي هم قادر به انجام فعاليت‌هاي اين گروه است و نيازي به چاپگرهاي ليزري گران‌قيمت نيست.
گروهسوم: شرکت‌هاي بزرگ در سومين گروه کاربران پرينترها قرار مي‌گيرند. اين گروه جزو پرمصرف‌ترين کاربران هستند.


کدام چاپگر؟
به خاطر داشته باشيد مهم نيست چه سايز يا شکلي از چاپگرها را انتخاب مي‌کنيد، فقط بايد هنگام خريد به نکات ذير دقت کنيد:

پرينتر جوهر افشان در برابر پرينترهاي ليزري
در حالي که چاپگرهاي ليزري ميان کاربران اداري با استقبال بي نظيري مواجه شده‌اند، اما چاپگرهاي جوهرافشان نيز هنوز مي‌توانند مفيد و کارآمد باشند. به کاربران خانگي يا کاربران اداره‌هاي کوچک توصيه مي‌شود از چاپگرهاي جوهرافشان جديد استفاده کنند؛ زيرا نه تنها قيمتشان مناسب است، بلکه همان کارايي و ويژگي‌هايي چاپگرهاي ليزري را نيز دارند.

چاپگرهاي چندمنظوره
گاهي اوقات يافتن چاپگرهاي چند منظوره که قابليت‌هاي مفيدي داشته باشند، کار دشواري است. اگر نياز شما با چاپگرهاي تک‌منظوره رفع نمي‌شود، لازم است به دنبال چاپگرهاي چندمنظوره برويد. چاپگرهاي چند منظوره اغلب به قطعات جانبي ديگري مانند اسکنرها مجهز هستند. اشخاصي به اين چاپگرها نياز دارند که همزمان بايد صفحه‌هايي را اسکن و چاپ کنند.

اتصال چاپگر به رايانه
اتصال چاپگرها به رايانه يک امر لازم و قطعي تلقي مي‌شود،‌ اما در سال‌هاي اخير، پرينترهايي به بازار عرضه شده‌اند که با تلفن همراه کار مي‌کنند و از آنها با عنوان همراهي هميشگي و کوچک ياد مي‌شود. با استفاده از نرم افزارهايي مانند PrintHand Mobile Print Premium
کاربران گوشي‌هاي تلفن همراه ‌اندرويد به وسيله واي‌فاي يا بلوتوث و بدون اتصال کابلي به رايانه مي‌توانند فايل‌هاي خود را بسادگي چاپ کنند .

چاپگر تلفن‌همراه
فايل‌هاي آفيس، عکس، ايميل، پيامک، گزارش تماس‌ها و غيره را بسادگي و با استفاده از گوشي يا تبلت‌هاي اندرويد مي‌توان پرينت گرفت. اما چگونه؟
پرينتر ابري گوگل Google Cloud Print همان وسيله‌اي است که گوگل براي پرينت گرفتن از دستگاه‌هاي مختلفي مانند تلفن‌همراه و تبلت با سيستم‌عامل اندرويد يا کروم بوک در اختيار کاربران قرار داده است. ابتدا با فعالسازي Google Cloud Printer يا با اتصال پرينتر به رايانه و فعال‌کردن اين سيستم در Google Chrome مي‌توان تنظيمات چاپگر را در اختيار گوگل کلود پرينتر قرار داد.

سپس پرينتر به حساب کاربري شما در گوگل وصل مي‌شود و با انتخاب فايلي از حافظه داخلي و زدن دکمهShare فايل مورد نظرتان را در Cloud Printer به اشتراک مي‌گذاريد و به همين سادگي مي‌توانيد صفحات مورد نظرتان را پرينت بگيريد.
منبع: بيتوته